Nordens Global Compact-virksomheder elsker - og kæmper med - Verdensmålene

Ny undersøgelse viser, at selv de mest entusiastiske virksomheder slås med at få Verdensmålene helt ind i kerneforretningen.

Deltagere i årsmødet hos Global Compacts danske netværk d. 2. maj 2019 i undersøgelse af, hvem virksomhederne i størst grad laver partnerskaber med? Svaret var NGO'er. .

03.05.2019

CSR.dk

Omkring tusind virksomheder og organisationer fra de nordiske lande er medlemmer af og har dermed forpligtet sig på Global Compacts 10 principper om menneskerettigheder, arbejdstagerretigheder, miljø og anti-korruption. Global Compact er også en af hovedbannerførerene for FN’s arbejder for at udbrede Verdensmålene til den private sektor. Så er man medlem af Global Compact må man forventes at være stærkt eksponeret for målene - og ret seriøs omkring sit arbejde med ansvarlig virksomhedsdrift og bæredygtighed. 

Læs ogsåSMV'er skal have mere fokus på CSR og Verdensmål 

Motiverede og på vej - men med udfordringer
Så hvordan arbejder netop denne gruppe virksomheder med de 17 verdensmål? Det har de nordiske Global Compact Netværk undersøgt sammen med Nordisk Ministerråd, og ved Global Compact Danmarks årsmøde d. 2. maj løftede de sløret for hovedkonklusionerne i undersøgelsen. De kommer her:

  1. Virksomhederne er motiverede for at arbejde med Verdensmålene men kæmper med at få dem integreret i kerneforretningen
    Kun 10 procent af virksomhederne synes, at de mangler ledelsens buy-in på arbejdet med Verdensmålene, og endnu færre (7 procent) synes det er svært at vide, hvilke mål de skal fokusere på. Samtidig synes kun 14 procent af de slås med trade-offs mellem at bidrage til Verdensmålene og den økonomiske udvikling i virksomheden. Der, hvor det bliver svært for virksomhederne, er, i arbejdet med at oversætte Verdensmålene til den konkrete forretningsvirkelighed og når de skal definere og sætte relevante KPI’er og målsætninger. Det slås henholdsvis 43 og 47 procent af virksomhederne i undersøgelsen med.
  2. Verdensmålene giver væsentlig inspiration til strategi og forretningsudvikling – især for SMV’er
    Knap to tredjedele af virksomhederne er begejstrede for Verdensmålene som et kommunikationsredskab. Men de kan og gør også mere end det med målene. Omkring en tredjedel af alle undersøgelsens deltagere bruger dem som inspiration til strategisk – og forretningsudvikling. Kigger man på SMV’erne, som i andre undersøgelser tit fremstår som de mest udfordrerede i forhold til Verdensmål, så er det hele 85 og 62 procent som tænker målene ind i deres strategi og overvejelser om nye forretningsmuligheder.
  3. Bæredygtighed bliver stadig mere integreret i virksomhederne
    Næsten 80 procent af virksomhederne har etableret – eller tilpasset – deres vision og/eller politik for at integrere bæredygtighed i deres strategier og 42 procent har governancestrukturer for bæredygtighed med egne beslutningskompetencer og budgetter.

Nordiske virksomheder arbejder overvejende med de åbenlyse mål. Undersøgelsen antyder, at man nok kunne finde flere relevante, hvis man foretog en mere omfattende analyse af virksomhedens impact og muligheder..

Tænk bredere og mere politisk opbakning, tak
Det er de gode nyheder. De knap så gode af slagsen handler om politisk opbakning, et snævert fokus og linket mellem bæredygtighed, bestyrelse og aflønning af ledelser.

  • Der er stort set ingen sammenhæng mellem de nationale planer for Verdensmålene, som regeringer har etableret, og virksomhedernes arbejde med målene. Mere end 40 procent ved ikke at deres regering har en sådan plan og halvdelen af virksomhederne er enten usikre på, eller mener det er irrelevant, hvordan deres regering støtter op om Verdensmålene.
  • Mellem 43 og 50 procent af virksomhederne siger, de arbejder med mål 3, 8, 12 og 13 (sundhed, anstændige jobs og økonomisk vækst, ansvarlig produktion og forbrug, klima). Nogle af de store sociale mål, fattigdom og sult, f.eks., er valgt af henholdsvis fem og 7 procent. Analysen anerkender, at de fire favoritmål også er de mest oplagte for virksomheder, men mener dog, at et så stærkt træk mod de åbenlyse mål, kunne indikere at virksomhederne ikke har analyseret væsentlighed og potential impact med synderlig stor dybde.
  • Kun otte procent af virksomhederne underviser deres bestyrelser i ansvarlig virksomhedsledelse, og kun 12 procent har gjort bæredygtighedsmålsætninger til en del af deres ledelses lønpakke

Læs også: SDG’er og bæredygtighed vinder frem hos danske virksomheder

Den fulde rapport med yderligere indsigter udkommer i løbet af maj 2019. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby