25.03.2021 | Klima, miljø og energi
Ny bred alliance opfordrer til bæredygtighed i infrastrukturplan
Forhandlingerne om en national infrastrukturplan forventes snart. En ny alliance af klimapartnerskaber, virksomheder og organisationer opfordrer regeringen og Folketingets partier til at indføre krav til CO2-reduktioner i anlægs- og infrastrukturprojekter.
Den nye alliance har et ønske om at gøre byggeriet af ny infrastruktur mere bæredygtigt. Banen er allerede kridtet op med regeringens strategi for grønne indkøb, en ny regnemodel i Finansministeriet for beregning af klimapåvirkning af store offentlige projekter og entydige anbefalinger fra regeringens klimapartnerskaber om CO2-reduktioner i offentlige anlægs- og infrastrukturprojekter.
På den baggrund bør der indføres krav til CO2-reduktioner i alle offentlige anlægs- og infrastrukturprojekter. Potentialet er af klimapartnerskaberne estimeret til mere end 600.000 tons CO2 årligt, hvilket samlet set kan blive til knap 5 mio. tons frem mod 2030, hvis der indføres incitamenter til CO2-reduktioner fra 2023. Anlægsbranchen kan bidrage med mere end 3 procent til realiseringen af målet om en 70 procent reduktion i 2030.
Læs også: Regeringen indgår ny aftale om økonomisk støtte til udvikling på klimaområdet
Baggrund for alliancen
Der har længe været fokus på bæredygtighed i byggeri, men infrastruktur er i den forbindelse overset. Partnerne bag alliancen ønsker at benytte den aktuelle anledning – med forhandlinger til en stor infrastrukturplan – til at ændre på det vilkår, så bæredygtighed og CO2-reduktioner bliver obligatorisk i offentlige anlægs- og infrastrukturprojekter.
”Vi har brug for, at de offentlige kunder stiller krav om CO2-reduktioner i infrastruktur- og anlægsprojekter, hvis vi skal nå 70%-målet i 2030. Det kræver tre ting: for det første krav om mere og bedre data om materialernes belastning, for det andet, krav om ensartet beregningsgrundlag og for det tredje, krav om reduktioner i offentlige udbud. Går vi foran i Danmark med den type krav, så reducerer vi klimaaftrykket fra infrastrukturprojekter i Danmark, vi får gode referenceprojekter, og vi styrker de private virksomheders evne til at levere grønne løsninger”, siger Henrik Garver, direktør for FRI Foreningen af Rådgivende Ingeniører, som er en del af alliancen.
Alliancen omfatter desuden Klimapartnerskabet for finanssektoren og energiintensiv industri, Concito – Danmarks grønne tænketank, DI (DI Dansk Beton, DI Dansk Infrastruktur og DI Transport), AlsFynBroen, 3F og FLSmidth.
- MTN
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Supply chain

DSV mangler klimaløsninger
Transportbranchen er en af de mest forurenrende brancher på globalt plan, og DSV er blandt de større virksomheder, der endnu ikke har præsteret på konkrete klimaambitioner. Ifølge bæredygtighedschef mangler der grønne løsninger i sektoren.
Klima, miljø og energi

Trods vækst tager erhvervsgiganter vigtige skridt i klimakampen
Selv om flere af Danmarks store virksomheder viser store omsætningstal har de også formået at reducere CO2-udledningen de seneste to år. Det viser en kortlægning af Finans. Flere aktører er dog skeptiske overfor virksomhedernes samlede klimaindsats.
Klima, miljø og energi

Nyt SKI-mærkat skal gøre de grønne valgmuligheder synlige
Det er nu blevet lettere at finde og vælge flere grønne produkter på SKI’s fællesoffentlige indkøbsaftale ’50.20 Forbrugsartikler’, på grund af et nyt sorteringsfilter, som viser grønne alternativer til engangsservice, madfilm, poser og sække. På sigt skal det rulles ud på flere produktområder og SKI-aftaler.
Strategi & ledelse

Singapore og Rotterdam vil etablere grøn shippingkorridor
De to havne Maritime and Port Authority of Singapore og Port of Rotterdam går sammen om at skabe en korridor, der både skal være effektiv og klimavenlig.
Medarbejder

Undersøgelse: Danskerne stiller større krav til takeaway-leverandører
En ny undersøgelse viser, at danskerne er begyndt at stille skarpt på særligt arbejdsforhold i takeaway-branchen.
Strategi & ledelse

Topchef: Grøn omstilling i luftfarten kræver investeringer og beslutninger
Fokus på den grønne omstilling i luftfarten er accelereret inden for de seneste år, men aktiviteten stiger, og derfor skal der ekstra fart på de politiske beslutninger, mener topchef hos Billund Lufthavn.