På vej mod større gennemsigtighed

Copenhagen Fashion Summit 2018's første panel handlede om gennemsigtige leverandørkæder. Debatten viste, at der er forandring til det bedre at spore, men at grundlæggende issues som for mange standarder stadig skal tages hånd om.

Næsten 60% af deltagerne i en interaktiv poll under paneldebatten mente, at der ville være den nødvendige information tilgængelig for informerede, bæredygtige køb i 2030. Foto: Copenhagen Fashion Summit.

16.05.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Glad eller ikke glad – hvad er der at tale om? Det er et grundlæggende faktum at den findes og hvis man ikke er med i den eller Alliancen, så har man ikke en forretning.”

Det er Bangladesh Accorden, der bliver talt om her. Og den der taler er Mostafiz Uddin fra Bangladesh, hvor hans virksomhed er en af modebranchens mange underleverandører og han samtidig har etableret samarbejdsorganisationen Bangladesh Apparel Exchange.

Hvad taler vi om, når vi taler om transparency

Transparency – eller gennemsigtighed på dansk – er et af de begreber som bruges om mangt og meget, når man snakker CSR. Af samme grund blev der i paneldebatten indledt med et par definitioner:

Transparency
Offentliggørelse af information i standardiseret format, som gør sammenligninger mulige, og som er åbent tilgængelige for alle.

Traceability – sporbarhed
At man kan få information om hvor, hvornår og hvordan et produkt er produceret. Betragtes ofte som en forudsætning for transparency.

Replikken faldt som svar på et indlæg fra en af de dygtige, ambitiøse, men også meget corporate kvinder i panelet, som fra deres positioner som bæredygtighedsansvarlige i internationale brands og detalihandelskæder talte om vigtigheden af transparency. I de kredse er det åbenbart vigtigt ikke at nævne Bangladesh-accorden uden samtidig at sige, at man anerkender, at der også er elementer, man ikke kan være helt glad for.

’Rana Plaza kan ikke ske i dag’
Men der, midt på den store scene i DR’s Koncerthus d. 15. maj 2018, sad så også Mostafiz Uddin. Den første bangladeshiske leverandør nogensinde, som var på scenen til Copenhagen Fashion Summit – det årlige bæredygtighedstopmøde for mode- og tekstilbranchen.

”Mine venner i Bangladesh spurgte hvorfor jeg orkede at tage herover. ’De vil bare tale om Rana Plaza’, sagde de. Men så lad os tale om det, siger jeg, og fortælle at det ikke kan ske i dag. Med Bangladesh Accorden og Alliance for Bangladesh Worker Safety er der skabt så meget gennemsigtighed og traceability, at leverandører kun overlever, hvis de er dækket af en af en af de to organisationer,” sagde han.

Enighed om både fordele og barrierer
Dermed ikke sagt, at alt er godt i Bangladesh og i relationerne mellem kunder og leverandører, eller i arbejdet med transparency internt i de store virksomheder.

Alle er enige om at transparency er den eneste vej frem, den eneste måde at leve op til kundernes stigende forventninger om offentligt tilgængelig information, den eneste måde at ændre og forbedre vilkårene for arbejdere og miljø, at ændre kulturer – både i branchen og i samfundet i det hele taget, og ofte den eneste måde at leve op til sit purpose og værdigrundlag.

Alle er også enige om, at der er en tydelig forandring i gang, både i de globale brands og leverandører i Bangladesh, hvor opgøret med manglende viden og information og gennemsigtighed er i fuld gang.

Samtidig er det dog også en stor og ressourcekrævende opgave for kundevirksomhederne at få greb og hold om hele deres forsyningskæde, sagde repræsentanterne for Target og G-Star Raw, som desuden var enige med NGO’en Fashion Revolutions paneldeltager, som fortalte om en branche drevet af hemmeligholdelse og lukkede døre – af konkurrencemæssige årsager, og at transparency om end stærkt nødvendig også var en stor forandring.

Selvom Mostafiz Uddin var oprigtigt interesseret i alle de issues og forhindringer, de andre talte om, så ville han dog lige nævne et par ting. For det første at der stadig er alt for mange Code of Conducts og individuelle kravslister og audits, så kunne man dog ikke enes om én fælles standard? Og samtidig gøre noget for at sikre et ”level playing field”, så man ikke taber penge på at tage ordentligt ansvar? Nå ja, og måske kunne vi både få talt om og kommunikeret til kunderne og virksomhedslederne, at transparency og ordentlige forhold i leverandørkæden koster penge, og at det skal alle være med til at betale for – også kunderne.

Et fælles system på vej i knap så fuld fart
Får vi nogensinde ét system og en standard – spurgte moderatoren så? Panelet svarede måske.

De fremhævede dog, at det allestedsnærværende Sustainable Apparel Coalition, en medlemsbaseret, udviklings-, dataindsamlings- og samarbejdsorganisation for mode- og tekstilbranchen, var i gang med at udvikle en sådan fælles standard. Hertil skal siges, at det ville hjælpe hele branchens transparency, hvis flere enten meldte sig ind eller i al fald afleverede data til SAC, som i dag dækker måske 50% af branchen. 

Tilhørerne i salen var dog optimistiske. I en interaktiv poll var de under seancen blevet spurgt, hvornår de regnede med, at man ville have nok information til at købe med øje for bæredygtighed på et informeret grundlag. Den situation mente en stor overvægt af salen, ville være på plads allerede i 2030. (Se foto øverst i artiklen). 

ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

I fokus:modebranchens forandring

Relateret indhold

30.01.2025Schneider Electric

Sponseret

Verdens mest bæredygtige virksomhed ser unge faglærte som nøglen til grøn omstilling

30.01.2025Atea Danmark A/S

Sponseret

Fra mine til gadget: Din smartphone er en skattekiste

28.01.2025Schneider Electric

Sponseret

EVENT: AVEVA Select KnowledgeXchange (ASKx)

27.01.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric EcoFit Center i Sundsvall

24.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Made in Sweden – vores fabrik i Skillingaryd

23.01.2025Atea Danmark A/S

Sponseret

Kobolt: Den skjulte drivkraft bag din elektronik

23.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

Bliv specialist i IATF 16949 standarden

EVENT: AVEVA World 2025

21.01.2025Schneider Electric

Sponseret

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2024

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart november 2024.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG rapporteringen

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG rapporteringsarbejdet

Dato

31.01.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Valified
Webinar
Revisor Webinar: Nem ESG-rapportering for revisorer

Kom med, når Rambøll, Valified og Nykredit deler deres indsigt i, hvordan virksomheder og revisorer kan navigere i ESG og CSRD med digitale værktøjer og innovative løsninger.

Dato

31.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

04.02.2025

Tid

08:00

Sted

Copenhagen Marriott Hotel

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Bæredygtige forretningsmodeller

Danske virksomheder risikerer at gå glip af betydelige konkurrencefordele ved kun at fokusere på det miljømæssige aspekt af bæredygtighed. I en tid hvor mange virksomheder arbejder intenst med at opfylde kravene fra CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) og udarbejde klimaregnskaber, bliver det tydeligt, at bæredygtig forretningsudvikling handler om meget mere end overholdelse af lovkrav og cirkulær økonomi.

Dato

04.02.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)