Bæredygtig modeapp skal hjælpe forbrugere

Appen Good on You bedømmer brands ud fra miljø og etik – den skal gøre modevirksomheder transparente og hjælpe forbrugerne med at vælge bæredygtigt.

Ny bæredygtig app skal hjælpe forbrugerne med at gennemskue modebrands..

24.09.2018

CSR.dk

Det kan være svært for forbrugerne at regne ud, hvilke brands der er klimavenlige og har god etik – og det selvom flere og flere går op i at shoppe bæredygtigt. En australsk app, Good on You, rangerer mærker efter dyrevelfærd, arbejdsforhold og miljø, skriver fashionforum.dk.

Da Good on You blev lanceret i Australien, var der 10.000 mennesker, som downloadede appen i løbet af de første otte dage. Et par måneder efter appen kom på det globale marked, har mere end 160.000 forbrugere downloadet appen.

Læs også: Modebranchens bæredygtighed: overvurderet eller rollemodel?

“Vores vision er at bidrage til en verden, hvor forbrugernes efterspørgsel driver modebrands til at være bæredygtige og fair i deres forretning. De fleste forbrugere vil gerne handle mere bæredygtigt, men for rent faktisk at kunne gøre noget ved det, har de brug for bedre adgang til brugervenlig, etisk information,” siger CEO og medstifter Gordon Renouf til Fashion United.

Den australske app har mere end 2.000 forskellige brands, inklusiv store navne som Burberry og Gucci samt skandinaviske mærker som Acne Studios og Ganni. Good on You-teamet vil dog gerne udvide til 10.000 brands i den kommende fremtid.

Gennemsigtighed for forbrugerne
Teamet bag den australske app har gjort sådan, at Good on You både bruger data fra virksomhedernes egne offentlige opgørelser samt certifikationsskemaer, som f.eks. Fair Trade. Dermed får en virksomhed en dårligere score, hvis de ikke har offentliggjort deres informationer.

Det danske modebrand Ganni har f.eks. kun scoret én ud af fem på rangeringslisten, fordi appskaberne ikke mener firmaets oplysninger er tilgængelige – selvom Ganni reklamere sig som bæredygtige.

Læs også: Vesten importerer varer produceret af 'moderne slaver'

“Det er essentielt, at brands er transparente omkring deres produktion – hvor og hvordan deres tøj bliver lavet både i forhold til leverandører og materialer. Uden transparens kan hverken forbrugerne eller samfundet generelt stille mærkerne til regnskab for det ansvar, de har, og de har heller ingen grund til at tro på de bæredygtige løfter, virksomheden udlægger,” lyder det fra Gordon Renouf til Fashion United.

Appen skal ifølge stifterne bruges til både at oplyse forbrugerne samt promovere de mest bæredygtige modevirksomheder. Good on You er gratis at bruge og kan hentes i App Store og Google Play.

- SN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

Dansk Industri
Workshop
København - ESG Inspirationsdage: Hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia