Multinationale selskaber vil aktivere unge til en bæredygtig livsstil

Konkurrenter som Coca-Cola og Pepsi har slået sig sammen om hjemmesiden collectively.org, der skal anspore millenniumgenerationen til at leve bæredygtigt.

Millenniumgenerationen skal inspireres til en bæredygtig livsstil via positive og innovative historier fra hele verden..

24.11.2014

CSR.dk

En række globale virksomheder, der normalt konkurrerer benhårdt med hinanden, har slået sig sammen om at aktivere unge mellem 18 og 30 år til at leve bæredygtigt, skriver det britiske medie The Guardian. Det skal ske via hjemmesiden Collectively.org.

Læs også: Studerende bør arbejde med løsninger på klimaforandringerne

Blandt virksomhederne, der står bag initiativet er Coca-Cola og Pepsi, Unilever og Nestlé. Projektet har et dansk islæt i kraft af Carlsberg, der er en af de grundlæggende virksomheder bag projektet.

“Der er en række virksomheder involveret, der normalt konkurrerer, men hvis vi ikke samarbejder om at skabe opmærksomhed, engagement og handling, vil alle vores bestræbelser på forsyningssiden såsom at stoppe skovrydning ikke være succesfulde”, siger Keith Weed, global bæredygtighedschef i Unilever, til The Guardian.

Om collectively.org

  • Idéen til collectively.org fremkom ved World Economic Forum, hvor det blev diskuteret, hvordan man kunne inspirere og accelerere skiftet til en mere bæredygtig livsstil.
  • For at skubbe på udviklingen besluttede nogle af verdens største virksomheder at gå sammen med NGO’er, mediepartnere og millenniumgenerationen fra hele kloden for at skabe Collectively, der har til formål at bidrage til etableringen af en bæredygtig livsstil som det nye normale.

Kilde: Collectively.org. 

Fuld opmærksomhed på sociale medier
For at opnå fuld opmærksomhed på de sociale medier, er Facebook, Google og Twitter også med i projektet.

Tilgangen er bevist positiv og fokuserer på klimavenlig innovation inden for mode, mad, design og teknologi. Dermed har virksomhederne fravalgt at fokusere på negative emner såsom skovrydning, forurening og udryddelse af dyrearter.

Dommedagshistorier fejler
Tilgangen sker ud fra idéen om, at dommedagshistorierne fejler med hensyn til at inspirere til forandring. 

”Hver dag tænker, designer, tester og bygger verdens mest kreative hoveder nye løsninger, der hjælper os med at trives. Hjemmesiden skal forbinde unge med de innovative idéer, der former vores fælles fremtid, gøre det nemt at reagere, købe, investere og promovere de idéer, som de unge tror på. Man bliver en del af løsningen”, lyder budskabet fra Collectively.org.

Virksomheder udviser parathed
At store konkurrerende virksomheder på denne måde går sammen viser, at virksomhederne er parat til at involvere sig yderligere i at skubbe de nødvendige forandringer i gang, vurderes det i The Guardian.  

I en fælles udtalelse fremhæver virksomhederne, at det kræver nye forretningsmodeller, baseret på omfattende samarbejder med hinanden, NGO’er og forbrugerne, på grund af skalaen og hurtigheden af de nødvendige forandringer.

Læs også: Indkøbere vil samarbejde med konkurrenter for at løfte bæredygtighed

Nonprofit venture
Collectively.org fungerer som et nonprofit venture, hvor virksomhederne har givet afkald på den absolutte kontrol over deres brands. De er samtidig blevet enige om ikke at brande sig via hjemmesiden for ikke at skade sidens integritet over for unge, der tvivler på virksomhedernes motiver. 

Projektet koncentrerer sig i første fase om USA og Storbritannien, men ifølge The Guardians oplysninger er der planer om at udvide samarbejdet med virksomheder i Indien, Kina og Brasilien inden årets udgang. Derudover forventes det, at yderligere 20 multinationale selskaber samt diverse NGO’er med erfaring i at engagere unge, vil gå med i projektet.

-JKK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

11.12.2025CSR.dk

Ny podcast om virksomheder som motor i omstilling

09.12.2025CSR.dk

Få det fulde overblik over bæredygtighed og ansvarlig forretning – direkte i din indbakke

08.12.2025CSR.dk

Usynlig skrift som protest: Bureauer finder vej uden om Meta-annonceforbud

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Webinar
Drop-in webinar om National ESG undersøgelse - få hjælp

Har du et spørgsmål du har brug for at få afklaret om privatlivspolitik eller hvordan dine data bliver brugt, eller hvilke typer af svar undersøgelsen kan give så dropper du bare ind i det åbne webinar på fredag.

Dato

12.12.2025

Tid

11:30

Sted

Virtuelt Teams Møde

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 12. december: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

12.12.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Fra strategi til handling - ESG Masterclass (2,5-dage) December 2025

Er din organisation klar til at tage de næste skridt mod større bæredygtighed? Med stigende krav fra kunder, medarbejdere og lovgivning bliver det stadig vigtigere at integrere bæredygtighed i hjertet af forretningen. På dette kursus lærer du, hvordan du kan skabe en konkret og målrettet bæredygtighedsstrategi, der omsætter ambitioner til handling.

Dato

15.12.2025

Tid

09:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Briefing on Regulatory Trends in the European Union and at the International Level

A joint initiative of the Global Compact Country Networks in Europe and the USA.

Dato

15.12.2025

Tid

14:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense