Værdikædesamarbejde giver nyt emballagesystem
UPS, TerraCycle og en håndfuld store dagligvareproducenter har samarbejdet om det nye system Loop, der skal genanvende, returnere og håndtere emballage til forbrugsprodukter. På den måde håber de at kunne minimere mængden af plastikaffald.
Skræddersyet emballage til hvert brand, der leveres direkte hjem til kunderne og derefter afhentes, renses, genopfyldes og leveres på ny, vil måske i fremtiden gøre op med vores afhængighed af engangsemballage til forbrugsprodukter.
I hvert fald har UPS i samarbejde med nogle af verdens største produktionsvirksomheder og TerraCycle udviklet et nyt system til genanvendelse, returnering og håndtering af forbrugernes emballage, som de har givet navnet Loop.
Læs også: Organisk emballage vinder frem
“Loop vil ikke kun reducere mængden af emballage-affald, men vil også forbedre produktoplevelsen og gøre shopping mere bekvemt”, sagde TerraCycle CEO Tom Szaky under præsentationen på World Economic Forum.
Loop-produkter vil blive leveret og samlet op ved hjælp af et system designet af TerraCycle og UPS, og på dem måde vil man reducere mængden af plastikaffald, som eksperter forudset vil overstige mængden af fisk i vores verdenshave i 2050, hvis ikke vi handler.
“Innovation er nøglen til alt, som vi gør hos UPS, og vi er begejstrede for at hjælpe TerraCycle med emballagedesign til Loop, og derudover bidrage med afhentning- og leverings service for Loop-kunder”, sagde UPS Chief Sales and Solutions Officer, Kate Gutmann.
Grundtanken bag Loop er, at forbrugerne får leveret produkter som juice, shampoo og rengøringsprodukter i metal- eller glasbeholdere, der kan rengøres og genbruges. Disse beholdere med indhold leveres på ens adresse, og den brugte emballage afhentes igen af pakkefirmaet, der kører den til rengøring og genbrug.
Store virksomheder er med i udviklingen
Ifølge TV2 er Pepsi, Coca-Cola samt supermarkedskæderne Carrefour og Tesco blandt de virksomheder, der allerede er en del af Loop. Tjenesten skydes i første omgang i gang i New York og Paris i maj i år. Efter planen bliver Loop introduceret senere på året i Storbritannien, mens Japan og Canada er på tegnebrættet for 2020.
Loops samarbejdspartner i Paris, supermarkedskæden Carrefour, vil teste og justere ordningen forud for lanceringen i maj.
”Jeg vil blive overrasket, hvis det kommer til at fungere fra første dag. Det her skal ses som et forsøg på at få producenter og forbrugere til at handle, tænke og købe anderledes”, siger Laurent Vallee fra Carrefour til Nyhedsbureauet Reuters.
Pepsi og juiceproducenten Tropicana starter inden længe et testforsøg med 5000 husstande i Paris, hvor forbrugerne vil få leveret juice på genbrugsflasker og Quaker-morgenmadsprodukter i metalbeholdere.
Kritik fra Coop
Mens flere store internationale firmaer allerede er hoppet med på ideen, så ser man hos COOP herhjemme skeptisk på det og har svært ved at se fornuften i det nye globale samarbejde.
”Det er en fuldstændig forkert tankegang at erstatte alt plastik med glas- og metalbeholdere, som der bliver lagt op til her. Glas er et uforgængeligt materiale, der kan ligge i naturen i årevis, og metal er ikke en fornybar resurse (resurser, der til stadighed kan dannes på ny, red.). Der er ingen grund til at lægge plastik for had”, siger Thomas Roland, der CSR-chef i COOP, til TV 2 og fortsætter:
Læs også: Nestle vil have genanvendelig emballage i 2025
”Vi stiler efter at bruge plastik som et af flere materialer i vores emballage, men at gøre det så rent som muligt. Plastisk kan omsmeltes og bruges igen og igen, hvis man holder det rent. Vi stiler efter at bruge de materialer, der er i cirkulation og gøre dem så genanvendelige som muligt. Så i COOP tror vi ikke på, at det her er fremtidens løsning. Det er snarere en af mange løsninger, som skal til, for at vores emballageforbrug bliver bedre og smartere”.
- JMA