22.01.2018 | Klima, miljø og energi
Norge vil have elektriske indenrigsfly inden 2040
Fuldt elektriske fly på alle ruter skal gøre den norske indenrigslufttrafik grøn inden 2040. Infrastrukturen er langt fra på plads, men det første elfly kommer allerede i år. I mellemtiden skal der tankes mere biobrændstof.
Sammen med bl.a. SAS eksperimenterer Avinor allerede med små eldrevede fly. Inden 2040 skal al indenrigsflyvning i Norge være eldrevet, inkl. nogle noget større maskiner end denne. Foto: Avinor
Svalbard lufthavn drives delvis af solceller, og Gardermoen ved Oslo lufthavn lagrer sne om vinteren for at bruge til køling af bygningerne om sommeren, ligesom man også borer efter geovarme, skriver NRK. Men hovedproduktet – flyene – forurener stadig massivt.
Læs også: De elektriske fly er snart klar til take off
De grønne tiltag på jorden i de norske lufthavne skal derfor følges op i luften. Inden 2040 skal alle fly på landets indenrigsruter være 100 procent elektriske og dermed udledningsfri. Sådan lyder udmeldingen fra det statsejede luftfartsselskab Avinor.
Infrastrukturen til det er selvsagt ikke på plads endnu, så indtil videre er fokus på de kortere ruter frem mod 2030, og derefter følger de længere.
”Vi starter i det små og udvikler os og planlægger kortbanenettet først og senere med henblik på at passagertrafikken i hele landet skal betjenes med elektriske fly”, siger koncernchef i Avinor, Dag Falk-Petersen, til NRK.
Det første elektriske fly ventes at komme til Norge allerede senere i år, og generelt er udviklingen på området gået stærkt de seneste år. Og det er også nødvendigt, påpeger den norske klima- og miljøminister, Vidar Helgesen.
Biobrændsel skal optrappes
”Havde du spurgt mig for bare nogle år siden, havde jeg grinet. Vi ved at luftfarten kommer til at øges kraftigt fremover, og derfor er det vigtig med miljøtiltag. Både biobrændstof og elektrificering er interessante løsninger”, siger han til NRK.
Når det kommer til biobrændstof er det en mere håndgribelig løsning på kort sigt, og noget der derfor skal bruges endnu flere midler på. I dag bruger lufthavnen i Oslo 1,25 mio. liter biobrændstof om året, og det tal skal højere op, lyder det fra ministeren.
”Vi har en optrapningsplan for biobrændsel, som vi mener giver et kraftigt signal til markedet. Nu bliver der taget investeringsbeslutninger om produktion av biobrændstof her i landet baseret på norske træråstoffer og det vil gøre biobrændslet mere bæredygtigt som energikilde til fly”, siger Vidar Helgesen.
Dag Falk-Petersen fra Avinor peger på at både Airbus og Boeing – verdens to absolut største flyproducenter – er interesserede i det elektriske marked. Samtidig mener han, at Norge har en særlig forudsætning for at blive markedsledende på området, fordi stort set alle landets lufthavne er samlet under en aktør.
Læs også: Zunum Aero vil udvikle elektriske fly i USA
Den længste norske indenrigsrute går fra Oslo til Longyearbyen på Svalbard og svarer omtrent til turen fra København til Barcelona. Oslo-Tromsø er blandt de længste på fastlandet, med en flyvetid på små to timer, svarende ca. til København-Paris.
-AK
Samfund
Hårde tider for verdensmålene
FN-systemet presser nu på for at finde flere penge til indsatsen. De nordiske virksomheder mener selv, de halter bagud på handling.
Samfund

Rapport: Uinteresserede ministre er grund til manglende verdensmålsvurderinger i lovforslag
Næsten ingen lovforslag får påpeget negative konsekvenser for verdensmålene. Grunden findes hos uinteresserede politikere og embedsmænd.
Medarbejder

Jo yngre vi er, jo mere åbne er vi om vores løn
Mere end halvdelen af danskerne taler om deres løn med kollegerne. Særligt de yngre generationer på arbejdsmarkedet er åbne om deres løn. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra IDA.
Strategi & ledelse

Der er næsten 1.000 milliarder at hente i cirkulære løsninger
Et nordisk samarbejde over flere år resulterer i solid hjælp og anbefalinger til, hvordan virksomheder kan organisere den svære omstilling til cirkulær løsninger.
Strategi & ledelse

Globalt værktøj skal hjælpe virksomheder med at opgøre deres aftryk på biodiversiteten
Taskforce on Naturerelated Financial Disclosures (TNFD) har netop lanceret et nyt rapporteringsværktøj, som virksomheder kan bruge til at opgøre deres aftryk på og afhængighed af naturen. Finans Danmark og UN Global Compact Network Denmark har stået i spidsen for en Nordisk konsultationsgruppe, som har bidraget til at udbrede kendskabet til det nye værktøj.
Klima, miljø og energi

Nyt initiativ skal få børnefamilier i køkkenet og bekæmpe madspild
Et nyt samarbejde mellem Lidl og Too Good To Go skal engagere og give børnefamilier værktøjer til at reducere madspild. Det skal en influencer blandt andet være med til at indfri.