SDG’er og bæredygtighed vinder frem hos danske virksomheder
Ansvarlighed og FN’s Verdensmål rykker gradvist højere op på dagsordenen i de danske virksomheder, viser to undersøgelser. Engagement fra topledelsen er afgørende. Og så er Danmark blandt de bedste i Europa på eksport af bæredygtige løsninger.
Det går fremad med kendskabet til og brugen af FN’s 17 Verdensmål i det danske erhvervsliv, ligesom diverse bæredygtighedstiltag er på plads i stort set alle virksomheder. Det viser to nye undersøgelser fra Dansk Industri (DI) og Dansk Selskab for Virksomhedsledelse (VL).
I DI’s analyse svarer 93 procent af de 489 adspurgte virksomhedsledere at de i forskellig grad har introduceret konkrete bæredygtighedstiltag, der forbedrer virksomhedens sociale- og/eller miljømæssige indvirkning på samfundet.
Vi er rigtig gode til at eksportere vores produkter og ekspertise. Det er både godt for de danske virksomheders indtjening og udlandet, hvor produkter og ydelserne efterspørges til den grønne omstilling
Thomas Bustrup
Ligeså mange (94 procent) angiver, at de i forskellig grad har fokus på at forfølge nye forretningsmuligheder, der forbedrer virksomhedens sociale- og/eller miljømæssige indvirkninger på samfundet.
”Vores undersøgelse tegner et klart billede af et dansk erhvervsliv, som i vid udstrækning aktivt tænker bæredygtighedsdagsordenen ind i deres forretning. Både når det handler om bæredygtighed og FN’s 17 Verdensmål”, siger direktør og COO i DI, Thomas Bustrup.
Ifølge DI’s rapport er kendskabet til SDG’erne stigende. 63 procent af DI’s medlemmer svarer således, at de kender til målene, hvilket er en fordobling fra 2017, hvor tallet lå på 32 procent. Samme tendens gør sig gældende i forhold til virksomheder, der har integreret Verdensmålene i deres strategi, hvor andelen er steget fra 12 procent i 2017 til 22 procent sidste år.
Det giver god mening for alle de berømte tre p’er: people, planet and profit, understreger Thomas Bustrup.
”Når virksomheder fokuserer på bæredygtighed og FN’s Verdensmål, så handler det både om at gøre en forskel for kloden og om god og sund forretning. Verdensmålene rummer klare forretningspotentialer for de virksomheder, som formår at levere de nødvendige løsninger, som skal til for at løfte de globale udfordringer”, siger han.
Topledelsen skal tage SDG-ansvaret på sig
Blandt medlemmerne i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse er SDG’erne i den grad kendt stof, om end implementeringen af dem halter lidt efter. 96 procent svarer, at de kender til Verdensmålene og 42 procent arbejder med dem, men under 18 procent har gjort målene til en integreret del af deres strategi.
Skal der ændres på det, skal det ske oppefra, vurderer organisationen.
”Det er tydeligt, at det er engagementet hos virksomhedens topledelse, der er afgørende for, hvorvidt virksomheden arbejder med Verdensmålene som del af deres forretning. I de virksomheder, der har integreret Verdensmålene i forretningen, er forankringen drevet af CEO'en”, siger adm. direktør i VL, Ida Bratting Kongsted, og fortsætter:
”Vores undersøgelse viser, at det hovedsageligt (over 58 procent af de adspurgte) er det sociale ansvar og i mindre grad det afgørende forretningsmæssige perspektiv, der driver virksomheders arbejde med Verdensmålene”.
Dansk grøn eksport i europæisk top
DI’s undersøgelse viser desuden, at Danmark er blandt de bedste i Europa på eksport af bæredygtige løsninger. Dansk eksport af grøn energiteknologi er nr. 1 blandt EU15, mens Danmark indtager en andenplads i EU15 indenfor eksport af vandløsninger og fødevareingredienser.
Læs også: Eksport af miljøvenlige varer og tjenester stiger
”De danske virksomheder er blandt verdens førende, når det kommer til grøn teknologi og vand. Undersøgelsen viser, at vi er rigtig gode til at eksportere vores produkter og ekspertise. Det er både godt for de danske virksomheders indtjening og udlandet, hvor produkter og ydelserne efterspørges til den grønne omstilling”, siger Thomas Bustrup.
-AK