Nye virksomheder certificeret i CSR

Syv nye danske virksomheder har fået papir på deres arbejde med ansvarlig forretningsførelse gennem Green Network. For virksomhederne handler det om konkrete værktøjer til arbejdet.

Syv nye virksomheder modtog i starten af december deres beviser for gennemførelsen af Green Networks CSR-træningslejr. Her er det Provas, repræsenteret ved kvalitetschef Henrik Juhl Nielsen (nr. 2 fra venstre) og adm. direktør John Hartvig Mølgaard (i midten), der får overrakt sit diplom af Torben Vartenberg fra Green Network i selskab med Trine Mønsted, VIA University College Horsens og Louise Koch, CSR Chef i Dansk Erhverv. Foto: Green Network.

21.12.2015

Anders Kampmann, CSR.dk

Danmark har fået en række nye, CSR-certificerede virksomheder. Syv af erhvervsnetværket Green Networks medlemmer, Provas, Centrum Pæle, Mølholm Privathospital, Flonidan, EUC Syd, Middelfart Sparekasse og Nopa Nordic, fik den 9. december officielt papir på deres arbejde med ansvarlig forretningsførelse efter have gennemført et kursus i CSR-ledelsessystemet e4.

Siden september har 14 ledere og medarbejdere fra de syv virksomheder gennemført fem intensive træningsdage i forretningsdrevet samfundsansvar, og med eksamen vel overstået og certifikaterne i hånden har deltagerne nu et synligt bevis på, at de kan arbejde systematisk og strategisk med samfundsansvar på en måde, der gavner både forretningen og verden omkring dem.

”Forretningsdrevet samfundsansvar er for alvor ved at komme på danske virksomheders dagsorden, ikke mindst på grund af øget kundekrav både herhjemme og ikke mindst på det europæiske marked. De syv virksomheder har fremlagt overbevisende og gennemarbejdede CSR-programmer og strategier, der sikre dem et solidt arbejdsgrundlag i den videre proces med at sikre bæredygtig vækst på deres respektive markeder”, siger uddannelsesansvarlig hos Green Network, Torben Vartenberg.

Undervisningen på de fem kursusdage tog udgangspunkt i virksomhedernes egne situationer og virkeligheder, og med det udgangspunkt har de gennem de tre måneders forløb opbygget en CSR-strategi og -handlingsplan, der er klar til implementering i virksomheden.

Strategi og værktøjer
Undervejs i forløbet har deltagerne lært om konkrete strategier og tilgange i forhold til både økonomi, miljø, forretningsetik og arbejdsmiljø. Netop den brede, operationelle tilgang har været givtig, fortæller underdirektør i Middelfart Sparekasse, Rikke Dresing.

”Med e4 har vi fået nogle værktøjer, der i højere grad gør os i stand til at arbejde med samfundsansvar som en forretningsdisciplin i hele organisationen. Og det er vigtigt. Vi ønsker ikke, at samfundsansvar skal isoleres til en afdeling eller en ansvarlig. Vi ønsker, at hele vores organisation tager samfundsansvar og udnytter de forretningsmæssige muligheder, som e4 har været med til at afdække”, siger hun.

Hun bliver bakket op af adm. direktør i Centrum Pæle, Lars G. Christensen.

”Forløbet hos Green Network har hjulpet os til at blive mere bevidste om vores arbejde med CSR, og gøre vores strategi mere målrettet. Vi har altid gerne ville være en vigtig del af samfundet og være med til at få det til at fungere bedre, så det er ikke nye områder som sådan, men vi har fået skabt klarhed over vores indsats, så det ikke bare er spredt fægtning”, siger han og uddyber:

”Vi står stærkt med nogle konkrete værktøjer i baghånden, der gør os i stand til at tage vores arbejde med socialt ansvar i en mere strategisk retning, hvor vi også kan bruge det i brandingsammenhæng. En stor del af vores fremtidige CSR-indsats kommer til at handle om integration og uddannelse, og i den forbindelse er det godt at have noget ekstra for at kunne tiltrække ung og kvalificeret arbejdskraft”, siger Lars G. Christensen.

Bedre kommunikation
Også hos Provas, der er samlingen af forsyningsselskaber inden for vand, spildevand og affald i Haderslev, kan adm. direktør, John Hartvig Mølgaard, nikke genkendende til det brugbare udbytte af tiden hos Green Network.

”Vi har haft et meget positivt forløb, der har hjulpet os til at få stillet endnu mere skarpt på vores samfundsmæssige ansvarlighed. Som kommunalt ejet er vi essentielt non-profit og ’født’ ansvarlige, og med kurset har vi fået underbygget vores strategi, så vi kan blive bedre til at synliggøre vores arbejde og værdier. Vi beretter allerede om vores indsats i vores årsberetninger, og nu har vi så fået en række værktøjer, der kan gøre vores kommunikation endnu bedre”, siger han.

Næste hold virksomheder starter i CSR-træningslejr hos Green Network i foråret 2016.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

14.11.2025CSR.dk

Grøn strøm fra den rådne banan: Der skal være mere inddragelse

14.11.2025CSR.dk

Ørsted fuldender sin grønne omstilling: 98 procent lavere CO2-udledning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia