Partnerskab giver hjemløse finansiel frihed
Et samarbejde mellem Danske Bank og Hus Forbi giver de udsatte bedre muligheder for at sælge blade i et samfund med færre og færre kontanter. Begge parter er glade for partnerskabet, der hjælper sin målgruppe på deres præmisser, og på sigt kan give kommerciel værdi.
For de fleste danskere er ankomsten af det kontantløse samfund nok ikke noget, der fylder det store i hverdagen, men alt peger på, at det kommer snigende. Allerede i efteråret 2014 annoncerede Nationalbanken, at man ville stoppe produktionen af sedler og mønter i Danmark, hvilket skete sidste år. Mønterne bliver nu fremstillet i Finland, mens det endnu er uklart, hvor sedlerne skal komme fra – i det omfang der er behov for dem altså.
Læs også: Aktionærer stiller samfundsansvarlige forslag til banker
Som Nationalbanken også skriver, så bruger vi danskere nemlig færre og færre kontanter og det har givet en konkret udfordring for en af landets mest udsatte grupper. Danmarks ca. 2.600 hjemløse sælgere af hjemløseavisen Hus Forbi oplever således i stigende grad, at de får sværere ved at sælge avisen, simpelthen fordi folk ikke har rede penge på sig til at købe den.
Derfor henvendte organisationen Hus Forbi sig for godt 1½ år siden til Danske Bank med henblik på at adressere problemet.
”Vi havde en udfordring med nogle sælgere, som havde brug for en kontantløs betalingsform, der kunne fungere bedre end den ret omkostningstunge sms-løsning, vi havde dengang. Det var Danske Bank straks med på, så selvom det har været krævende på flere fronter undervejs, så synes jeg, at vi er nået frem til en visionær løsning, der vigtigst af alt gør sælgerne glade”, siger sekretariatsleder for Hus Forbi, Rasmus Wexøe Kristensen.
Tæt på kerneforretningen
Løsningen, der er blevet stablet på benene, kombinerer to eksisterende elementer: MobilePay og et simpelt kontantkort, der i modsætning til et normalt (kredit)kort ikke kræver en fysisk adresse eller en klassisk konto.
Forsøget startede med 35 sælgere, men er allerede nu ved at blive rullet ud til 500 på landsplan. Fra Danske Banks side er man godt tilfreds med det foreløbige resultat af ordningen og ser frem til fortsættelsen.
”Det har krævet noget benarbejde at få det her op at stå, der har været mange interessenter inde over, vi skulle tage hensyn til lovgivning, overvåge transaktionerne osv., men det afgørende har været, at forretningen kunne se den gode case. Den giver god mening, den er tæt på vores kerneforretning og den gør medarbejderne stolte”, forklarer Head of Corporate Responsibility for Danske Bank, Dorte Eckhoff.
Generelt peger hun på aftaler af denne type, herunder deres kommercielle aspekter, som en god model for, hvordan virksomheder og NGO’er sammen kan gøre en forskel i forskellige sammenhænge fremover.
”Partnerskaber som dette er vejen frem i CR-arbejde, det er jeg sikker på. Vi skal som virksomhed ikke gøre det alene, men derimod inddrage dem, der er tæt på den konkrete udfordring. I det her tilfælde kan vi sagtens se potentialet i kortet, og at det måske kan sprede sig til andre lande, bl.a. fordi vi gennem samarbejdet er blevet opmærksomme på alle de parametre, hvorpå det skal virke”, siger Dorte Eckhoff.
Et godt brand skal beskyttes
For Hus Forbi har man selvsagt gjort sig nogle overvejelser omkring netop de forretningsmæssige interesser hos Danske Bank, men det er ikke noget, der har skabt nævneværdige panderynker hos organisationen.
”Som sagt viste Danske Bank med det samme vilje og engagement i forhold til den her sag. At de også har en interesse i at styrke deres sociale profil ser vi ikke noget problem i, og på samme måde er vi heller ikke bekymrede for, at sælgerne bliver reklamesøjler for et produkt; det henvender sig jo netop til særlige grupper”, siger Rasmus Wexøe Kristensen.
Han understreger samtidig, at det er en ”lille VIP-klub”, Danske Bank er kommet med i.
”Vi laver ikke mange af denne her slags aftaler. Vi har et godt brand, og vi siger nej til mange, på daglig basis faktisk, der gerne vil stå på vores skuldre. Vores legitimitet er i høj grad bundet op på, at vi ikke bliver forbundet med noget kommercielt, og derfor laver vi kun partnerskaber, som har en direkte impact for sælgerne”, siger han.
Læs også: Amerikansk øl-gigant: Partnerskaber er nøglen til at nå CSR-mål
Den oprindelige partnerskabsaftale mellem Hus Forbi og Danske Bank løber til udgangen af i år, men begge parter forventer at samarbejdet bliver forlænget.