GROHE vinder eftertragtet europæisk bæredygtighedspris
Den 4. december blev GROHE kåret som vinder af en af Europas vigtigste bæredygtighedspriser, German Sustainability Award 2021 i kategorien ”Ressources”. Samtidig er GROHE blevet udvalgt til en af verdens 50 pioner virksomheder i det globale bæredygtigheds- og klimabeskyttelsesinitiativ "50 Sustainability & Climate Leaders", der er baseret på FN's 17 bæredygtige udviklingsmål.
Siden 2008 er en af Europas mest prestigefylde bæredygtighedspriser, German Sustainabillity Award, blevet uddelt med støtte fra bl.a. den tyske regering og en række NGO’er som UNESCO og UNICEF. Prisen gives til byer, virksomheder og enkeltpersoner, der har bidraget positivt til det bæredygtige samfund, ogved årets prisuddeling den 4. december løb GROHE med en af de attraktive priser. Det var i kategorien ”Ressources”som en anerkendelse af virksomhedens målrettede arbejde med at reducere ressourceforbruget i hele værdikæden og for at tilbyde forbrugerne et bæredygtigt og vandbesparende produktsortiment.
Den fornemme bæredygtighedspris er endnu en milepæl i GROHEs bæredygtige agenda, som bl.a. har betydet CO2 neutral produktion og erstatning af plastemballage med mere bæredygtige alternativer. For at nå disse ambitiøse mål har GROHE bl.a. reduceret sine drivhusgasemissioner med godt 40 procent siden 2014 og samtidig øget energieffektiviteten med 24 procent. Resultaterne er bl.a. opnået ved konvertering til grøn elektricitet og investeringer i solteknologi, kombinerede varme- og kraftværker samt innovative ressourcebesparende produktionsprocesser. Arbejdet med at reducere plastforbruget har resulteret i besparelser på over 21 millioner stk. emballagematerialer fremstillet af plast.Og i 2021 forventes besparelserne at nå 31 millioner.
GROHE som global pionervirksomhed
Disse resultater er også baggrunden for, at GROHE er blevet udvalgt til en af verdens 50 pionervirksomheder i det globale bæredygtigheds- og klimabeskyttelsesinitiativ "50 Sustainability & Climate Leaders". GROHE og de 49 andre globale virksomheder bliver profileret i en række dokumentarfilm, der viser, hvordan erhvervslivet kan tage ansvar for klimaet.Som pionerer i deres respektive brancher demonstrerede de enkelte virksomheder, hvordan de aktivt engagerer sig i en bæredygtig fremtid, der er baseret på FN's 17 bæredygtige udviklingsmål, og inspirerer andre til at følge deres eksempel.
GROHE viser bl.a. i sin film, at bæredygtighed er en kontinuerlig rejse for virksomheden og præsenterer de innovative tilgange, der har gjort bæredygtighed til kernen i virksomhedens forretningsaktiviteter, herunder hvad arbejdet med bæredygtighed har betydet for den økonomiske udvikling.