Nyt modekoncept vil satse på små, bæredygtige made to order-kollektioner

Det nye dansk-tyske e-commerce koncept Sardin producerer ikke tøjet før det er solgt.

Det nye dansk-tyske e-commerce koncept Sardin vil bringe eksklusivitet ind i en bæredygtig kontekst med deres økocentriske og transparente pre-order koncept. Arkivfoto..

15.11.2018

CSR.dk

Det nye dansk-tyske e-handelskoncept Sardin vil introducere et transparent pre-order koncept, der betyder at udvalgte brands skaber mere bæredygtige kollektioner til at sælge udelukkende hos Sardin, hvor de kun vil kunne købes i 30 dage.

Det skriver Fashionforum.dk.

“Vi ønsker at støtte brands, der har en stærk bæredygtig strategi. Brands, der er i gang med en omlægningsproces eller som debuterer med deres første produkt i en bæredygtig retning. Alle produkterne på Sardin made-to-order for at undgå overproduktion”, fortæller stifter Rune Orloff om konceptet til Fashionforum.

Læs også: Bæredygtig modeapp skal hjælpe forbrugere

“Sardin er en ny form for iscenesættelse af modebranchens bæredygtige udvikling. Vi ønsker at støtte brands, der har en stærk bæredygtig strategi. Brands, der er i gang med en omlægningsproces eller som debuterer med deres første produkt i en bæredygtig retning. Desuden er alle produkterne på Sardin made-to-order for at undgå overproduktion”, fortæller stifter Rune Orloff om konceptet til Fashionforum.

SSardin er stiftet af danske Rune Orloff og tyske Oliver Kann, der tilsammen har mere end tyve års erfaring fra toppen af modebranchens tinder.

“Vi har ikke noget lager. De brands, vi arbejder sammen med, begynder først at producere efter vores 30-dages salgskampagne er slut. Dermed eliminerer vi i samarbejde unødvendig overproduktion og deadstock-risiko i distributionsprocessen. Vi bliver en slags testfelt for nogle brands og en decideret accelerator for andre”, siger han og tilføjer:
“Vi tror ikke på, at vi kan få folk til at stoppe med at købe nyt. Vi kan dog tilbyde produkter, der ikke har noget negativt miljøaftryk”, siger han til Fashionforum.
Målet er at levere inden for fire til 12 uger fra kampagnerne slutter.

Læs også: CSR Agendaen #1: Modebranchens forandring

Et brand, som lever op til Sardins krav, er danske Carcel. De producerer i samarbejde med udsatte kvinder i Peru og Thailand og gør samtidig brug af henholdsvis Perus alpaca-traditioner og Thailands historie for silkeproduktion. Carcel lancerer en særlig Sardin-kollektion torsdag den 15. november.

“Ambitionen med Sardin er at udfordre så mange brands som muligt til at komme i gang med bæredygtighed og samtidig udfordre forbrugerne til at træffe beslutninger, der er lidt mere langsigtede – uden at gå på kompromis med designværdier”, siger han til Fashionforum.

- JMA

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

13.06.2025CSR.dk

Grønnere telefoner på vej med nye EU-regler

10.06.2025CSR.dk

Nyt center skal hjælpe virksomheder med at forvandle slidte produkter til ny forretning

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Access2innovation
Konference
Strengthening Nordic-Southern African Business Partnerships and Investment

Ahead of the Nordic-Africa Foreign Ministers’ Meeting hosted in Zimbabwe in October 2025, this half-day event, organised by Afrika Consultancy in collaboration with Access2innovation (A2i) and supported by EIFO, will spotlight high-potential business and investment opportunities in Southern & Eastern Africa, focusing on green innovation, tech, agriculture, health, and tourism.

Dato

12.06.2025

Tid

08:30

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense