Partnerskab giver hjemløse finansiel frihed

Et samarbejde mellem Danske Bank og Hus Forbi giver de udsatte bedre muligheder for at sælge blade i et samfund med færre og færre kontanter. Begge parter er glade for partnerskabet, der hjælper sin målgruppe på deres præmisser, og på sigt kan give kommerciel værdi.

Gennem aftalen mellem Hus Forbi og Danske Bank, får bladsælgerne et kontantkort, som de kan bruge i bankens hæveautomater. Foto: Mette Kramer Kristensen/Hus Forbi.

02.06.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

For de fleste danskere er ankomsten af det kontantløse samfund nok ikke noget, der fylder det store i hverdagen, men alt peger på, at det kommer snigende. Allerede i efteråret 2014 annoncerede Nationalbanken, at man ville stoppe produktionen af sedler og mønter i Danmark, hvilket skete sidste år. Mønterne bliver nu fremstillet i Finland, mens det endnu er uklart, hvor sedlerne skal komme fra – i det omfang der er behov for dem altså.

Læs også: Aktionærer stiller samfundsansvarlige forslag til banker

Som Nationalbanken også skriver, så bruger vi danskere nemlig færre og færre kontanter og det har givet en konkret udfordring for en af landets mest udsatte grupper. Danmarks ca. 2.600 hjemløse sælgere af hjemløseavisen Hus Forbi oplever således i stigende grad, at de får sværere ved at sælge avisen, simpelthen fordi folk ikke har rede penge på sig til at købe den.

Derfor henvendte organisationen Hus Forbi sig for godt 1½ år siden til Danske Bank med henblik på at adressere problemet.

Partnerskabet giver god mening, det er tæt på vores kerneforretning og det gør medarbejderne stolte”, forklarer Head of Corporate Responsibility for Danske Bank, Dorte Eckhoff. Foto: Danske Bank.

”Vi havde en udfordring med nogle sælgere, som havde brug for en kontantløs betalingsform, der kunne fungere bedre end den ret omkostningstunge sms-løsning, vi havde dengang. Det var Danske Bank straks med på, så selvom det har været krævende på flere fronter undervejs, så synes jeg, at vi er nået frem til en visionær løsning, der vigtigst af alt gør sælgerne glade”, siger sekretariatsleder for Hus Forbi, Rasmus Wexøe Kristensen.

Tæt på kerneforretningen
Løsningen, der er blevet stablet på benene, kombinerer to eksisterende elementer: MobilePay og et simpelt kontantkort, der i modsætning til et normalt (kredit)kort ikke kræver en fysisk adresse eller en klassisk konto.

Forsøget startede med 35 sælgere, men er allerede nu ved at blive rullet ud til 500 på landsplan. Fra Danske Banks side er man godt tilfreds med det foreløbige resultat af ordningen og ser frem til fortsættelsen.

”Det har krævet noget benarbejde at få det her op at stå, der har været mange interessenter inde over, vi skulle tage hensyn til lovgivning, overvåge transaktionerne osv., men det afgørende har været, at forretningen kunne se den gode case. Den giver god mening, den er tæt på vores kerneforretning og den gør medarbejderne stolte”, forklarer Head of Corporate Responsibility for Danske Bank, Dorte Eckhoff.

Generelt peger hun på aftaler af denne type, herunder deres kommercielle aspekter, som en god model for, hvordan virksomheder og NGO’er sammen kan gøre en forskel i forskellige sammenhænge fremover.

”Partnerskaber som dette er vejen frem i CR-arbejde, det er jeg sikker på. Vi skal som virksomhed ikke gøre det alene, men derimod inddrage dem, der er tæt på den konkrete udfordring. I det her tilfælde kan vi sagtens se potentialet i kortet, og at det måske kan sprede sig til andre lande, bl.a. fordi vi gennem samarbejdet er blevet opmærksomme på alle de parametre, hvorpå det skal virke”, siger Dorte Eckhoff.

Et godt brand skal beskyttes
For Hus Forbi har man selvsagt gjort sig nogle overvejelser omkring netop de forretningsmæssige interesser hos Danske Bank, men det er ikke noget, der har skabt nævneværdige panderynker hos organisationen.

Udover kontantkortet får sælgerne en MobilePay-ordning, der bl.a. inkluderer en QR-kode, som bladkøberne kan bruge ved betaling. Foto: Mette Kramer Kristensen/Hus Forbi.

”Som sagt viste Danske Bank med det samme vilje og engagement i forhold til den her sag. At de også har en interesse i at styrke deres sociale profil ser vi ikke noget problem i, og på samme måde er vi heller ikke bekymrede for, at sælgerne bliver reklamesøjler for et produkt; det henvender sig jo netop til særlige grupper”, siger Rasmus Wexøe Kristensen.

Han understreger samtidig, at det er en ”lille VIP-klub”, Danske Bank er kommet med i.

”Vi laver ikke mange af denne her slags aftaler. Vi har et godt brand, og vi siger nej til mange, på daglig basis faktisk, der gerne vil stå på vores skuldre. Vores legitimitet er i høj grad bundet op på, at vi ikke bliver forbundet med noget kommercielt, og derfor laver vi kun partnerskaber, som har en direkte impact for sælgerne”, siger han.

Læs også: Amerikansk øl-gigant: Partnerskaber er nøglen til at nå CSR-mål

Den oprindelige partnerskabsaftale mellem Hus Forbi og Danske Bank løber til udgangen af i år, men begge parter forventer at samarbejdet bliver forlænget.

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

21.11.2024CSR.dk

Nyt projekt vil kortlægge plastforurening

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

18.11.2024CSR.dk

Ny millionbevilling skal gøre flere danske virksomheder klimaklar

14.11.2024BSR

Sponseret

The Silent G: Six Questions Every Leadership Team Should Ask About Sustainability Governance

04.11.2024CSR.dk

Ny rapport giver status på den grønne investeringsbølge

22.10.2024CSR.dk

Kommuner og regioner har investeret borgernes penge i atomvåben og andre våben

14.10.2024CSR.dk

Danmark skærper bæredygtighedskrav til biomasse

01.10.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Løs forretningsproblemer med DMA og få ledelsen med ombord

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V