26.10.2020 | Klima, miljø og energi
Nyt grønt indkøbsmål for tekstiler
Indhold fra partner Hvad er dette?
Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb (POGI) har netop vedtaget nyt indkøbsmål for tekstiler. Målet har fokus på at gøre miljøbelastningen mindre i hele produktets livscyklus fra udvinding af råvarer til genanvendelse eller bortskaffelse.
Det koster mange ressourcer at producere tekstiler, og med det nye indkøbsmål er POGI med til at skabe en bevægelse hen imod et klogere forbrug af tekstiler. Det indebærer blandt andet, at tekstilernes levetid forlænges, så mængden af nyproducerede tekstiler bliver mindre.
Det nye indkøbsmål gælder for linned og håndklæder, arbejdstøj for både sundheds-, køkken-, kantine- og rengøringspersonale og ansatte i Park og vej samt for måtter.
Det centrale krav er, at miljømærker skal bruges som minimumskrav, tildelingskriterium eller konkurrenceparameter, hvis der er produkter på markedet, som lever op kriterierne for enten de officielle mærker Svanemærket og EU-Blomsten eller alternativt det private mærke OEKO-TEX. Desuden har indkøbsmålet krav til fibre og antal fibertyper i nyproducerede tekstiler. Indkøbsmålet indeholder også en række anbefalinger til at sikre længere levetid for tekstiler, emner til markedsdialog samt løbende dialog med ens leverandører om at fremme genbrug og minimere spild.
Udbudskonsulent Natascha Mehlin Lund Hansen fra Frederiksberg Kommune har været med i den arbejdsgruppe, som har udviklet indkøbsmålet for tekstiler. Hun er meget tilfreds med, at indkøbsmålet både giver konkrete anvisninger til, hvordan man kan bruge kravene som minimumskrav, giver eksempler på udbudstekst, men også at indkøbsmålet giver anbefalinger til tildelingskriterier, som kan anvendes i udbuddet.
- Som udbudskonsulent givet det en yderligere kvalificering af mulighederne for at indarbejde det grønne i udbuddet, at der i indkøbsmålet også er anbefalinger og eksempler på udbudstekst og tildelingskriterier. Derfor synes jeg, at det nye indkøbsmål for tekstiler er et paradigmeskifte for POGI’s indkøbsmål, som førhen kun har fokuseret på krav. Noget vi bør gøre endnu mere i udvikling og revidering af indkøbsmål fremover, siger Natascha Mehlin Lund Hansen.
Se alle POGI’s indkøbsmål her
Klima, miljø og energi

Ny dansk alliance arbejder for at sikre kaffens fremtid
I 2045 risikerer du at mangle din sædvanlige morgenkaffe. Det kan blive realiteterne, hvis de nuværende vilkår i kaffesektoren fortsætter. Derfor vil en ny dansk alliance for ansvarlig kaffe hos Etisk Handel Danmark arbejde for at sikre en mere bæredygtig kaffe og forbedre livet for de mennesker, der dyrker vores kaffe.
Indhold fra partner
Supply chain

Sådan styrker du dit arbejde med samfundsansvar i værdikæden
Etisk Handel Danmark har udgivet en guide, hvor de har samlet gode råd ti arbejdet med ansvar i værdikæden. Få et sneak peak her.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Verdens Bedste Indkøber 2022 – stem på de nominerede nu!
Nu kan du stemme på de tre finalister til prisen Verdens Bedste Indkøber 2022. De har alle gjort en særlig indsats for at bidrage til ét eller flere af verdensmålene gennem deres indkøb og et tæt samarbejde med leverandører.
Indhold fra partner
Supply chain

Ansvarlig virksomhedsadfærd er snart en hygiejnefaktor
Kriser, nye lovkrav fra EU - og stigende forventninger til samfundsansvar medfører, at flere virksomheder efterspørger konkret hjælp til at drive ansvarlig forretning.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Tøj koster mere end penge
Vi danskere elsker at købe tøj. Faktisk køber vi i gennemsnittet tre gange mere tøj end resten af verden. Men vores forbrug har en pris, og vi skal undgå, at det er klimaet, miljøet og tekstilarbejderne, der betaler regningen. Derfor sætter Etisk Handel Danmark fokus på at fremme et mere ansvarligt forbrug og produktion af tøj.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Dansk Initiativ for Etisk Handel skifter navn
Etisk Handel Danmark – det er fremover navnet på den samlende platform for virksomheder og organisationer, der arbejder for ansvarlig og bæredygtig handel. Med navneskiftet følger også en ny visuel identitet og ny hjemmeside.
Indhold fra partner