Rederi vil teste bæredygtig biobrændsel
De kommende uger planlægger Stena Bulk at iværksætte en test med containerskibe, der skal køre på 100 procent bæredygtig biobrændstof.
Det svenske skibsrederi Stena Bulk vil gennem et forsøg bevise, hvordan containerskibe drevet af 100 procent biobrændstof kan varetage normale operationelle opgaver.
I forsøget vil rederiet bruge et såkaldt anden generations brændstof, hvilket betyder, at det er lavet af affaldsmateriale. I dette tilfælde bruges MR1-100 biobrændsel, der er produceret af brugt madolie og som leveres af hollandske GoodFuels.
Læs også: Dansk teknologi skal hjælpe med at sænke containerskibes CO2-udledning
“Ved denne test vil vi at bidrage til at skubbe industrien og bane vejen mod mere bæredygtig shipping”, siger Erik Hånell, administerende direktør hos Stena Bulk og fortsætter:
“Vi ønsker at kunne tilbyde vores kunder flere muligheder med mindre miljøpåvirkning i fremtiden og ved at gennemføre forsøget i vores sædvanlige drift vil vi vise, at det at være bæredygtig ikke behøver at påvirke kerneforretningen negativt”.
Stena Bulk oplyser, at denne type biobrændsel kan resultere i en CO2-reduktion på godt 83 procent. Brændstoffet udleder desuden signifikant lavere niveauer af SOX sammenlignet med andre brændsler.
- HCL