Sådan skal du rapportere på verdensmålene
Ny vejledning fra UN Global Compact og Global Reporting Initiative giver klare retningslinjer for, hvordan virksomheder kan fortælle om deres arbejde med verdensmålene. Den bygger på kendte principper, og beder om at få både det gode og det dårlige med.
Med en ny udgivelse om rapportering og verdensmålene vil de to organisationer bidrage til at fjerne usikkerhed og uvished om, hvordan de skal arbejde med de 17 mål.
Således får virksomhederne i rapporten Integrating the SDGs into Corporate Reporting: A Practical Guide vejledning i, hvordan de kan definere og prioritere, sætte mål for og rapportere på deres bidrag til FN’s 17 verdensmål. Hensigten er, at alle virksomheder uanset størrelse kan gøre brug af de forskellige elementer i den proces, vejledningen foreslår, og som er indsat som grafik til højre.
Både negativt og positivt skal med
Det bærende princip i vejledningen er, at virksomheder skal se på både deres positive og negative bidrag til verdensmålene. Det skal ske gennem det, rapporten kalder ”principled prioritization”, hvor man med udgangspunkt i etablerede principper undersøger:
- Risiko for mennesker og miljø, hvor virksomheder kan bidrage til verdensmålene ved at håndtere deres aktiviteters potentielle og aktuelle negative påvirkninger af mennesker og miljø – både i egen drift og i værdikæden.
- Muligheden for at skabe verdensmålsrelaterede produkter, services og investeringer som bidrager positivt opfyldelsen af målene.
I en pressemeddelelse siger GRI’s direktør, Tim Mohin, da også, at vejledningen vil ”...hjælpe virksomhederne med at komme videre fra den nuværende trend hvor man bare kortlægger aktiviteter og programmer ud fra verdensmålene og hen mod at skabe forandring”. Noget man vist godt kan oversætte til, at rapportering på verdensmål som en kommunikationsøvelse med gode historier og ikoner i fine farver bør være fortid.
Se det som en forlængelse af ledelse og implementering
Repræsentanter for en international gruppe af virksomheder, er også kommet med deres input til vejledningen, og bakker om fokus på handling. En af gruppens deltagere er Lene Bjørn Serpa, som har ansvaret for governance og integration af bæredygtighed i A.P. Møller-Mærsk – herunder rapportering.
”Virksomheder er modsat stater ikke forpligtet til at rapportere på deres bidrag til verdensmålene, men vi oplever klart stigende forventninger fra stakeholders om, at vi gør det. Det har været en af virksomhedsgruppens input til vejledningen, at den må tale om rapportering i bredeste forstand, hvor rapporteringen er en forlængelse af ledelse og implementering,” siger Lene Bjørn Serpa.
Læs mere: Pharmavirksomhed rapporter direkte på SDG-targets
Tre år efter verdensmålenes lancering er situationen den, at virksomhederne prøver sig frem med rapportering på verdensmålene. Det fører til rigtig mange modeller og varianter.
”Men hvis der skal ske et ordentligt ryk frem på rapportering for virksomheder, kræver det enighed om, hvad best practice er. Her har vores input været, at det ikke skal være en isoleret indsats at rapportere på verdensmålene set i forhold til det virksomhederne allerede bør og gør, når de rapporterer på deres samfundsansvar,” siger Lene Bjørn Serpa.
Principper og væsentlighed
Måske af den grund er vejledningen er en samtænkning af forventningerne til rapportering i forhold til Global Compacts 10 principper, GRI’s rapporteringsstandard, verdensmålene, retningslinjerne for menneskerettigheder og erhverv og OECD’s guidelines for multinationale selskaber.
Og lige så snart man hiver disse nøgleværktøjer ud af CSR-redskabsskuret, så er man færdig med at arbejde kun med det, man bedst kan overskue selv. Så handler det om hvor ens påvirkning er størst og hvad stakeholderne forventer. Eller som der står i lanceringspressemeddelelsen:
Læs mere: Virksomheder deler viden om verdensmål og forretning
”Vejledningen fraråder virksomheder at udvælge verdensmål og tilknyttede målsætninger baseret på hvad der er lettest for dem at rapportere på. I stedet bør virksomheder fokusere på, hvad det er vigtigst for dem at arbejde med og derfor også væsentligst for deres forretning.”
Flere gode råd
Vejledningen kommer som en del af Global Compacts arbejde med rapportering på verdensmål, og de oplyser, at man med fordel kan benytte den sammen med Business Reporting on the SDGs: An Analysis of the Goals and Targets som kommer med forslag til konkrete indikatorer, man kan arbejde med, og In Focus: Addressing Investor Needs in Business Reporting on the SDGs, som fokuserer på investorers informationsbehov.