Rederi vil teste bæredygtig biobrændsel
De kommende uger planlægger Stena Bulk at iværksætte en test med containerskibe, der skal køre på 100 procent bæredygtig biobrændstof.
Containerskibet Stena Immortal er forsøgskanin i projektet, hvor 250 tons MR-100 biobrændstof hældes på tanken i Rotterdam, Holland. Video: Stena Bulk..
Det svenske skibsrederi Stena Bulk vil gennem et forsøg bevise, hvordan containerskibe drevet af 100 procent biobrændstof kan varetage normale operationelle opgaver.
I forsøget vil rederiet bruge et såkaldt anden generations brændstof, hvilket betyder, at det er lavet af affaldsmateriale. I dette tilfælde bruges MR1-100 biobrændsel, der er produceret af brugt madolie og som leveres af hollandske GoodFuels.
Læs også: Dansk teknologi skal hjælpe med at sænke containerskibes CO2-udledning
“Ved denne test vil vi at bidrage til at skubbe industrien og bane vejen mod mere bæredygtig shipping”, siger Erik Hånell, administerende direktør hos Stena Bulk og fortsætter:
“Vi ønsker at kunne tilbyde vores kunder flere muligheder med mindre miljøpåvirkning i fremtiden og ved at gennemføre forsøget i vores sædvanlige drift vil vi vise, at det at være bæredygtig ikke behøver at påvirke kerneforretningen negativt”.
Stena Bulk oplyser, at denne type biobrændsel kan resultere i en CO2-reduktion på godt 83 procent. Brændstoffet udleder desuden signifikant lavere niveauer af SOX sammenlignet med andre brændsler.
- HCL