Nordens Global Compact-virksomheder elsker - og kæmper med - Verdensmålene

Ny undersøgelse viser, at selv de mest entusiastiske virksomheder slås med at få Verdensmålene helt ind i kerneforretningen.

Deltagere i årsmødet hos Global Compacts danske netværk d. 2. maj 2019 i undersøgelse af, hvem virksomhederne i størst grad laver partnerskaber med? Svaret var NGO'er. .

03.05.2019

CSR.dk

Omkring tusind virksomheder og organisationer fra de nordiske lande er medlemmer af og har dermed forpligtet sig på Global Compacts 10 principper om menneskerettigheder, arbejdstagerretigheder, miljø og anti-korruption. Global Compact er også en af hovedbannerførerene for FN’s arbejder for at udbrede Verdensmålene til den private sektor. Så er man medlem af Global Compact må man forventes at være stærkt eksponeret for målene - og ret seriøs omkring sit arbejde med ansvarlig virksomhedsdrift og bæredygtighed. 

Læs ogsåSMV'er skal have mere fokus på CSR og Verdensmål 

Motiverede og på vej - men med udfordringer
Så hvordan arbejder netop denne gruppe virksomheder med de 17 verdensmål? Det har de nordiske Global Compact Netværk undersøgt sammen med Nordisk Ministerråd, og ved Global Compact Danmarks årsmøde d. 2. maj løftede de sløret for hovedkonklusionerne i undersøgelsen. De kommer her:

  1. Virksomhederne er motiverede for at arbejde med Verdensmålene men kæmper med at få dem integreret i kerneforretningen
    Kun 10 procent af virksomhederne synes, at de mangler ledelsens buy-in på arbejdet med Verdensmålene, og endnu færre (7 procent) synes det er svært at vide, hvilke mål de skal fokusere på. Samtidig synes kun 14 procent af de slås med trade-offs mellem at bidrage til Verdensmålene og den økonomiske udvikling i virksomheden. Der, hvor det bliver svært for virksomhederne, er, i arbejdet med at oversætte Verdensmålene til den konkrete forretningsvirkelighed og når de skal definere og sætte relevante KPI’er og målsætninger. Det slås henholdsvis 43 og 47 procent af virksomhederne i undersøgelsen med.
  2. Verdensmålene giver væsentlig inspiration til strategi og forretningsudvikling – især for SMV’er
    Knap to tredjedele af virksomhederne er begejstrede for Verdensmålene som et kommunikationsredskab. Men de kan og gør også mere end det med målene. Omkring en tredjedel af alle undersøgelsens deltagere bruger dem som inspiration til strategisk – og forretningsudvikling. Kigger man på SMV’erne, som i andre undersøgelser tit fremstår som de mest udfordrerede i forhold til Verdensmål, så er det hele 85 og 62 procent som tænker målene ind i deres strategi og overvejelser om nye forretningsmuligheder.
  3. Bæredygtighed bliver stadig mere integreret i virksomhederne
    Næsten 80 procent af virksomhederne har etableret – eller tilpasset – deres vision og/eller politik for at integrere bæredygtighed i deres strategier og 42 procent har governancestrukturer for bæredygtighed med egne beslutningskompetencer og budgetter.

Nordiske virksomheder arbejder overvejende med de åbenlyse mål. Undersøgelsen antyder, at man nok kunne finde flere relevante, hvis man foretog en mere omfattende analyse af virksomhedens impact og muligheder..

Tænk bredere og mere politisk opbakning, tak
Det er de gode nyheder. De knap så gode af slagsen handler om politisk opbakning, et snævert fokus og linket mellem bæredygtighed, bestyrelse og aflønning af ledelser.

  • Der er stort set ingen sammenhæng mellem de nationale planer for Verdensmålene, som regeringer har etableret, og virksomhedernes arbejde med målene. Mere end 40 procent ved ikke at deres regering har en sådan plan og halvdelen af virksomhederne er enten usikre på, eller mener det er irrelevant, hvordan deres regering støtter op om Verdensmålene.
  • Mellem 43 og 50 procent af virksomhederne siger, de arbejder med mål 3, 8, 12 og 13 (sundhed, anstændige jobs og økonomisk vækst, ansvarlig produktion og forbrug, klima). Nogle af de store sociale mål, fattigdom og sult, f.eks., er valgt af henholdsvis fem og 7 procent. Analysen anerkender, at de fire favoritmål også er de mest oplagte for virksomheder, men mener dog, at et så stærkt træk mod de åbenlyse mål, kunne indikere at virksomhederne ikke har analyseret væsentlighed og potential impact med synderlig stor dybde.
  • Kun otte procent af virksomhederne underviser deres bestyrelser i ansvarlig virksomhedsledelse, og kun 12 procent har gjort bæredygtighedsmålsætninger til en del af deres ledelses lønpakke

Læs også: SDG’er og bæredygtighed vinder frem hos danske virksomheder

Den fulde rapport med yderligere indsigter udkommer i løbet af maj 2019. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.2025CSR.dk

Grøn kapital går nye veje: Investorer kræver nu mere end visioner

03.11.2025MäRK

Sponseret

Kompetenceudvikling skal ske i virksomheden

03.11.2025CSR.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

31.10.2025CSR.dk

Bill Gates: Verdens klimapolitik skal handle om mennesker, ikke kun temperaturer

31.10.2025CSR.dk

Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

31.10.2025CSR.dk

Cirkulært byggeri kræver fælles ansvar og klare rammer

30.10.2025CSR.dk

Danmark har kraftigt overvurderet potentialet for CO2-lagring

29.10.2025CSR.dk

Få danskere vælger grønne pensionsordninger

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

04.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Beierholm
Webinar
ESG to the point: EcoVadis - Sådan bliver I klar.

Arbejder din virksomhed med leverandører, kunder eller samarbejdspartnere, der stiller krav om bæredygtighedsdokumentation? – så er I muligvis blevet bedt om at gennemføre en vurdering via EcoVadis. EcoVadis er en af verdens mest anvendte platforme til vurdering af virksomheders bæredygtighedspræstationer – og bliver i stigende grad et krav i både offentlige og private udbud, partnerskaber og leverandørrelationer.

Dato

04.11.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Beierholm
Kursus
Sustainability Management i praksis - Aarhus november 2025

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
EU Sustainability Navigator Session 4: EU Deforestation Regulation (EUDR)

Are you struggling to keep up with the rapid evolution of EU sustainability regulations? The EU Sustainability Navigator leverages the extensive experience of the UN Global Compact to support companies in driving meaningful impact to help guide action and overall impact.

Dato

04.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online