Rapport: Store virksomheder skal bekæmpe vandmangel

Multinationale virksomheder skal tage ansvar, når det kommer til rent drikkevand og manglen på samme i de byer, hvor de driver forretning. Sådan lyder opfordringen i den årlige ESI-rapport fra Earth Security Group.

663 millioner mennesker på verdensplan lever uden rent drikkevand. Nu skal multinationale virksomheder komme ind i kampen, lyder det fra Earth Security Group..

22.06.2016

CSR.dk

Manglen på rent drikkevand er stadig et stort problem mange steder i verden: 663 millioner mennesker ifølge FN lever uden adgang til det vand, vi herhjemme tager for givet, og problemet er også en af udfordringerne i organisationens mål for bæredygtig udvikling.

Men ifølge en ny rapport skal større virksomheder, som driver forretning i byer, hvor vandmangel er et stort problem, tage ansvar og gøre mere for at bekæmpe problemet.

Læs også: Virksomheder sætter vandmangel på dagsordenen

Sådan lyder opfordringen i den såkaldte Earth Security Index-rapport for 2016, som netop er blevet offentliggjort på vegne af Earth Security Group – et værktøj til risikovurderinger for erhvervsledere og statslige organer.

Rapporten opfordrer til, at virksomhederne skal tilpasse sig de samfundsmæssige prioriteringer i de lande, de opererer i. Opfordringen kommer på baggrund af en undersøgelse, som er gået i dybden med 75 af de største offentligt registrerede, multinationale selskaber. Det skriver netmediet Edie.

En af konklusionerne er således, at udtømning af grundvand og grundvandsmagasiner er den væsentligste risiko for virksomheder, der opererer i 45 udviklingslande, hvor vandmangel er et stort problem.

”Det vi ser med grundvandsmagasiner er en geopolitisk udfordring, som mindre virksomheder ikke kan håndtere alene; risikoen er så stor, at lande og multinationale selskaber skal finde en måde at samarbejde på om udfordringen”, lyder det fra Alejandro Litovsky, der er hovedforfatter på ESI-rapporten.

Samarbejde på tværs af landegrænser
Mange af de omtalte grundvandsmagasiner er placeret under jorden på tværs af landegrænser, og rapporten peger derfor på, at udfordringerne med vandmangel skal løses uden om politiske interesser. Derfor foreslår rapporten, at virksomhederne opretter en ny form for ledelse, der arbejder med regeringer for at fremme tiltag i de berørte ulande.

At have rent vand som mål er ligeledes et punkt, der kan bruges til at opbygge relationer virksomheder og lande imellem, lyder det i rapporten fra Earth Security Group.

Coca-Cola Enterprises er allerede gået ind i kampen om det rene drikkevand. Således har læskedrik-giganten opstartet et samarbejde med WWF Verdensnaturfonden for at genoprette vitale vandområder og flodsletter langs Donau-floden.

Læs også: Grundfos skal løse global vandkrise

Ud over manglen på rent drikkevand peger rapporten også på social modstand over for nye projekter, beskæftigelsespres og ustabile elnet som kritiske ulands-faktorer, der er i farezonen for at eskalere yderligere.

- KLZ

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle