01.03.2021  |  Klima, miljø og energi

Case: Sammen med kunderne indfrier vi potentialet i en cirkulær økonomi

Indhold fra partner Hvad er dette?

Masser af vand, kemikalier og maskinkraft. Tøj- og tekstilindustrien koster dyrt i klimaregnskabet. Vejen frem hedder cirkulær økonomi, og hos DFD har vi allerede taget de første skridt. For hvorfor kassere tonsvis af kvalitetstekstiler, når de kan få et nyt og langt liv?

I DFD har vi fokus på at maksimere levetiden på de tekstiler, der cirkulerer ude hos kunderne. Det drejer sig om duge, sengelinned, forskellige typer af uniformer, måtter osv. Gennem en kontraktperiode med kunden reparerer vi tekstilerne så længe, de fortsat kan leve op til de gældende kvalitetsstandarder.

Når reparation ikke længere er muligt, bliver tekstilerne sorteret fra, så de er klar til genanvendelse og genbrug. Ambitionen er, at 100 % af kundernes kasserede tekstiler skal genanvendes, og det skal konceptet DFD upcy bidrage til. 

Og DFD upcy er et opgør med den traditionelle lineære økonomi, hvor man producerer et stykke tøj, forbruger det og smider det væk. I en cirkulær økonomi genanvender vi tekstilerne og giver dem nyt liv i en ny form.

DFD upcy – ny værdi til kasserede tekstilressourcer
Med DFD upcy har vi i DFD allerede taget det første store skridt. Alt skal genanvendes, og derfor er en stor og systematisk sorteringsproces sat i gang.

Hvor en dug fra en restaurant eksempelvis tidligere blev kasseret på grund af en rødvinsplet, klipper vi i dag rundt om pletten og syr stoffet om til en klassisk herreskjorte, et lækkert forklæde eller noget helt tredje.

Og den store volumen, som de kasserede tekstiler fra vaskerier udgør, gør det i høj grad muligt at sætte handling bag ambitionerne om en bæredygtig udvikling.

”Er der tale om kvalitetstekstiler, så kan næsten alt få et nyt liv og en helt ny værdi. Nu handler det så om at få flere af vores kunder med på rejsen,” siger indkøbsdirektør hos DFD, Martin Lund, som ser et stort, fælles forretningspotentiale i den cirkulære tankegang.

Alene i det offentlige bliver der årligt købt ind for et trecifret milliardbeløb. Det udgør et stort potentiale for at skubbe på en bæredygtig udvikling. For nyligt kiggede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for første gang på bæredygtighed i udbud, og resultatet er, at 44 % af de offentlige udbud har tænkt bæredygtige løsninger ind i. Læs den fulde undersøgelse her.

Kunderne skal med
Indkøbsdirektør hos DFD, Martin Lund, lægger ikke skjul på, at den cirkulære tankegang også handler om virksomhedens indtjening:

”Det skal være en god forretning. Men for både os og vores partnere. Vi har valgt at gå i front, men vi skal selvfølgelig have vores vigtigste samarbejdspartnere - kunderne - med på denne her spændende rejse,” siger han.

DFD upcy udfordrer den lineære økonomi, og med konceptet vil DFD finde ud af, hvordan levetiden på materialer og ressourcer bliver forlænget. Og det skal ske i fællesskab med kunderne.

Læs mere om DFD upcy-konceptet her

Denne artikel er en del af temaet I fokus: Hvordan får vi kunderne med?

Mere fra De Forenede Dampvaskerier A/S

De Forenede Dampvaskerier A/S

www.dfd.dk

DFD blev startet i 1958 og leverer specialiserede tekstil- og logistikløsninger til alle brancher. Selvom vi ikke altid har kaldt det CSR, har vi i DFD arbejdet med miljø, bæredygtighed og social ansvarlighed siden virksomhedens start. Det ligger dybt i vores kultur at agere ansvarligt over for både kunder, medarbejdere, miljø og samfundet som helhed. For os er…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere