Paul Polman: Net Zero er slet ikke nok. Du skal være Net Positive

Mens virksomhederne gør mere end nogensinde før, vokser afstanden til det, der er nødvendigt at gøre. Paul Polman fortæller, hvad der skal til, for at ændre dette.

Paul Polman blev interviewet af Professor Mette Morsing d. 12. oktober 2023. Foto: CSR.dk.

13.10.2023

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Vi taler altid om at redde planeten, men det er ikke det, der er på spil. Det er ikke et spørgsmål om os mod naturen, det er et spørgsmål om vores overlevelse. Vi har udraderet over halvdelen af alle arter over de seneste 50 år, så spørgsmålet er, hvornår det er vores tur?”
Ordene er Paul Polmans, tidligere CEO for Unilever og nu bæredygtighedsaktivist på højeste klinge – der hvor man rådgiver FN og World Economic Forum, og taler ved events og konferencer i hele verden.

I går, d. 12. oktober 2023, var det Københavns tur til at høre, hvad Paul Polman tænker, virksomheder kan og skal gøre, så menneskeheden kan komme helskindet gennem de naturkriser, vi selv har skabt, ved et foredrag arrangeret af Det Kgl. Biblioteks erhvervsklub. 

Paul Polman er det, man kan kalde tydelig, når han kommunikerer om virksomhedernes nuværende rolle og indsats.

”Mange virksomheder vil sige, at de er i gang, og at de gør meget mere end de nogensinde har gjort – og det på et tidspunkt, hvor de er under kolossalt pres fra inflation, værdikædeudfordringer og geopolitisk uro. Men bevidstheden om, at mens man synes, man gør meget, vokser afstanden til det, der er nødvendigt at gøre, er der ikke mange, der har. Og det er man nødt til at tage ind. At man er en del af den udvikling og at man skal tage ansvar på det det rigtige niveau,” siger han.

Bedre for ens forretning
”En del af den bevidstgørelse handler dog også om, at det er bedre for en selv og ens forretning, hvis man kommer i gang med at tænke anderledes om hvordan ens forretning er designet, hvordan du bruger teknologi, hvordan du arbejder i partnerskaber,” fortsætter han.

Bedre for ens forretning? Er det nu helt sikkert? Sådan kan man godt komme til at tænke. Men ifølge Paul Polman er der ingen tvivl:

”Da jeg begyndte med de her tanker i Unilever for 15 år siden, troede folk jeg var skør, og markedet var nok ikke helt klar. Men i dag har vi faktisk ret meget data, der viser, at markedet belønner dem, der går denne vej. Vi har undersøgelser, der viser, at virksomheder med en god kønsbalance i ledelsen skaber bedre resultater, at virksomheder, der aggressivt arbejder med klimaforandringer, bliver belønnet på deres markedsværdi, vi kan endda vise, at de virksomheder, der forlod Rusland med tab på top- og bundlinjen til følge, de har klaret sig bedre i markedet end virksomheder, der blev,” fortæller Paul Polman.

”Så aktionærernes og andre stakeholderes interesser er faktisk mindre forskellige, end de fleste tror,” siger han.

Ikke Net Zero – Net Positive
Paul Polman fremhæver, at på den baggrund, kan man melde sig ind i kampen for at gøre virksomheder – også ens egen – Net Positive. Som overordnet betyder, at man giver mere tilbage til sin omverden end man tager.

Bogen "net positive" udkom i 2022 og blev kåret af Time Magazine som en af verdens vigtigste udgivelser det år. .

Det er et skift i mindset. Som man kan blive meget klogere på, hvis man dykker ned i bogen ”Net-positive – how courageous companies thrive by giving more than they take”, der udkom i 2022 og er skrevet af Paul Polman og Andrew Winston.

”Det meste af det vi ser i dag, handler om at gøre det mindre dårligt. Men når man har bevæget sig ud over de planetære grænser, i det omfang vi har, så er tiden med ”mindre dårligt” nødt til at være slut. Vi er nødt til at ændre vores mindset til at tænke på at genoprette, reparere og regenerere – det er Net Positive.,” siger Paul Polman.

”Og det er meget mere end det net-zero, som rigtig mange virksomheder har hægtet sig på. Det flytter ikke nok. Og er nok en grund til at udfordringerne faktisk bliver større, mens vi tror vi er i gang med at løse dem,” fortsætter han.
Paul Polman er ikke bange for at sige, at det er os ”… og vores uduelige tænkning”, der har skabt et system med ”… ubegribeligt meget spild”. Han kalder den lineære produktions- og forbrugsmodel ”… resultatet af adgang til en overflod af ressourcer.”

Bogen prøver på den baggrund at stille og besvare to vigtige spørgsmål: hvordan kan jeg drage fordel af at løse verdens problemer – for lige nu bidrager langt de fleste virksomheder i verden til problemerne, og det er nødt til at ændre sig; og er det bedre for verden, at din virksomhed er i den eller ej?

Fire ideer at tage med videre
Spørgsmålet, der står tilbage, er hvordan?

Man vil nok få flere konkrete svar ud af at læse bogen ”Net Positive”, men her er nogle af Paul Polmans betragtninger fra foredraget:

  1. Det handler om lederskab – og kun det. Vi har teknologierne, vi har viden og vi har penge. Det vi mangler er at sætte i gang. Det kræver mod, og at vi får menneskeligheden tilbage til det at drive forretning. Den plejede at være der, men 40 år med aktionæren som konge har fortrængt den.
  2. Man skal arbejde i partnerskaber med andre fra sin branche. Der er brug for forandringer på systemniveau, og dem kan man kun drive frem i fællesskab. Og tænk på det som en investering – ikke en omkostning. Der er eksempler på f.eks. samarbejder om leverandørkæder, der reducerede udgifterne med op til 16 procent.

Hvad er Scope 4, 5 og 6?

Scope 4 handler om ”avoided emissions”, som er en opgørelse af hvilke udledninger man undgår, ved at bruge en virksomheds løsninger.

Scope 5 defineres i bogen Net Positive som ”udledninger, der kan tilskrives skadelig anti-klimaforandrings lobbyvirksomhed”.

Scope 6 er ”udledninger som resultat af marketing for unødvendigt forbrug og produktion”.

Der skal være sammenhæng i det, man gør. Man kan ikke sætte ambitiøse klimamål for sig selv, og så være en del af en erhvervsorganisation, der argumenterer for at sætte omstillingshastigheden ned. Men kan ikke sige, at man arbejder med bæredygtige leverandørkæder og så ikke arbejde med leveløn. Man kan ikke kalde sig en ansvarlig virksomhed og ikke betale skat. Det handler om konsistens og om at have modet til at give sig i kast med elefanterne i rummet.
  • Forstå at meget af det, man gør nu, er hygiejnefaktorer om kort tid. F.eks. at Scope 1, 2 og 3 – hvor udfordrende det end er – er ikke nok. Der skal også tænkes i scope 4, 5 og 6 (se tekstboks).
  • Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

    Sponseret

    Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

    Miljømærkning Danmark

    Sponseret

    Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

    Denne artikel er del af et tema:

    Tema: Hvis vækst, som vi kender det, er forbi, hvad så?

    Samtalen om nye forretningsmodeller uden ensidigt fokus på vækst er i gang. Læs med her for at blive forberedt til at deltage. 

    Relateret indhold

    30.12.2024CSR.dk

    Ingen vil tilsyneladende have mere biomasse i Aarhus - Udover Ørsted

    23.12.2024CSR.dk

    Benhårde prioriteringer kan være nødvendige for fremtidens klimatilpasning

    20.12.2024CSR.dk

    Dansk regnemodel skal drive den grønne omstilling

    20.12.2024CSR.dk

    Ny rapport: Kloden lider under verdens klima-tunnelsyn

    18.12.2024CSR.dk

    Fart på klimatilpasningen

    16.12.2024CSR.dk

    Jurist er ikke i tvivl: Klimaaktivister er gået for vidt

    16.12.2024Bureau Veritas

    Sponseret

    Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

    13.12.2024CSR.dk

    Investorer nedprioriterer ESG trods stigende efterspørgsel

    Jobmarked

    Se alle

    Hold dig opdateret med CSR.dk

    Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

    Se flere temaer

    Events

    Se alle
    CBS Executive Fonden
    Kursus
    SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

    Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

    Dato

    04.12.2024

    Sted

    Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

    TANIA ELLIS - The Social Business Company
    Webinar
    Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

    Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

    Dato

    02.01.2025

    Tid

    12:30

    Sted

    Zoom

    TANIA ELLIS - The Social Business Company
    Uddannelse
    Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

    Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

    Dato

    02.01.2025

    Tid

    14:00

    Sted

    Zoom

    Sustainable Business Solutions ApS
    Webinar
    Klimarapportering scope 1 og 2

    Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

    Dato

    07.01.2025

    Tid

    08:15

    Sted

    Live online (Zoom)

    Erhvervsakademi Aarhus
    Efteruddannelse
    ESG-rapportering

    Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

    Dato

    07.01.2025

    Tid

    09:00

    Sted

    Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

    Bureau Veritas
    Seminar
    Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

    Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

    Dato

    08.01.2025

    Tid

    08:45

    Sted

    Middelfart / MS Teams