Sådan ser den gode klimastrategi ud … foreløbig

Det er krævende, men det er dét, der skal til. En gennemgang af to analyser af klimastrategier, afslører ingredienserne i en klimastrategi, som er relevant i dag. Dog kan man allerede nu se, at kravene kommer til at stige igen.

11.06.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Virksomheders arbejde med bæredygtighed har altid været kendetegnet ved, at målet flyttede sig. Det gælder også klimaområdet. For 30 år siden var store sager, hvis en virksomhed overhovedet havde og offentliggjorde data på energiforbrug og udledninger af drivhusgasser. I dag vil frontløbervirksomheder neutralisere alle emissioner fra virksomhederne begyndte deres virke til nu og/eller have negative emissioner.

Analyser fra Climate Action 100+ og fra Transition Pathway Initiative i 2020 viste dog, at ganske få virksomheder har helt fat i den lange ende, når det handler om klimastrategier. Førstnævnte viste f.eks. at mindre end 10 procent levede op til kriterierne for en kvantificeret dekarboniserings-strategi. Sidstnævnte analyse viste, at ud af de 292 virksomheder, de havde analyseret, havde kun 25 sat egentlige net zero-mål.

Samme usikkerhed i virksomhederne er tilfældet i Danmark, hvor en analyse af de 100 største virksomheders klimastrategier fra december 2020 viste, at kun 20 virksomheder oplyste alle tal for CO2-udledninger og havde målsætninger for CO2-reduktioner, mens hele 34 slet ingen oplysninger eller målsætninger havde kommunikeret.

Elementer i en klimastrategi
Så hvad skal man som virksomhed have med i en klimastrategi i dag? Opgaven stillet af investoerer er: I skal decarbonisere, have alle jeres væsentlige påvirkninger med, og forholde jer til både risici og muligheder relateret til de fysiske konsekvenser, såsom voldsomt og uforudsigeligt vejr, og relateret til samfundets omstilling til et stort set CO2-frit samfund.

På et overordnet niveau kan man derfor læne sig op ad Transistion Pathway Initiative’s råd til virksomheder om, hvilke fire krav de skal leve op til, for at investorer kan se, at de effektivt tager hånd om deres klimarelaterede risici, muligheder og påvirkninger. De kan ses i figuren neden for. 

Mere specifikt skal en virksomhed, der fuldt vil leve op til opgaven om at have en kvalificeret klimastrategi, ifølge Climate Action 100+ kunne fremvise en plan der indeholder:

  • En ambition om netto-nul udledninger af drivhusgasser i 2050 eller tidligere, for hele scope 1 og 2 og relevante emissioner i scope 3.
  • CO2-reduktionsmål for kort, mellem og langt sigt, defineret som hhv. 2021-2025, 2026-2035 og 2036-2050, som er på linje med Paris-aftalens mål om maksimalt 1,5 graders global opvarmning.
  • En dekarboniserings-strategi, som angiver hvad virksomheden vil gøre, for at nå sine reduktionsmål. Disse handlinger skal være direkte forbundet med virksomhedens hovedkilder til CO2-udledning, inklusiv scope 3 hvor relevant. Strategien skal også påpege om og hvor virksomheden vil får grønne indtægter.
  • En investerings- og kapitalallokeringsplan, som viser, at virksomheden til bruge sine fremtidige investeringer på måder, der fremmer dekarbonisering på linje med Paris-aftalens mål. Virksomheden er åben om de forudsætninger og den metode, der er brugt til at sørge for, at man er på linje med Paris-aftalen.
  • En lobby-/indflydelsesstrategi der er på linje med virksomhedens egne klimamålsætninger. Det gælder på for virksomhedens egne lobbyaktiviteter og dem udført af brancheorganisationer, den er medlem af. Disse medlemskaber skal offentliggøres.
  • En klar ledelsesstruktur i forhold til klima, som bl.a. betyder at virksomhedens bestyrelse har fuldt overblik over klimaindsatsen og direktionen er direkte involveret i arbejdet. Ledelsens aflønning skal også være afhænging af resultater ift. klimastrategien.
  • Et overblik over hvad dens omstillingsstrategi betyder for dens medarbejdere og lokalsamfund, den er til stede i. Det kaldes Just transition og her er indikatorerne stadig under udvikling.
  • Rapportering i forhold til retningslinjerne fra Taskforce on climate-related financial disclosures (TCFD). Det indebærer ud over offentlig rapportering på strategi, risiko, governance og målsætninger med målbare indikatorer, også udvikling af scenarier for at teste om virksomheden er tillpasningsdygtig ift fremtidige risici og muligheder.

Målet kommer til at flytte sig igen
Der er som nævnt meget få virksomheder, med klimastrategier som lever op til disse forventninger. Den gode nyhed er, at det må forventes, at jo flere standarder og gode eksempler, der udvikles, jo lettere bliver det at se, hvordan man kan løse opgaven. F.eks. arbejder både EU og senest G7’s finansministre for standardiserede rapporteringskrav.

Hvem står bag analyserne?

Climate Action 100+ er verdens største investor engagement initiativ med fokus på klimaforandringer. Mere end 320 investorer er med i initiativet og engagerer herigennem mere end 161 virksomheder, som tilsammen er ansvarlige for op til to tredjedele af den årlige udledning af drivhusgasser fra industriel aktivitet globalt set.

Transition Pathway Initiative samler flere end 100 investorer, som benytter sig af TPI’s vurderinger af virksomheders klimaindsats baseret på en analyseramme udviklet af London School of Economics.

Den dårlige nyhed er, at alt peger i retning af, at kravene kommer til at vokse igen. For der er dårligt nyt fra klimaforskningen.

Nogle af de tydeligste indikatorer på hastigheden i den globale opvarmning er udvikling i de globale gletsjere, og eksperter i dem ser kun kraftigt blinkende røde lygter på det område. De smelter med langt større hast end håbet, hvilket indebærer en fare for at nogle allerede kendte og frygtede tipping points udløses, hvilket vil ”udløse en dominoproces af løbske processer og destabilisere hele systemet”, som det formuleres i Information.

De foreløbige rygter fra det internationale klimapanels næste rapport, som udkommer i september i år, fortæller, at forskerne i denne vil konstatere, at selv 1,5 graders opvarmning nu er for meget, hvis vi skal holde udviklingen nogenlunde i skak.

Når det er tilfældet, så skal der nye værktøjer og nye ambitioner på bordet. Så er netto-nul udledninger af CO2 ikke nok. Derfor skal alle – inklusiv alle virksomhederne – langt hurtigere end forventet til meget konkret at finde ud af, hvordan de vil skabe negative emissioner, dvs. hvordan de opsuger og holder på CO2. 

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: klimastrategier

Hvad skal en god klimastrategi kunne i dag? Og hvordan kommer man i gang? CSR.dk leder efter svarene. 

Relateret indhold

20.12.2024Slow A/S

Sponseret

Hvorfor kalder vi kaffe for "Java"? Og andre sjove kælenavne

20.12.2024CSR.dk

Realdania bag ny indsats for cirkulært byggeri i Danmark

19.12.2024CSR.dk

Nyt studie belyser sociale mediers miljøbelastning

19.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea er kåret til europæisk klimaleder for tredje år i træk

19.12.2024SustainBusiness

Sponseret

Et kig ud i fremtiden med Sebastian Mernild

19.12.2024Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Bønner fra kaffens verden

18.12.2024CSR.dk

Klimakredit-diskussionen er langt fra slut

17.12.2024CSR.dk

’Verdens Bedste Indkøber 2024’ er hædret for sit fokus på bæredygtighed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams