Palmeolien kommer frem i lyset
Et EU-direktiv betyder, at det nu er lovpligtigt at deklarere palmeolie, der findes i et hav af dagligvarer.
Palmeolie er en bestanddel i en lang række dagligvarer såsom kager, chips, lys, sæbe og margarine.
Hidtil har producenterne ikke skullet skrive specifikt i varedeklarationen, hvis produktet indeholdt palmeolie, men det gør et EU-direktiv nu op med. Indtil nu har det været tilstrækkeligt at skrive vegetabilsk olie i deklarationen.
Direktivet gælder dog kun for fødevarer, og det er stadig op til forbrugerne selv at finde ud af, om palmeolien er bæredygtig, skriver Jyllands-Posten.
Problemet med palmeolie er, at store regnskovsområder i Malaysia og Indonesien bliver ryddet for at gøre plads til produktionen af olien. Det truer dyr som orangutanger, tigre, asiatiske elefanter og Sumatra-næsehorn.
Supermarkeder er godt forberedt
WWF Verdensnaturfonden har i samarbejde med Jyllands-Posten foretaget et butikstjek, der viser, at de danske supermarkeder er godt forberedt på direktivet. Flere af kæderne har således deklareret palmeolie i fødevarer i flere år.
Hos Coop er målet, at 98 procent af dagligvarekædens egne fødevaremærker kun rummer certificeret bæredygtig palmeolie til nytår.
WWF Verdensnaturfonden fremhæver Rema 1000 som den supermarkedskæde, der går længst.
Rema 1000 har således sat tidsbestemte mål for certificeret palmeolie i sine egne varemærker. Det gælder både fødevarer og nonfood-produkter. Dertil har supermarkedskæden købt Green Palm-kvoter, der omfatter palmeolie for alle de varemærker, der ikke er Rema 1000s egne.
Læs også: Ecover fjerner palmeolie i rengøringsprodukter
Kvoterne er med til at støtte den ansvarlige produktion. Dermed tager Rema 1000 ansvar for alle de varer, der er i deres butikker og ikke kun for egne varemærker. Det er verdensklasse, siger Mie Oehlenschläger, skovpolitisk medarbejder og palmeolieekspert i WWF Verdensnaturfonden, til Jyllands-Posten.
- JKK