Ny teknologi løser problem med batterier fra elbiler
Brugte batterier fra elbiler er en udfordring, der vokser i takt med bilernes udbredelse. Finske Fortum, der også er i Danmark, kan med en ny teknologi genanvende over 80 procent af et dødt batteri – inkl. de ressourceknappe metaller i kernen.
Der kører i dag omkring 14.000 el- og hybridbiler rundt på de danske veje – og tallet forventes at stige markant i fremtiden.
Dermed stiger forbruget af batterier også. Samtidig er mulighederne for genanvendelse begrænsede, når batterierne er udtjente.
Dels er kapaciteten utilstrækkelig, og dels genanvender de fleste kendte teknologier primært de større plastic- og metaldele og kommer sjældent over 50 procent i genanvendelse.
Det betyder, at affaldsproblemet vokser, og at forbruget af sparsomme ressourcer som nikkel, kobolt og andre metalarter, der indgår i batteriernes kerner, stiger.
”Der er i dag kun ganske få velfungerende og økonomisk bæredygtige teknologier, der kan genanvende materialerne i lithium-ion batterier. Vi så en uløst udfordring og udviklede en skalerbar recycling-løsning for batterierne”.
Vice President Kalle Saarimaa fra Fortum Recycling and Waste.
Finske Fortum – der i Danmark driver et behandlingsanlæg for farligt affald i Nyborg – har sammen med finske Crisolteq udviklet en ny teknologi, som gør det muligt at genanvende over 80 procent af et batteri fra en elbil.
Det er bedre end de eksisterende teknologier. Især fordi den nye teknologi kan udskille og genanvende de ressourceknappe metalarter, der indgår i batteriets kerne. På det nye anlæg i Harjavalta i Finland kan de adskille plastic, kobber og aluminium, så materialerne kan genanvendes både til batterier og andre formål.
Desuden kan de udskille kobolt, mangan, nikkel og lithium, der så kan genanvendes i nye batterier. ”Cirkulær økonomi i sin reneste form er, at nedslidte komponenter bearbejdes og genanvendes i deres oprindelige funktion eller formål.
Når vi taler om batterier, så er det ultimative mål, at materialerne recirkuleres i et kredsløb, hvor de bliver til nye batterier”, siger Kalle Saarimaa. Fortum arbejder desuden på en såkaldt ”second-life” anvendelse, hvor batterier, der ikke længere er stærke nok til at drive biler, kan bruges stationært til andre former for oplagring af el. På globalt plan er perspektivet vidtrækkende. Antallet af elbiler ventes at stige fra de nuværende 3 millioner til anslået 125 millioner biler i 2030.
Hvis elbiler bliver så udbredte, er der ikke jomfruelige råstoffer nok til at dække behovet – så skal der genanvendelse i stor skala til.
Der er ikke planer om at placere et lignende anlæg i Danmark, men det vil være muligt at indsamle danske batterier på Fortum’s anlæg i Nyborg og sende dem til behandling i Finland.
Læs mere:
Engelsk pressemeddelelse her
Produktbeskrivelse her