Partnerskab giver hjemløse finansiel frihed

Et samarbejde mellem Danske Bank og Hus Forbi giver de udsatte bedre muligheder for at sælge blade i et samfund med færre og færre kontanter. Begge parter er glade for partnerskabet, der hjælper sin målgruppe på deres præmisser, og på sigt kan give kommerciel værdi.

Gennem aftalen mellem Hus Forbi og Danske Bank, får bladsælgerne et kontantkort, som de kan bruge i bankens hæveautomater. Foto: Mette Kramer Kristensen/Hus Forbi.

02.06.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

For de fleste danskere er ankomsten af det kontantløse samfund nok ikke noget, der fylder det store i hverdagen, men alt peger på, at det kommer snigende. Allerede i efteråret 2014 annoncerede Nationalbanken, at man ville stoppe produktionen af sedler og mønter i Danmark, hvilket skete sidste år. Mønterne bliver nu fremstillet i Finland, mens det endnu er uklart, hvor sedlerne skal komme fra – i det omfang der er behov for dem altså.

Læs også: Aktionærer stiller samfundsansvarlige forslag til banker

Som Nationalbanken også skriver, så bruger vi danskere nemlig færre og færre kontanter og det har givet en konkret udfordring for en af landets mest udsatte grupper. Danmarks ca. 2.600 hjemløse sælgere af hjemløseavisen Hus Forbi oplever således i stigende grad, at de får sværere ved at sælge avisen, simpelthen fordi folk ikke har rede penge på sig til at købe den.

Derfor henvendte organisationen Hus Forbi sig for godt 1½ år siden til Danske Bank med henblik på at adressere problemet.

Partnerskabet giver god mening, det er tæt på vores kerneforretning og det gør medarbejderne stolte”, forklarer Head of Corporate Responsibility for Danske Bank, Dorte Eckhoff. Foto: Danske Bank.

”Vi havde en udfordring med nogle sælgere, som havde brug for en kontantløs betalingsform, der kunne fungere bedre end den ret omkostningstunge sms-løsning, vi havde dengang. Det var Danske Bank straks med på, så selvom det har været krævende på flere fronter undervejs, så synes jeg, at vi er nået frem til en visionær løsning, der vigtigst af alt gør sælgerne glade”, siger sekretariatsleder for Hus Forbi, Rasmus Wexøe Kristensen.

Tæt på kerneforretningen
Løsningen, der er blevet stablet på benene, kombinerer to eksisterende elementer: MobilePay og et simpelt kontantkort, der i modsætning til et normalt (kredit)kort ikke kræver en fysisk adresse eller en klassisk konto.

Forsøget startede med 35 sælgere, men er allerede nu ved at blive rullet ud til 500 på landsplan. Fra Danske Banks side er man godt tilfreds med det foreløbige resultat af ordningen og ser frem til fortsættelsen.

”Det har krævet noget benarbejde at få det her op at stå, der har været mange interessenter inde over, vi skulle tage hensyn til lovgivning, overvåge transaktionerne osv., men det afgørende har været, at forretningen kunne se den gode case. Den giver god mening, den er tæt på vores kerneforretning og den gør medarbejderne stolte”, forklarer Head of Corporate Responsibility for Danske Bank, Dorte Eckhoff.

Generelt peger hun på aftaler af denne type, herunder deres kommercielle aspekter, som en god model for, hvordan virksomheder og NGO’er sammen kan gøre en forskel i forskellige sammenhænge fremover.

”Partnerskaber som dette er vejen frem i CR-arbejde, det er jeg sikker på. Vi skal som virksomhed ikke gøre det alene, men derimod inddrage dem, der er tæt på den konkrete udfordring. I det her tilfælde kan vi sagtens se potentialet i kortet, og at det måske kan sprede sig til andre lande, bl.a. fordi vi gennem samarbejdet er blevet opmærksomme på alle de parametre, hvorpå det skal virke”, siger Dorte Eckhoff.

Et godt brand skal beskyttes
For Hus Forbi har man selvsagt gjort sig nogle overvejelser omkring netop de forretningsmæssige interesser hos Danske Bank, men det er ikke noget, der har skabt nævneværdige panderynker hos organisationen.

Udover kontantkortet får sælgerne en MobilePay-ordning, der bl.a. inkluderer en QR-kode, som bladkøberne kan bruge ved betaling. Foto: Mette Kramer Kristensen/Hus Forbi.

”Som sagt viste Danske Bank med det samme vilje og engagement i forhold til den her sag. At de også har en interesse i at styrke deres sociale profil ser vi ikke noget problem i, og på samme måde er vi heller ikke bekymrede for, at sælgerne bliver reklamesøjler for et produkt; det henvender sig jo netop til særlige grupper”, siger Rasmus Wexøe Kristensen.

Han understreger samtidig, at det er en ”lille VIP-klub”, Danske Bank er kommet med i.

”Vi laver ikke mange af denne her slags aftaler. Vi har et godt brand, og vi siger nej til mange, på daglig basis faktisk, der gerne vil stå på vores skuldre. Vores legitimitet er i høj grad bundet op på, at vi ikke bliver forbundet med noget kommercielt, og derfor laver vi kun partnerskaber, som har en direkte impact for sælgerne”, siger han.

Læs også: Amerikansk øl-gigant: Partnerskaber er nøglen til at nå CSR-mål

Den oprindelige partnerskabsaftale mellem Hus Forbi og Danske Bank løber til udgangen af i år, men begge parter forventer at samarbejdet bliver forlænget.

ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

19.11.2024Plastic Change

Sponseret

167 organisationer i opfordring til verdens ledere: Plastikproduktionen skal ned!

18.11.2024CSR.dk

Ny millionbevilling skal gøre flere danske virksomheder klimaklar

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybridhold - Forår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart januar 2025.

Dato

23.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

Dakofa
Webinar
Nye krav til håndteringen og forvaltningen af kritiske råstoffer

En ny EU-forordning skal sikre, at affaldsforebyggelse og genanvendelse i højere grad understøtter cirkularitet i EUs forbrug af kritiske råstoffer. Nye produktlister, mærkningskrav, benchmarks, nationale programmer mv. understøtter, at EUs egen forsyning med kritiske råstoffer øges. Webinaret giver et indblik i forordningens krav, tidsplan og de nye muligheder.

Dato

23.01.2025

Tid

13:00

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens klimaregnskab

Er jeres virksomhed C02-neutral? Det er svært at svare på spørgsmålet, hvis ikke din virksomhed har opstillet et klimaregnskab. Det får du styr på med et kursus i klimaregnskaber. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J