Værdikædesamarbejde giver nyt emballagesystem

UPS, TerraCycle og en håndfuld store dagligvareproducenter har samarbejdet om det nye system Loop, der skal genanvende, returnere og håndtere emballage til forbrugsprodukter. På den måde håber de at kunne minimere mængden af plastikaffald.

UPS og TerraCycle har samarbejdet om det nye system Loop, der skal genanvende, returnere og håndtere emballage til forbrugsprodukter. På den måde håber de at kunne minimere mængden af plastikaffald. Foto: UPS..

28.01.2019

CSR.dk

Skræddersyet emballage til hvert brand, der leveres direkte hjem til kunderne og derefter afhentes, renses, genopfyldes og leveres på ny, vil måske i fremtiden gøre op med vores afhængighed af engangsemballage til forbrugsprodukter.

I hvert fald har UPS i samarbejde med nogle af verdens største produktionsvirksomheder og TerraCycle udviklet et nyt system til genanvendelse, returnering og håndtering af forbrugernes emballage, som de har givet navnet Loop.

Læs også: Organisk emballage vinder frem

“Loop vil ikke kun reducere mængden af emballage-affald, men vil også forbedre produktoplevelsen og gøre shopping mere bekvemt”, sagde TerraCycle CEO Tom Szaky under præsentationen på World Economic Forum.

Loop-produkter vil blive leveret og samlet op ved hjælp af et system designet af TerraCycle og UPS, og på dem måde vil man reducere mængden af plastikaffald, som eksperter forudset vil overstige mængden af fisk i vores verdenshave i 2050, hvis ikke vi handler.

“Innovation er nøglen til alt, som vi gør hos UPS, og vi er begejstrede for at hjælpe TerraCycle med emballagedesign til Loop, og derudover bidrage med afhentning- og leverings service for Loop-kunder”, sagde UPS Chief Sales and Solutions Officer, Kate Gutmann.

Grundtanken bag Loop er, at forbrugerne får leveret produkter som juice, shampoo og rengøringsprodukter i metal- eller glasbeholdere, der kan rengøres og genbruges. Disse beholdere med indhold leveres på ens adresse, og den brugte emballage afhentes igen af pakkefirmaet, der kører den til rengøring og genbrug.

Store virksomheder er med i udviklingen
Ifølge TV2 er Pepsi, Coca-Cola samt supermarkedskæderne Carrefour og Tesco blandt de virksomheder, der allerede er en del af Loop. Tjenesten skydes i første omgang i gang i New York og Paris i maj i år. Efter planen bliver Loop introduceret senere på året i Storbritannien, mens Japan og Canada er på tegnebrættet for 2020.

Loops samarbejdspartner i Paris, supermarkedskæden Carrefour, vil teste og justere ordningen forud for lanceringen i maj.

”Jeg vil blive overrasket, hvis det kommer til at fungere fra første dag. Det her skal ses som et forsøg på at få producenter og forbrugere til at handle, tænke og købe anderledes”, siger Laurent Vallee fra Carrefour til Nyhedsbureauet Reuters.

Pepsi og juiceproducenten Tropicana starter inden længe et testforsøg med 5000 husstande i Paris, hvor forbrugerne vil få leveret juice på genbrugsflasker og Quaker-morgenmadsprodukter i metalbeholdere.

Kritik fra Coop
Mens flere store internationale firmaer allerede er hoppet med på ideen, så ser man hos COOP herhjemme skeptisk på det og har svært ved at se fornuften i det nye globale samarbejde.

”Det er en fuldstændig forkert tankegang at erstatte alt plastik med glas- og metalbeholdere, som der bliver lagt op til her. Glas er et uforgængeligt materiale, der kan ligge i naturen i årevis, og metal er ikke en fornybar resurse (resurser, der til stadighed kan dannes på ny, red.). Der er ingen grund til at lægge plastik for had”, siger Thomas Roland, der CSR-chef i COOP, til TV 2 og fortsætter:

Læs også: Nestle vil have genanvendelig emballage i 2025

”Vi stiler efter at bruge plastik som et af flere materialer i vores emballage, men at gøre det så rent som muligt. Plastisk kan omsmeltes og bruges igen og igen, hvis man holder det rent. Vi stiler efter at bruge de materialer, der er i cirkulation og gøre dem så genanvendelige som muligt. Så i COOP tror vi ikke på, at det her er fremtidens løsning. Det er snarere en af mange løsninger, som skal til, for at vores emballageforbrug bliver bedre og smartere”.

- JMA

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus