Bæredygtig modeapp skal hjælpe forbrugere

Appen Good on You bedømmer brands ud fra miljø og etik – den skal gøre modevirksomheder transparente og hjælpe forbrugerne med at vælge bæredygtigt.

Ny bæredygtig app skal hjælpe forbrugerne med at gennemskue modebrands..

24.09.2018

CSR.dk

Det kan være svært for forbrugerne at regne ud, hvilke brands der er klimavenlige og har god etik – og det selvom flere og flere går op i at shoppe bæredygtigt. En australsk app, Good on You, rangerer mærker efter dyrevelfærd, arbejdsforhold og miljø, skriver fashionforum.dk.

Da Good on You blev lanceret i Australien, var der 10.000 mennesker, som downloadede appen i løbet af de første otte dage. Et par måneder efter appen kom på det globale marked, har mere end 160.000 forbrugere downloadet appen.

Læs også: Modebranchens bæredygtighed: overvurderet eller rollemodel?

“Vores vision er at bidrage til en verden, hvor forbrugernes efterspørgsel driver modebrands til at være bæredygtige og fair i deres forretning. De fleste forbrugere vil gerne handle mere bæredygtigt, men for rent faktisk at kunne gøre noget ved det, har de brug for bedre adgang til brugervenlig, etisk information,” siger CEO og medstifter Gordon Renouf til Fashion United.

Den australske app har mere end 2.000 forskellige brands, inklusiv store navne som Burberry og Gucci samt skandinaviske mærker som Acne Studios og Ganni. Good on You-teamet vil dog gerne udvide til 10.000 brands i den kommende fremtid.

Gennemsigtighed for forbrugerne
Teamet bag den australske app har gjort sådan, at Good on You både bruger data fra virksomhedernes egne offentlige opgørelser samt certifikationsskemaer, som f.eks. Fair Trade. Dermed får en virksomhed en dårligere score, hvis de ikke har offentliggjort deres informationer.

Det danske modebrand Ganni har f.eks. kun scoret én ud af fem på rangeringslisten, fordi appskaberne ikke mener firmaets oplysninger er tilgængelige – selvom Ganni reklamere sig som bæredygtige.

Læs også: Vesten importerer varer produceret af 'moderne slaver'

“Det er essentielt, at brands er transparente omkring deres produktion – hvor og hvordan deres tøj bliver lavet både i forhold til leverandører og materialer. Uden transparens kan hverken forbrugerne eller samfundet generelt stille mærkerne til regnskab for det ansvar, de har, og de har heller ingen grund til at tro på de bæredygtige løfter, virksomheden udlægger,” lyder det fra Gordon Renouf til Fashion United.

Appen skal ifølge stifterne bruges til både at oplyse forbrugerne samt promovere de mest bæredygtige modevirksomheder. Good on You er gratis at bruge og kan hentes i App Store og Google Play.

- SN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

22.05.2025CSR.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

20.05.2025Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Kaffens værdi overstiger langt fra det den koster

20.05.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Den 4-dobbelte bundlinje

16.05.2025CSR.dk

Danica skruer bissen på overfor energisektoren

16.05.2025CSR.dk

Ny AI skal nudge dig til at spise grønnere

16.05.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis er udvalgt til Børsen Bæredygtig for tredje år i træk med fokus på genanvendte tekstiler

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

SUSTAINX ApS
Webinar
Strategisk ESG kommunikation: Har du dokumentationen på plads?

Vær med når vores senior ESG-rådgiver, Oscar Haumann tirsdag d. 27. maj kl. 13.05 giver sine anbefalinger til, hvordan I sikrer forretningsværdien af jeres bæredygtighedsarbejde gennem veldokumenteret og lovgivningsmæssigt funderet ESG-kommunikation.

Dato

27.05.2025

Tid

13:05

Sted

Online

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

28.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Annual Conference 2025: Navigating Sustainability in Uncertain Times

We are living in a time of rapid change and uncertainty. Whilst sustainability continues to be a priority for businesses globally, it is currently facing disruptions and challenges from both shifting geopolitical landscapes, regulation and more.

Dato

28.05.2025

Tid

10:00

Sted

Gammel Venlighedsvej 14, 2970 Hørsholm, Denmark