Rapport linker bl.a. Bestseller og H&M til tvangsarbejde i Kina

En rapport fra en australsk tænketank kæder en lang række virksomheder inden for primært elektronik og beklædning, herunder Bestseller og H&M, til udnyttelse af uighurer i Kina. Bestseller afviser, og slår fast, at man ligesom H&M tager anklagerne alvorligt. "Situationen er kompleks", lyder det fra begge.

En rapport kæder en stribe brands sammen med muligt tvangsarbejde i Kina. Bestseller benægter dog, mens H&M kalder situationen kompleks..

05.03.2020

Anders Kampmann, CSR.dk

’Uighurer til salg’ er den dystre titel på en rapport fra den australske tænketank Australian Strategic Policy Institute (ASPI), der beskylder den kinesiske regering for at have faciliteret flytningen af bl.a. over 80.000 medlemmer af den etniske minoritet Uighurerne fra den vestlige region Xinjiang til fabrikker over hele landet.

Det sker ifølge rapporten gennem et statstøttet program, hvor Uighurerne og andre muslimske minoriteter kommer gennem "politisk genopdragelse". Den kinesiske stat kalder det for uddannelseslejre med studerende, og efter opholdet i lejren fortsætter uddannelsen altså på fabrikkerne.  

Læs også: Ny guide til at undgå tvangsarbejdere i forsyningskæden

Her bliver de, ifølge rapporten, udnyttet til tvangsarbejde i forsyningskæderne til mindst 83 store brands inden for primært elektronik- og beklædningsindustrien samt bilbranchen, bl.a. Microsoft, Amazon, Google, Samsung, Apple, BMW, Volkswagen, Zara, Puma og Nike.

Rapporten fra ASPI estimerer at mindst 80.000 uigurer er blevet flyttet fra Xinjiang-provinsen til fabrikker rundt om i Kina mellem 2017 og 2019. Illustration: Australian Strategic Policy Institute.

På listen finder man også danske Jack & Jones og den svenske gigant H&M, der også er stærkt repræsenteret i Danmark. Virksomhederne Esquel og Yuongor (screenshot: ASPI) er ifølge deres egne hjemmesider underleverandører til bl.a. Jack & Jones, skriver TV2.

Tv-stationen har talt med post.doc Rune Steenberg, der er professor ved afdelingen for Asien-studier på Palacký Universitet i Olomouc i Tjekkiet, hvor han forsker i uighurer. ”Set fra et moralsk og etisk standpunkt er det i hvert fald tvang”, siger han til TV2 om arbejdsforholdene for folkene på fabrikkerne.

Bestseller: Uigurer ansat på præcis samme vilkår som andre medarbejdere
CSR.dk har været i kontakt med Bestseller, der står bag Jack & Jones, og herfra forklarer kommunikationschef Line Ernlund, at man fra koncernens side ”tager stærkt afstand fra enhver form for tvangsarbejde”, og at man ”følger den generelle problematik i Xinjiang tæt”

”Vi tager den konkrete rapport meget alvorligt. Rapporten er ny for os, og vi er i dialog med vores leverandør for at få yderligere indsigt og afklaring på rapporten”, skriver hun i en mail til CSR.dk.

Modsat rapportens påstand understreger Line Ernlund imidlertid, at Jack & Jones ikke har noget samarbejde med Yuongor, men at man gennem en årrække har haft et ”godt og tæt samarbejde” med Esquel, som man ”sætter stor pris på.”

Ifølge Line Ernlund er Esquel ”kendt for deres bæredygtighedsarbejde og stærke etiske værdisæt”, og efter at have snakket med leverandøren afviser Bestseller sammenkædningen til tvangsarbejde.

”Vi har været i dialog med Esquel i dag (d. 3/3, red.) og de bekræfter som forventet, at de på ingen måder anvender tvangsarbejde og de har ikke rekrutteret arbejdere fra såkaldte ’træningslejre’. De bekræfter endvidere at de, ud af 1,270 medarbejdere, har 380 Uighurer ansat og at disse er ansat på præcis samme vilkår som andre medarbejdere”, skriver Line Ernlund til CSR.dk.

H&M vil styrke due diligence
Fra H&M slår Sustainability Manager i Danmark, Marie Serup, fast, at ”H&M Group har et strengt forbud mod tvangsarbejde i hele vores værdikæde”, og at man er ”dybt bekymrede over meldingerne fra civilsamfundsorganisation og medier om ufrivilligt arbejde blandt etnoreligiøse minoriteter i det vestlige Kina”, som hun skriver.

For at håndtere risici, herunder tvangsarbejde, i sin supply chain, har H&M Group ”fastlagt en due diligence-proces, der har til hensigt at identificere og italesætte” de forskellige udfordringer, der kan opstå, når man, som de mange brands på listen, eksempelvis har produktion i Kina.

Det er imidlertid ikke nemt, og derfor vil man fremadrettet undersøge, hvordan man kan gøre det bedre.

”Vi er fuldt bevidste om situationens kompleksitet, og vi er i tæt dialog med menneskerettighedseksperter samt andre brands og interessenter for at evaluere, hvordan vi kan styrke vores due diligence yderligere”, skriver Marie Serup.

Afslutningsvis understreger hun, at man fra H&M Groups side ”tager anklagerne alvorligt, men det er samtidig vigtigt, at enhver beslutning eller handling er baseret på indsigt fra menneskerettighedseksperter og med hensyntagen til de implicerede personer”, lyder det.

De bør reagere
Ifølge TV2 indstillede to australske tøjmærker sidste år deres aktiviteter i Xinjiang-provinsen på grund af omtale af dårlige forholdene for uighurerne. Det bør Bestseller reagere på, mener Jacob Dahl Rendtorff, der forsker i virksomhedsetik ved Roskilde Universitet.

”Jeg synes, at de bør gå ned i leverandørkæden og være opmærksomme på det. Det kan være, at de ikke vidste det i første omgang, men nu har de fået en kritisk rapport, der forholder sig til det. Og så er det noget med at gå ud og undersøge, hvad der egentlig sker på de fabrikker, og hvad kan de gøre for at sikre, at de etniske minoriteter får det bedre”, siger han til TV2.

En af forfatterne til rapporten, professor James Leibold fra La Trobe University i Australien, synes ligeledes at f.eks. Bestseller burde gøre mere:

Læs også: Computerchips bliver produceret under slaveforhold i Malaysia

"Efter min mening er det ikke godt nok blot at tage deres (fabrikken, red) ord for gode varer om de forhold, som uighurerne arbejder under på disse fabrikker. Bestseller burde sende et efterforskningsteam til den pågældende Esquel-fabrik og gennemføre en uafhængig og robust revision af forholdene, herunder private interview med arbejderne," siger han til Information.

Om det er dét, Bestseller mener med "dialog med vores leverandør for at få yderligere indsigt og afklaring på rapporten" betyder, må tiden vise. 

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: 15 mest læste i 2020

Læs eller genlæs de 15 mest læste artikler på CSR.dk i 2020. Vi har samlet dem her. 

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus