Nyt modekoncept vil satse på små, bæredygtige made to order-kollektioner

Det nye dansk-tyske e-commerce koncept Sardin producerer ikke tøjet før det er solgt.

Det nye dansk-tyske e-commerce koncept Sardin vil bringe eksklusivitet ind i en bæredygtig kontekst med deres økocentriske og transparente pre-order koncept. Arkivfoto..

15.11.2018

CSR.dk

Det nye dansk-tyske e-handelskoncept Sardin vil introducere et transparent pre-order koncept, der betyder at udvalgte brands skaber mere bæredygtige kollektioner til at sælge udelukkende hos Sardin, hvor de kun vil kunne købes i 30 dage.

Det skriver Fashionforum.dk.

“Vi ønsker at støtte brands, der har en stærk bæredygtig strategi. Brands, der er i gang med en omlægningsproces eller som debuterer med deres første produkt i en bæredygtig retning. Alle produkterne på Sardin made-to-order for at undgå overproduktion”, fortæller stifter Rune Orloff om konceptet til Fashionforum.

Læs også: Bæredygtig modeapp skal hjælpe forbrugere

“Sardin er en ny form for iscenesættelse af modebranchens bæredygtige udvikling. Vi ønsker at støtte brands, der har en stærk bæredygtig strategi. Brands, der er i gang med en omlægningsproces eller som debuterer med deres første produkt i en bæredygtig retning. Desuden er alle produkterne på Sardin made-to-order for at undgå overproduktion”, fortæller stifter Rune Orloff om konceptet til Fashionforum.

SSardin er stiftet af danske Rune Orloff og tyske Oliver Kann, der tilsammen har mere end tyve års erfaring fra toppen af modebranchens tinder.

“Vi har ikke noget lager. De brands, vi arbejder sammen med, begynder først at producere efter vores 30-dages salgskampagne er slut. Dermed eliminerer vi i samarbejde unødvendig overproduktion og deadstock-risiko i distributionsprocessen. Vi bliver en slags testfelt for nogle brands og en decideret accelerator for andre”, siger han og tilføjer:
“Vi tror ikke på, at vi kan få folk til at stoppe med at købe nyt. Vi kan dog tilbyde produkter, der ikke har noget negativt miljøaftryk”, siger han til Fashionforum.
Målet er at levere inden for fire til 12 uger fra kampagnerne slutter.

Læs også: CSR Agendaen #1: Modebranchens forandring

Et brand, som lever op til Sardins krav, er danske Carcel. De producerer i samarbejde med udsatte kvinder i Peru og Thailand og gør samtidig brug af henholdsvis Perus alpaca-traditioner og Thailands historie for silkeproduktion. Carcel lancerer en særlig Sardin-kollektion torsdag den 15. november.

“Ambitionen med Sardin er at udfordre så mange brands som muligt til at komme i gang med bæredygtighed og samtidig udfordre forbrugerne til at træffe beslutninger, der er lidt mere langsigtede – uden at gå på kompromis med designværdier”, siger han til Fashionforum.

- JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

28.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 28. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

28.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

01.12.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

01.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online