Nordens Global Compact-virksomheder elsker - og kæmper med - Verdensmålene

Ny undersøgelse viser, at selv de mest entusiastiske virksomheder slås med at få Verdensmålene helt ind i kerneforretningen.

Deltagere i årsmødet hos Global Compacts danske netværk d. 2. maj 2019 i undersøgelse af, hvem virksomhederne i størst grad laver partnerskaber med? Svaret var NGO'er. .

03.05.2019

CSR.dk

Omkring tusind virksomheder og organisationer fra de nordiske lande er medlemmer af og har dermed forpligtet sig på Global Compacts 10 principper om menneskerettigheder, arbejdstagerretigheder, miljø og anti-korruption. Global Compact er også en af hovedbannerførerene for FN’s arbejder for at udbrede Verdensmålene til den private sektor. Så er man medlem af Global Compact må man forventes at være stærkt eksponeret for målene - og ret seriøs omkring sit arbejde med ansvarlig virksomhedsdrift og bæredygtighed. 

Læs ogsåSMV'er skal have mere fokus på CSR og Verdensmål 

Motiverede og på vej - men med udfordringer
Så hvordan arbejder netop denne gruppe virksomheder med de 17 verdensmål? Det har de nordiske Global Compact Netværk undersøgt sammen med Nordisk Ministerråd, og ved Global Compact Danmarks årsmøde d. 2. maj løftede de sløret for hovedkonklusionerne i undersøgelsen. De kommer her:

  1. Virksomhederne er motiverede for at arbejde med Verdensmålene men kæmper med at få dem integreret i kerneforretningen
    Kun 10 procent af virksomhederne synes, at de mangler ledelsens buy-in på arbejdet med Verdensmålene, og endnu færre (7 procent) synes det er svært at vide, hvilke mål de skal fokusere på. Samtidig synes kun 14 procent af de slås med trade-offs mellem at bidrage til Verdensmålene og den økonomiske udvikling i virksomheden. Der, hvor det bliver svært for virksomhederne, er, i arbejdet med at oversætte Verdensmålene til den konkrete forretningsvirkelighed og når de skal definere og sætte relevante KPI’er og målsætninger. Det slås henholdsvis 43 og 47 procent af virksomhederne i undersøgelsen med.
  2. Verdensmålene giver væsentlig inspiration til strategi og forretningsudvikling – især for SMV’er
    Knap to tredjedele af virksomhederne er begejstrede for Verdensmålene som et kommunikationsredskab. Men de kan og gør også mere end det med målene. Omkring en tredjedel af alle undersøgelsens deltagere bruger dem som inspiration til strategisk – og forretningsudvikling. Kigger man på SMV’erne, som i andre undersøgelser tit fremstår som de mest udfordrerede i forhold til Verdensmål, så er det hele 85 og 62 procent som tænker målene ind i deres strategi og overvejelser om nye forretningsmuligheder.
  3. Bæredygtighed bliver stadig mere integreret i virksomhederne
    Næsten 80 procent af virksomhederne har etableret – eller tilpasset – deres vision og/eller politik for at integrere bæredygtighed i deres strategier og 42 procent har governancestrukturer for bæredygtighed med egne beslutningskompetencer og budgetter.

Nordiske virksomheder arbejder overvejende med de åbenlyse mål. Undersøgelsen antyder, at man nok kunne finde flere relevante, hvis man foretog en mere omfattende analyse af virksomhedens impact og muligheder..

Tænk bredere og mere politisk opbakning, tak
Det er de gode nyheder. De knap så gode af slagsen handler om politisk opbakning, et snævert fokus og linket mellem bæredygtighed, bestyrelse og aflønning af ledelser.

  • Der er stort set ingen sammenhæng mellem de nationale planer for Verdensmålene, som regeringer har etableret, og virksomhedernes arbejde med målene. Mere end 40 procent ved ikke at deres regering har en sådan plan og halvdelen af virksomhederne er enten usikre på, eller mener det er irrelevant, hvordan deres regering støtter op om Verdensmålene.
  • Mellem 43 og 50 procent af virksomhederne siger, de arbejder med mål 3, 8, 12 og 13 (sundhed, anstændige jobs og økonomisk vækst, ansvarlig produktion og forbrug, klima). Nogle af de store sociale mål, fattigdom og sult, f.eks., er valgt af henholdsvis fem og 7 procent. Analysen anerkender, at de fire favoritmål også er de mest oplagte for virksomheder, men mener dog, at et så stærkt træk mod de åbenlyse mål, kunne indikere at virksomhederne ikke har analyseret væsentlighed og potential impact med synderlig stor dybde.
  • Kun otte procent af virksomhederne underviser deres bestyrelser i ansvarlig virksomhedsledelse, og kun 12 procent har gjort bæredygtighedsmålsætninger til en del af deres ledelses lønpakke

Læs også: SDG’er og bæredygtighed vinder frem hos danske virksomheder

Den fulde rapport med yderligere indsigter udkommer i løbet af maj 2019. 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

28.06.2024CSR.dk

Nyt inspirationskatalog skal hjælpe danske virksomheder i arbejdet med biodiversitet

28.06.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG-råd skal kortlægge udfordringer og muligheder i bygge- og anlægsbranchen

27.06.2024CSR.dk

Regeringen og Novo Nordisk Fonden indgår samarbejde om historisk nytænkning af det danske areal

27.06.2024CSR.dk

Andelsselskab vil støtte landbruget gennem klimakreditter

24.06.2024CSR.dk

DSV og UNICEF indgår partnerskab for at sikre adgang til vitale forsyninger for børn over hele verden

21.06.2024VIA University College

Sponseret

Indre bæredygtighed: Den skjulte men afgørende faktor for ydre bæredygtig forandring

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Industri
Webinar
Lær af andre virksomheders arbejde med biodiversitet

Bliv inspireret af danske virksomheders erfaringer med biodiversitet, som er indsamlet i projektet Biodiversitet – inspiration til dansk erhvervsliv, og hør Vattenfall fortælle om deres arbejde med biodiversitet i strategi, værdikæde og rapportering.

Dato

04.07.2024

Tid

10:00

Sted

Online