Bæredygtig modeapp skal hjælpe forbrugere

Appen Good on You bedømmer brands ud fra miljø og etik – den skal gøre modevirksomheder transparente og hjælpe forbrugerne med at vælge bæredygtigt.

Ny bæredygtig app skal hjælpe forbrugerne med at gennemskue modebrands..

24.09.2018

CSR.dk

Det kan være svært for forbrugerne at regne ud, hvilke brands der er klimavenlige og har god etik – og det selvom flere og flere går op i at shoppe bæredygtigt. En australsk app, Good on You, rangerer mærker efter dyrevelfærd, arbejdsforhold og miljø, skriver fashionforum.dk.

Da Good on You blev lanceret i Australien, var der 10.000 mennesker, som downloadede appen i løbet af de første otte dage. Et par måneder efter appen kom på det globale marked, har mere end 160.000 forbrugere downloadet appen.

Læs også: Modebranchens bæredygtighed: overvurderet eller rollemodel?

“Vores vision er at bidrage til en verden, hvor forbrugernes efterspørgsel driver modebrands til at være bæredygtige og fair i deres forretning. De fleste forbrugere vil gerne handle mere bæredygtigt, men for rent faktisk at kunne gøre noget ved det, har de brug for bedre adgang til brugervenlig, etisk information,” siger CEO og medstifter Gordon Renouf til Fashion United.

Den australske app har mere end 2.000 forskellige brands, inklusiv store navne som Burberry og Gucci samt skandinaviske mærker som Acne Studios og Ganni. Good on You-teamet vil dog gerne udvide til 10.000 brands i den kommende fremtid.

Gennemsigtighed for forbrugerne
Teamet bag den australske app har gjort sådan, at Good on You både bruger data fra virksomhedernes egne offentlige opgørelser samt certifikationsskemaer, som f.eks. Fair Trade. Dermed får en virksomhed en dårligere score, hvis de ikke har offentliggjort deres informationer.

Det danske modebrand Ganni har f.eks. kun scoret én ud af fem på rangeringslisten, fordi appskaberne ikke mener firmaets oplysninger er tilgængelige – selvom Ganni reklamere sig som bæredygtige.

Læs også: Vesten importerer varer produceret af 'moderne slaver'

“Det er essentielt, at brands er transparente omkring deres produktion – hvor og hvordan deres tøj bliver lavet både i forhold til leverandører og materialer. Uden transparens kan hverken forbrugerne eller samfundet generelt stille mærkerne til regnskab for det ansvar, de har, og de har heller ingen grund til at tro på de bæredygtige løfter, virksomheden udlægger,” lyder det fra Gordon Renouf til Fashion United.

Appen skal ifølge stifterne bruges til både at oplyse forbrugerne samt promovere de mest bæredygtige modevirksomheder. Good on You er gratis at bruge og kan hentes i App Store og Google Play.

- SN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle