25.03.2021  |  Klima, miljø og energi

CSR-rapport: Nilfisk går fra bund- til topkarakter på klima-skalaen

Indhold fra partner Hvad er dette?

På bare to år har Nilfisk forbedret sin CDP-score fra et ”F” til ”A-” i den anerkendte CDP Climate Change rapport. Det placerer den danske virksomhed blandt verdens førende inden for klimaindsatsen med særligt fokus på gennemsigtighed og konkrete handling

Nilfisk, som er en førende udbyder af professionelt rengøringsudstyr- og services, har offentliggjort sin årlige CSR-rapport, hvoraf det fremgår, at virksomheden på bare to år har rykket sig fra et ”F” til et ”A-” på den officielle Climate Change CDP-skala. Det betyder, at Nilfisk har opnået ’lederskabsniveau’ inden for sin branche.

Forankring i ledelsen har været afgørende
Nilfisk har gennem de seneste par år arbejdet fokuseret på at etablere interne processer til at identificere, vurdere og håndtere klimarelaterede risici og muligheder, og dette har spillet en væsentlig rolle i den hurtige forbedring af virksomhedens CDP-score.

 ”Som fundament for vores tilgang til bæredygtighed har vi gennem de seneste år etableret en stærk ledelsesstruktur, der sikrer tilsyn med klimarelaterede udfordringer og muligheder helt oppe på bestyrelsesniveau. Vi har desuden valgt at placere det overordnende ansvar for vores CSR- og klimastrategi i topledelsen, som understøttes af en CSR-komité, der sikrer opbakning til strategien og gennemførelse af aktiviteter på tværs af organisationen,” fortæller Camilla Ramby, kommunikations- og marketingdirektør i Nilfisk.

Nilfisk har forpligtet sig til Science Based Target-initiativet, der hjælper virksomheder over hele verden med at sætte mål for reduktion af drivhusgasser baseret på nyeste klimavidenskabelige viden og målene i Paris-aftalen.

”Vores engagement i Science Based Target betyder, at vi har et program på plads til at gennemføre CO2-reducerende projekter. Vi arbejder på en række initiativer, der skal sikre, at vi når vores mål om at reducere vores CO2-aftryk med 35% i 2030. Vi har blandt andet etableret en ny bilpolitik for at reducere udledningen i vores bilflåden, implementeret energibesparende LED-lys i flere af vores største produktionsanlæg i Europa og Nordamerika, og i 2020 skiftede vi fra lastbiler til elektriske tog til godstransport mellem vores produktionsanlæg i Ungarn og vores distributionscentre i Belgien, hvilket resulterede i en CO2-reduktion på 96.903 ton,” siger Camilla Ramby.

Ambitionerne er fortsat store
Selvom Nilfisk nu ifølge CDP er i fint selskab med nogle af de bedste og mest proaktive virksomheder på klimaområdet, har industrivirksomheden ingen intentioner om at hvile på laurbærrene de næste år:

”Vi er stolte af den markante forbedring af vores CDP-score, som vi har opnået på bare få år, men vi er absolut ikke i mål, og vi har et stærkt fokus på at håndtere vores klimapåvirkning endnu bedre. Vi forbedrer hele tiden vores datagrundlag, så vi i endnu højere grad kan beregne vores CO2-aftryk på forskellige aktiviteter. Dette skal danne grundlaget for de specifikke mål, som tilsammen sikrer, at Nilfisk ikke bidrager til den globale temperaturstigning, ”siger Camilla Ramby.

Læs Nilfisks CSR-rapport her: https://documents.nilfisk.com/Nilfisk/nilfisk-csr-report-2020/

Mere fra Nilfisk

Nilfisk

https://www.nilfisk.com/en/Pages/default.aspx

  • 72 18 21 00
  • Kornmarksvej 1, 2605 Brøndby

Nilfisk er en global leverandører af professionelle rengøringsprodukter og services med mere end 100 års erfaring. Siden virksomheden blev stiftet i Danmark i 1906, er vi vokset til en global virksomhed med salgsselskaber i over 40 lande og et forhandlernetværk verden over. Globalt er vi mere end 5.000 medarbejdere. Nilfisks mål er at levere bæredygtig reng…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere