18.09.2019  |  Klima, miljø og energi

Nyt samarbejde i rejsebranchen skal sikre bæredygtig turisme

De fem tjenesteudbydere i rejsebranchen, Booking.com, Ctrip, Skyscanner, TripAdvisor og Visa er gået sammen i initiativet Travalyst, der har til formål at fremme bæredygtig turisme globalt på tværs af rejsebranchen

Travalyst er et nyt globalt samarbejde, der har til formål at forbedre bevaringen af naturen, beskytte miljøet og udvide den økonomiske udvikling i lokalsamfund ved at opfordre til bæredygtig turisme på tværs af rejsebranchen.

Læs også: TUI styrker sit kommunikationsteam med ny bæredygtighedsekspert

Initiativet er grundlagt af de fem tjenesteudbydere i rejseindustrien, Booking.com, Ctrip, Skyscanner, TripAdvisor og Visa. De skal hjælpe med at mobilisere rejsebranchen til at ændre måden, vi alle sammen rejser på.

”Når vi rejser, kommer vi tættere på hinanden – vi deler skønheden ved vores land og forskellige kulturer med hinanden, og på den måde finder vi frem til vores fælles menneskelighed”, siger adm. direktør i Ctrip, Jane Sun, og fortsætter:

”Men der følger et ansvar med om at beskytte vores sårbare planet. Derfor samarbejder vi med nogle af de skarpeste hjerner for at sikre at fremtidige generationer kan følge i vores fodspor på en bæredygtig måde og verdens befolkning kan vokse med hinanden”.

Ønsket om bæredygtige rejsevalg stiger
Det primære formål med samarbejdet bliver derfor at udforske og promovere løsninger, der skal bane vejen for nye måder at rejse på samt fremme forandring, der skal sikre, at mennesker fremover kan opleve verden på en mere bæredygtig måde.

“Disse forskellige virksomheders forpligtelse til at samarbejde og hjælpe til med at opbygge et globalt netværk af ligesindede sociale entreprenører, NGO’er og beslutningstagere er virkelig inspirerende. At samarbejde er den eneste rigtige vej frem, hvis vi vil skabe et paradigmeskift i rejsebranchen”, siger bestyrelsesformand i Booking.com, Gillian Tans, og fortsætter:

”Vi vil gerne beskytte de rejsemål, vi alle holder af og sikre, at omgivelserne og menneskerne er glade og sunde i mange generationer endnu, men vi kan ikke gøre det på egen hånd. Selvom vi endnu ikke har alle svarene, er vi fast besluttet på at finde dem sammen”.

Over halvdelen af alle rejsende svarer da også i dag, at de er mere indstillede på at foretage bæredygtige rejsevalg, end de var sidste år. Mange er dog stadig i tvivl om, hvordan man bedst gør det. Derfor vil Travalyst også fokusere på at informere forbrugerne om betydningen af bæredygtige måder at gøre tingene på.

Læs også: "Folk vil gerne rejse ansvarligt, og det er en god forretning for os"

Med tiden håber Travalyst at finde flere samarbejdspartnere, der kan forene den kollektive ekspertise og perspektiver fra lokalsamfund, beslutningstagere, regeringer, NGO’er, andre førende virksomheder og sociale entreprenører.

- JMA

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere