Projektet Grøn Butik nedsætter energiforbruget
Et landsdækkende projekt har fået private virksomheder til at spare på energien og tage hensyn til miljøet. 349 butikker er indtil videre blevet certificeret som Grønne Butikker ved at være miljøvenlige og energibevidste i hverdagen. Over 100 af butikkerne ligger i Kolding Kommune.
Miljøhensyn og bæredygtighed er på manges læber for tiden, men det står typisk ikke øverst på dagsordenen hos små, private virksomheder. Det er et samarbejde mellem landets kommuner og Energitjenesten imidlertid ved at lave om på. Projektet Grøn Butik får flere og flere butikker til at nedsætte energiforbruget og mindske deres belastning af miljøet, og særligt i Kolding Kommune er butikkerne kommet med i kampen.
Grøn gulerod giver kontante fordele
For at blive certificeret som Grøn Butik forbedrer butikkerne sig hvert år på en række selvvalgte indsatsområder inden for miljø- og energiområdet. Efter en energigennemgang og et miljøtjek vælger nogle butikker eksempelvis at aflive glødepæren til fordel for elsparepærer, mens andre får sat en timer på energi-slugere i butikken som fx flaskekølere. Ændringerne er typisk ikke særligt omfattende at udføre, men de giver til gengæld øjeblikkelige besparelser, som butikkerne kan mærke. Og generelt er virksomhederne positive overfor idéen om at være mere bevidste om deres energiforbrug og belastning af miljøet.
- Nogle går med i projektet for at få en energi-gennemgang og dermed en mere fornuftig drift, som giver dem en økonomisk besparelse. Andre er med, fordi de gerne vil gøre noget for miljøet. Uanset målet er midlet det samme, og det batter, fordi det sker gennem en fælles indsats, som langsomt spreder sig som ringe i vandet, fortæller Karin Raaby, der er Grøn Butik-koordinator i Kolding Kommune, og som har fået flere handelsstandsforeninger med i projektet.
Vedholdende indsats giver bonus
Mens man i Kolding tilsyneladende har fundet formlen på at få virksomhederne ind i kampen for miljøet, går det lidt mere trægt i resten af landet.
- Det handler om synlighed og om at have en løbende kontakt med butikkerne. I Kolding Kommune, hvor projektet oprindeligt stammer fra, har man en person ansat til at varetage projektet, og det gør en forskel i forhold til de andre kommuner, forklarer Anna Thormann, der er koordinator for Grøn Butik i Energitjenesten.
- Et af projektets store forcer er, at det er baseret på frivillighed. Vi har forståelse for, at virksomhedernes miljø- og energiindsats også skal hænge sammen for dem økonomisk. Fordi butikkerne selv har indflydelse på deres indsatsområder, får vi mange med, som ellers slet ikke ville have involveret sig, og med tiden udvider deres engagement sig, slutter Karin Raaby. Se mere på: www.groenbutik.dk