26.11.2018  |  Klima, miljø og energi

Når verdensmål og forretning går op

Indhold fra partner Hvad er dette?

Med ambitionen om at levere værdige, bæredygtige og omkostningseffektive løsninger på en global udfordring, har Randers-virksomheden Lifeshelter specialiseret sig i at udvikle holdbare, miljøvenlige og sikre shelters til flygtninge i verdens brændpunkter.

Fokus på danske Lifeshelter: bæredygtige flygtningeboliger

Med ambitionen om at levere værdige, bæredygtige og omkostningseffektive løsninger på en global udfordring, har Randers-virksomheden Lifeshelter specialiseret sig i at udvikle holdbare, miljøvenlige og sikre shelters til flygtninge i verdens brændpunkter.

På trods af at stifter Jakob Christensen ganske ydmygt er meget påpasselig med at bruge Verdensmålene aktivt i markedsføringen af sin shelter-succes, er Lifeshelter uomtvisteligt et skoleeksempel på, hvordan Verdensmål og god forretning kan gå op i en højere enhed. Det fortalte han da han deltog i DIEHs første workshop i en række af fire - Styrk din forretning med Verdensmålene - for SMV'er i eksportbranchen’.

Fra indignation til forretningskoncept

Med mere end 65 millioner mennesker på flugt i verden er der et akut behov for husly. Det er der ingen verdensmål, der sætter fokus på. Men med inspiration fra Verdensmål 11 (bæredygtige byer og lokalsamfund) er virksomhedens mission at ændre måden at håndtere husning af flygtninge fra uhensigtsmæssige shelters til bæredygtige løsninger.

Hvad der startede som et speciale-projekt har Jakob Christensen over godt otte år udviklet til forretningssuccesen ’Lifeshelter’ – en afløser til det klassiske bomuldstelt, der ofte benyttes som midlertidig bolig i flygtningelejre.

Mange løsninger i ét

Lifeshelter består af buede moduler, der kan tildannes hvor som helst. Modulerne kan, grundet ROCKWOOL-isoleringen, benyttes både i koldt og varmt klima. Lokalt tilgængelige materialer, som fx bambus, supplerer de standard-producerede byggeelementer – og så kan det samles af to personer på 3-4 timer.

Shelteret er med en levetid på 10-15 år mange gange mere holdbart end sin konkurrent bomuldsteltet. Når det ikke længere kan bruges i flygtningelejren, kan det saves op og genbruges til konventionel isolering i husbyggeri lokalt.

Hvad der således startede som en enkel idé om at give flygtninge bedre leveforhold, er siden blevet et koncept, der bidrager til at løse en lang række udfordringer igennem ansvarligt forbrug og (lokal) produktion, innovation og infrastruktur, sundhed og trivsel. Og med Lifeshelters skalerbarhed, kan man såmænd også lave skoler af modulerne.

Produktudvikling i partnerskab

Partnerskaber er én af ting, der har været afgørende for at bære virksomheden Lifeshelter fremad i produktudviklingen. Lifeshelter og Dansk Flygtningehjælp har i flere år samarbejdet om at teste deres løsninger i flygtningelejre i bl.a. Uganda og Irak for ydeevne, brugertilfredshed og mulighed for lokal produktion.

Samtidig med at Lifeshelter fik tilført værdifuld data til deres produktudvikling, muliggør Dansk Flygtningehjælp, at nye og mere bæredygtige og hensigtsmæssige produkter inden for nødhjælp kan komme på markedet.

Blandt deltagerne i workshoppen, var der ingen tvivl om, at Lifeshelter har ramt et interessant marked og forretningspotentiale. At kunne møde efterspørgslen på (nødhjælps)produkter med et produkt, som er genanvendeligt, skalerbart og ikke mindst billigt, rammer Lifeshelters midt i bæredygtighedsagendaen samtidig med, at den enkle produktion bidrager til at engagere og aktivere lokalbefolkningen i de områder, der er berørte af flygtningesituationen.

Flere interessante forretningsmodeller er og har været i fokus i DIEHs workshop-serie om, hvordan små og mellemstore virksomheder kan styrke deres forretning gennem Verdensmålene og skabe konkret effekt i udviklingslandene.

Læs mere her

Workshopserien ”Styrk din forretning med Verdensmålene” er udviklet med støtte fra Udenrigsministeriet.

Mere fra DIEH - Dansk Initiativ for Etisk Handel

DIEH - Dansk Initiativ for Etisk Handel

www.dieh.dk

  • info@dieh.dk
  • 31726930
  • Overgaden Oven Vandet 10 st 1415 København K

Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH) er den danske alliance for etisk handel, der samler førende virksomheder, NGO'er, erhvervs- og brancheorganisationer, offentlige instanser og fagbevægelsen i et unikt netværk.Læs mere og ansøg om medlemsskab

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere