28.08.2019 | Klima, miljø og energi
Når postevand er bedre end flaskevand
Indhold fra partner Hvad er dette?
Til produktionen og transporten af 1 liter flaskevand til supermarkedshylden eller til den lokale kiosk kræves hele 7 liter vand. I 2017 købte danskerne 117 millioner liter flaskevand. Det betyder, at der gik over 800 millioner liter vand til spilde i 2017 . Vand som kunne være blevet nydt direkte fra vandhanen eller som kunne have fyldt 60 millioner badebassin.
Flaskevand fås i mange varianter. Det kan købes med perlende bobler, helt uden kulsyre, med alverdens smage eller blot helt naturligt, så man næsten skulle tro, at det bare var vand fra hanen. Virkeligheden er, at det danske postevand faktisk er bedre end, det der kan købes, og også bedre for miljøet. Drikkevandsforsyningen i Danmark er, som et af de få lande i verden, baseret næsten 100 procent på rent grundvand.
Det virker måske åbenlyst, men i en verden som er ved at drukne i plastik, bliver spørgsmålet om brugen af plastik mere presserende end nogensinde før. Emballage udgør 50% af al affald i verden, og derfor er det vigtigt at finde løsninger, som kan give det dyre og miljøbelastende flaskevand kamp til stregen.
Hvis vi skal sikre vandressourcerne for fremtiden, er det afgørende, at vi vælger postevand fremfor flaskevand. I Danmark er den bæredygtige løsning ikke en gang lig med et fald i kvalitet, da der stilles skrappere kvalitetskrav til vandet i vores vandhaner end til vandet, der hældes på flaske.
Skal al fakta på bordet om konsekvenserne ved flaskevand, kan det tilføjes, at produktionen af flaskevand selvfølgelig også udleder CO2. Ved at vælge vand fra hanen kan du reducere CO2-udledningen med hele 61% sammenlignet med at købe vand på flaske.
Intet slår koldt vand lige fra hanen
GROHE og YouGov har lavet en undersøgelse af flaske- og postevandsforbruget i Norden. Undersøgelsen viste blandt andet, at kun 3 procent af respondenterne i Danmark er klar over, at der går 7 liter vand til 1 liter flaskevand. Til gengæld får denne oplysning hele 51 procent af respondenterne til at ville drikke mere vand fra hanen.
For at få alle danskere til at mindske deres forbrug af flaskevand skal et alternativ kunne tilbydes. Det skal ikke være tæt på og næsten lige så godt. Det skal være bedre. GROHE har prioriteret netop dette og har udviklet en vandhane kaldet GROHE Blue Home, som både køler, filtrerer og kan lave danskvand direkte fra hanen. Det gør det lettere at vælge et miljøvenligt alternativ til flaskevand – både med og uden brus.
Blue Home-vandhanen sikrer den optimale løsning for smagen og miljøet. Det indbyggede filter fjerner blandt andet kalk og andre mikropartikler, som kan løsrive sig fra gamle vandrør. Dette betyder, at man ikke behøver at afkalke så ofte, og giver køkkenapparaterne en længere levetid, samtidig med at smagen bliver bedre. Vandhanens kølende funktion modvirker også, at man lader vandet løbe for at få det koldt, hvilket sparer husholdningen og miljøet for op til 16 liter vand i minuttet.
”Opmærksomhed på miljøet fylder rigtig meget i GROHE, og vi tager ikke kun ansvar for selve produktet og kundernes vandforbrug, men også for måden produkterne produceres på. Vi forsøger at have en 360 graders tilgang til miljøbesparelse” siger Kristine Skauge der er Head of Marketing for Norden og Baltikum hos GROHE.
OM GROHE
GROHE er verdens førende udbyder af sanitære løsninger, og et globalt brand, dedikeret til at bringe innovative produkter til markedet.
I mange årtier har vi hos GROHE været dedikeret til vores brandværdier; teknologi, kvalitet, design og bæredygtighed. Disse illustrerer alle vores forpligtelse til at skabe fantastiske oplevelser og til at levere "Pure Freude an Wasser". Med produktions-, innovations- og designfaciliteter placeret i Tyskland, kan vi være stolte af "Made in Germany"-mærkatet. Alle vores fabrikker gør brug af en høj præcisionsteknik i produktionen for at sikre, at den konsekvent høje GROHE standard overholdes. Det er derfor, at vi hos GROHE kan forsikre dig om, at vores produkter lever op til de mest kompromisløse krav i form af håndværk og funktionalitet.
Over de seneste ti år er den succes, vi har opnået, blevet bevist med mere end 240 design- og innovationspriser, samt CSR-prisen for den mest bæredygtige virksomhed med 1000+ medarbejdere i 2017 givet af Tysklands regering. Utallige eksklusive projekter i hele verden har GROHE produkter installeret, hvilket bevidner om at GROHE også er arkitekternes og designernes foretrukne valg.
I 2014 blev GROHE en del af LIXIL Group Corporation, som er et børsnoteret selskab på børsen i Tokyo. LIXIL er global markedsleder indenfor sanitetsprodukter, og er ligeledes Japans ledende leverandør af byggematerialer.
Denne artikel er en del af temaet I fokus: plastik
Klima, miljø og energi

Er du en vandhelt eller vandtyv?
På hjemmesiden Vandbarometer.dk kan man teste sit vandforbrug og samtidig få en række gode råd til at spare på vandet. Her kan man også se, at danskerne er bedre til at tage miljømæssige hensyn og spare på vand og energi end svenskerne.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Prisnomineret vandsystem reducerer plastforbruget hos danske virksomheder
Flere danske virksomheder har installeret det innovative vandsystem GROHE Blue som led i arbejdet med at reducere plastaffald og CO2-emissioner. Vandsystemet er netop også blevet valgt som en af finalisterne i kampen om den tyske Sustainabillity Award Design 2021 på grund af systemets bæredygtige design og funktioner.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

GROHE hjælper kendt kro mod bæredygtige mål
Den kendte Hørby Færgekro er genåbnet efter en omfattende renovering, hvor vand- og energibesparende løsninger er prioriteret højt i bestræbelserne på at skabe et bæredygtigt hotelmiljø.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

GROHE vinder eftertragtet europæisk bæredygtighedspris
Den 4. december blev GROHE kåret som vinder af en af Europas vigtigste bæredygtighedspriser, German Sustainability Award 2021 i kategorien ”Ressources”. Samtidig er GROHE blevet udvalgt til en af verdens 50 pioner virksomheder i det globale bæredygtigheds- og klimabeskyttelsesinitiativ "50 Sustainability & Climate Leaders", der er baseret på FN's 17 bæredygtige udviklingsmål.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
LIXIL indvier stor solcellepark i Portugal
Som et led i arbejdet mod CO2-neutral produktion har GROHEs moderselskab LIXIL indviet et 1.500 kilowatt stort solcelleindlæg ved fabrikken Albergaria i Portugal, der producerer en række af GROHEs produkter.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Håndvask og bæredygtigt vandforbrug går hånd i hånd i ny børnebog fra GROHE
Løven Ali er hovedpersonen i en ny illustreret børnebog skrevet af sanitetsleverandøren GROHE. Bogen skal lære børn, hvor vigtigt det er at vaske deres hænder og vigtigheden af at spare på vandet. Bogen sendes til børnehaver i hele Danmark.
Indhold fra partner