16.12.2014 | Supply chain
Palmeolien kommer frem i lyset
Et EU-direktiv betyder, at det nu er lovpligtigt at deklarere palmeolie, der findes i et hav af dagligvarer.
Palmeolie er en bestanddel i en lang række dagligvarer såsom kager, chips, lys, sæbe og margarine.
Læs også: Dagligvarebutikker tager bæredygtigt ansvar
Hidtil har producenterne ikke skullet skrive specifikt i varedeklarationen, hvis produktet indeholdt palmeolie, men det gør et EU-direktiv nu op med. Indtil nu har det været tilstrækkeligt at skrive vegetabilsk olie i deklarationen.
Direktivet gælder dog kun for fødevarer, og det er stadig op til forbrugerne selv at finde ud af, om palmeolien er bæredygtig, skriver Jyllands-Posten.
Problemet med palmeolie er, at store regnskovsområder i Malaysia og Indonesien bliver ryddet for at gøre plads til produktionen af olien. Det truer dyr som orangutanger, tigre, asiatiske elefanter og Sumatra-næsehorn.
Supermarkeder er godt forberedt
WWF Verdensnaturfonden har i samarbejde med Jyllands-Posten foretaget et butikstjek, der viser, at de danske supermarkeder er godt forberedt på direktivet. Flere af kæderne har således deklareret palmeolie i fødevarer i flere år.
Hos Coop er målet, at 98 procent af dagligvarekædens egne fødevaremærker kun rummer certificeret bæredygtig palmeolie til nytår.
WWF Verdensnaturfonden fremhæver Rema 1000 som den supermarkedskæde, der går længst.
Rema 1000 har således sat tidsbestemte mål for certificeret palmeolie i sine egne varemærker. Det gælder både fødevarer og nonfood-produkter. Dertil har supermarkedskæden købt Green Palm-kvoter, der omfatter palmeolie for alle de varemærker, der ikke er Rema 1000s egne.
Læs også: Ecover fjerner palmeolie i rengøringsprodukter
Kvoterne er med til at støtte den ansvarlige produktion. Dermed tager Rema 1000 ansvar for alle de varer, der er i deres butikker og ikke kun for egne varemærker. Det er verdensklasse, siger Mie Oehlenschläger, skovpolitisk medarbejder og palmeolieekspert i WWF Verdensnaturfonden, til Jyllands-Posten.
- JKK
Klima, miljø og energi

Danfoss: Strategisk fejl ikke at fokusere på energieffektivitet
Hvis vi ved præcis, hvordan man reducerer sit energiforbrug, hvorfor gør vi så ikke mere af det? Det undrer man sig over i Danfoss.
Kommunikation

Rapport: Fødevarevirksomheder greenwasher ved at markedsføre produkter som dyrket i ’regenerativt landbrug’
Ifølge økologiorganisation bruger en række fødevaregiganter såkaldt regenerativt landbrug til at oversælge produkter, der ofte er dyrket konventionelt.
Klima, miljø og energi

Vi producerer affald som stort set ingen andre – men nu skal der samles op
Danmark og danskere er med helt i top på mange lister, og som regel for det gode. Men ikke altid, for vi er også med helt fremme over dem, som producerer mest affald og har det største ressourcetræk på kloden.
Klima, miljø og energi

PensionDanmark er branchens firstmover i arbejdet med biodiversitet
Pensionsbranchens første rapport om biodiversitet er ude som et første forsøg på at måle impact i konkrete projekter. Finanssektorens Indsats for biodiversitet er dog kun lige begyndt. .
Klima, miljø og energi

Green Power Denmark: Få kommuner giver plads til solceller og vindmøller
Hovedparten af alle nye vindmøller og solceller er blevet stillet op i fem kommuner. Det er et problem, mener Green Power Denmark.
Klima, miljø og energi

Førende ekspert i biodiversitet kræver handling: ”Virksomhederne har nøglen”
Der er kraftigt behov for genanvendelse og cirkularitet i vores brug af jordens ressourcer. Det er ikke er nice to have, men need to have, mener Katherine Richardson, professor på Københavns Universitet.