Nordens Global Compact-virksomheder elsker - og kæmper med - Verdensmålene

Ny undersøgelse viser, at selv de mest entusiastiske virksomheder slås med at få Verdensmålene helt ind i kerneforretningen.

Deltagere i årsmødet hos Global Compacts danske netværk d. 2. maj 2019 i undersøgelse af, hvem virksomhederne i størst grad laver partnerskaber med? Svaret var NGO'er. .

03.05.2019

CSR.dk

Omkring tusind virksomheder og organisationer fra de nordiske lande er medlemmer af og har dermed forpligtet sig på Global Compacts 10 principper om menneskerettigheder, arbejdstagerretigheder, miljø og anti-korruption. Global Compact er også en af hovedbannerførerene for FN’s arbejder for at udbrede Verdensmålene til den private sektor. Så er man medlem af Global Compact må man forventes at være stærkt eksponeret for målene - og ret seriøs omkring sit arbejde med ansvarlig virksomhedsdrift og bæredygtighed. 

Læs ogsåSMV'er skal have mere fokus på CSR og Verdensmål 

Motiverede og på vej - men med udfordringer
Så hvordan arbejder netop denne gruppe virksomheder med de 17 verdensmål? Det har de nordiske Global Compact Netværk undersøgt sammen med Nordisk Ministerråd, og ved Global Compact Danmarks årsmøde d. 2. maj løftede de sløret for hovedkonklusionerne i undersøgelsen. De kommer her:

  1. Virksomhederne er motiverede for at arbejde med Verdensmålene men kæmper med at få dem integreret i kerneforretningen
    Kun 10 procent af virksomhederne synes, at de mangler ledelsens buy-in på arbejdet med Verdensmålene, og endnu færre (7 procent) synes det er svært at vide, hvilke mål de skal fokusere på. Samtidig synes kun 14 procent af de slås med trade-offs mellem at bidrage til Verdensmålene og den økonomiske udvikling i virksomheden. Der, hvor det bliver svært for virksomhederne, er, i arbejdet med at oversætte Verdensmålene til den konkrete forretningsvirkelighed og når de skal definere og sætte relevante KPI’er og målsætninger. Det slås henholdsvis 43 og 47 procent af virksomhederne i undersøgelsen med.
  2. Verdensmålene giver væsentlig inspiration til strategi og forretningsudvikling – især for SMV’er
    Knap to tredjedele af virksomhederne er begejstrede for Verdensmålene som et kommunikationsredskab. Men de kan og gør også mere end det med målene. Omkring en tredjedel af alle undersøgelsens deltagere bruger dem som inspiration til strategisk – og forretningsudvikling. Kigger man på SMV’erne, som i andre undersøgelser tit fremstår som de mest udfordrerede i forhold til Verdensmål, så er det hele 85 og 62 procent som tænker målene ind i deres strategi og overvejelser om nye forretningsmuligheder.
  3. Bæredygtighed bliver stadig mere integreret i virksomhederne
    Næsten 80 procent af virksomhederne har etableret – eller tilpasset – deres vision og/eller politik for at integrere bæredygtighed i deres strategier og 42 procent har governancestrukturer for bæredygtighed med egne beslutningskompetencer og budgetter.

Nordiske virksomheder arbejder overvejende med de åbenlyse mål. Undersøgelsen antyder, at man nok kunne finde flere relevante, hvis man foretog en mere omfattende analyse af virksomhedens impact og muligheder..

Tænk bredere og mere politisk opbakning, tak
Det er de gode nyheder. De knap så gode af slagsen handler om politisk opbakning, et snævert fokus og linket mellem bæredygtighed, bestyrelse og aflønning af ledelser.

  • Der er stort set ingen sammenhæng mellem de nationale planer for Verdensmålene, som regeringer har etableret, og virksomhedernes arbejde med målene. Mere end 40 procent ved ikke at deres regering har en sådan plan og halvdelen af virksomhederne er enten usikre på, eller mener det er irrelevant, hvordan deres regering støtter op om Verdensmålene.
  • Mellem 43 og 50 procent af virksomhederne siger, de arbejder med mål 3, 8, 12 og 13 (sundhed, anstændige jobs og økonomisk vækst, ansvarlig produktion og forbrug, klima). Nogle af de store sociale mål, fattigdom og sult, f.eks., er valgt af henholdsvis fem og 7 procent. Analysen anerkender, at de fire favoritmål også er de mest oplagte for virksomheder, men mener dog, at et så stærkt træk mod de åbenlyse mål, kunne indikere at virksomhederne ikke har analyseret væsentlighed og potential impact med synderlig stor dybde.
  • Kun otte procent af virksomhederne underviser deres bestyrelser i ansvarlig virksomhedsledelse, og kun 12 procent har gjort bæredygtighedsmålsætninger til en del af deres ledelses lønpakke

Læs også: SDG’er og bæredygtighed vinder frem hos danske virksomheder

Den fulde rapport med yderligere indsigter udkommer i løbet af maj 2019. 

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

26.05.2025CSR.dk

Dansk batterivirksomhed driver grøn omstilling med lokal produktion

26.05.2025CSR.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus