Producent bag hydrogenbil rejser ti millioner via crowdfunding
Riversimples hydrogenbil skal nu i gang med testkørsel efter en vellykket første runde af virksomhedens crowdfunding-kampagne.
Bilproducenten Riversimple har god grund til at juble. Da selskabets første crowdfunding lukkede palmesøndag ved midnatstid, havde producentens kampagne rejst 1.138.000 pund, svarende til næsten ti millioner danske kroner. Det er over 1,2 millioner mere, end Riversimple selv havde sat som mål for indsamlingen.
Men Riversimples bilteknologi er heller ikke helt almindelig. Den britiske virksomhed vil gøre de ellers osende køretøjer mere effektive og bæredygtige, ved at bruge hydrogen i stedet for benzin og udlede vand i stedet for CO2.
Prototypen Rasa lever allerede op til mange af målsætningerne. Og med pengene fra crowdfunding-kampagnen bliver det nu muligt for Riversimple at testkøre Rasa-modellen i Storbritannien, skriver edie.net.
”Den her meget definitive blåstempling demonstrerer folks voksende ønske om at kunne bevæge sig og rejse på bæredygtig manér. Det er et ønske om at kunne adressere de katastrofale konsekvenser af forurening og global opvarmning og samtidig kunne nyde at køre i en sikker og veldesignet bil”, siger Riversimples grundlægger, Hugo Spowers, til edie.net.
Deleøkonomisk fremtid
Rasa-modellen er kulminationen på 15 års hårdt arbejde, hvor teamet bag blandt andre har inkluderet F1 og rumfartsingeniører samt Chris Reitz, tidligere designchef for Fiat og manden bag Fiat 500.
Testkørslen af Rasa skal strække sig over 12 måneder, og Riversimple forventer at kunne kommercialisere bilen i 2019. Den skal ikke sælges, men får en deleøkonomisk fremtid, hvor kunder kan abonnere på kørsel med den bæredygtige hydrogenbil.
Læs også: Ford vil mindske CO2-udledningen i sin forsyningskæde
Når Rasa kommer på markedet, er Riversimples plan at designe og bygge to nye hydrogenbiler – en i familiestørrelse og en udgave til lettere godstransport.
-CHM