Nyt modekoncept vil satse på små, bæredygtige made to order-kollektioner

Det nye dansk-tyske e-commerce koncept Sardin producerer ikke tøjet før det er solgt.

Det nye dansk-tyske e-commerce koncept Sardin vil bringe eksklusivitet ind i en bæredygtig kontekst med deres økocentriske og transparente pre-order koncept. Arkivfoto..

15.11.2018

CSR.dk

Det nye dansk-tyske e-handelskoncept Sardin vil introducere et transparent pre-order koncept, der betyder at udvalgte brands skaber mere bæredygtige kollektioner til at sælge udelukkende hos Sardin, hvor de kun vil kunne købes i 30 dage.

Det skriver Fashionforum.dk.

“Vi ønsker at støtte brands, der har en stærk bæredygtig strategi. Brands, der er i gang med en omlægningsproces eller som debuterer med deres første produkt i en bæredygtig retning. Alle produkterne på Sardin made-to-order for at undgå overproduktion”, fortæller stifter Rune Orloff om konceptet til Fashionforum.

Læs også: Bæredygtig modeapp skal hjælpe forbrugere

“Sardin er en ny form for iscenesættelse af modebranchens bæredygtige udvikling. Vi ønsker at støtte brands, der har en stærk bæredygtig strategi. Brands, der er i gang med en omlægningsproces eller som debuterer med deres første produkt i en bæredygtig retning. Desuden er alle produkterne på Sardin made-to-order for at undgå overproduktion”, fortæller stifter Rune Orloff om konceptet til Fashionforum.

SSardin er stiftet af danske Rune Orloff og tyske Oliver Kann, der tilsammen har mere end tyve års erfaring fra toppen af modebranchens tinder.

“Vi har ikke noget lager. De brands, vi arbejder sammen med, begynder først at producere efter vores 30-dages salgskampagne er slut. Dermed eliminerer vi i samarbejde unødvendig overproduktion og deadstock-risiko i distributionsprocessen. Vi bliver en slags testfelt for nogle brands og en decideret accelerator for andre”, siger han og tilføjer:
“Vi tror ikke på, at vi kan få folk til at stoppe med at købe nyt. Vi kan dog tilbyde produkter, der ikke har noget negativt miljøaftryk”, siger han til Fashionforum.
Målet er at levere inden for fire til 12 uger fra kampagnerne slutter.

Læs også: CSR Agendaen #1: Modebranchens forandring

Et brand, som lever op til Sardins krav, er danske Carcel. De producerer i samarbejde med udsatte kvinder i Peru og Thailand og gør samtidig brug af henholdsvis Perus alpaca-traditioner og Thailands historie for silkeproduktion. Carcel lancerer en særlig Sardin-kollektion torsdag den 15. november.

“Ambitionen med Sardin er at udfordre så mange brands som muligt til at komme i gang med bæredygtighed og samtidig udfordre forbrugerne til at træffe beslutninger, der er lidt mere langsigtede – uden at gå på kompromis med designværdier”, siger han til Fashionforum.

- JMA

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.04.2025Dagrofa aps

Sponseret

SPAR styrker lokal indsats for en renere natur – nu kan kunderne også være med

29.04.2025Nilfisk

Sponseret

Nilfisk forpligter sig til Net-Zero-mål inden 2040

28.04.2025BSR

Sponseret

Climate and Nature Integration 101: In Conversation with Helen Crowley

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Dansk Industri
Kursus
Kommunikér troværdigt om bæredygtighed

Er du klar til at styrke din kommunikation om bæredygtighed? Undgå både greenwashing og greenhushing, og bliv skarp på, hvordan du kan kommunikere om virksomhedens grønne indsatser på en troværdig, effektiv og lovlig måde.

Dato

30.04.2025

Sted

Aarhus & København

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

30.04.2025

Tid

08:00

Sted

Herning

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

30.04.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – kom godt i gang!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

30.04.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S