03.05.2022 | Klima, miljø og energi
Sikring mod fremtidens ekstremregn
Indhold fra partner Hvad er dette?
I fremtiden forventer vi mere regn. Klimaforandringer fører til ekstremvejr, og der foregår allerede et omfattende arbejde med at sikre Danmark mod ekstremregn.
Vi ser nærmere på den nye regulering af kommunernes planlægning af spildevandsforsyningernes indsats for at håndtere de øgede regnmængder.
Kommunens opgave i forhold til håndtering af ekstremregn er i første række som planmyndighed at fastlægge rammerne for klimatilpasning i kommunen. Kommunen beskriver fx i sin spildevandsplan, hvordan tag- og overfladevand bortskaffes. Fra 1. januar 2021 skal kommunen som udgangspunkt fastsætte et serviceniveau for håndtering af tag- og overfladevand i spildevandsplanen efter en samfundsøkonomisk metode, som er fastsat i serviceniveaubekendtgørelsen i medfør af miljøbeskyttelsesloven.
Ved et serviceniveau forstås: Hvor ofte må der forekomme regnvand på terræn i en mængde, som forvolder skade.
Hvem fastsætter serviceniveauet?
Som udgangspunkt er det kommunen, som beregner og fastsætter serviceniveauet (spor A). Spildevandsforsyningen kan dog være forpligtet til at fastsætte serviceniveauet (spor B), hvis 1) kommunen har pålagt forsyningen at gøre det, eller 2) kommunen endnu ikke har fastsat et serviceniveau efter de nye regler.
Kommunen eller spildevandsforsyningen kan altid fastsætte serviceniveauet, så det svarer til en fem-årshændelse for et separatkloakeret område eller en ti-årshændelse for fælleskloakeret område.
Vigtigt med analyse af relevante løsningsmuligheder
Formålet med beregningen er at sikre, at spildevandsselskabets klimatilpasningsindsats er samfundsøkonomisk hensigtsmæssig. Den samfundsøkonomiske metode skal fastlægge et serviceniveau, hvor skadesomkostningerne ved en ekstrem regnhændelse reduceres med mere, end det koster at udføre et klimatilpasningsprojekt, der afværger skaderne.
Kommunen skal analysere på relevante løsningstiltag og kan i den forbindelse bede spildevandsforsyningen om oplysninger om mulige løsninger. Det er ikke reguleret, hvornår et løsningstiltag er relevant. Derfor må det i sidste ende afhænge af et skøn.
Selvom spildevandsforsyningen ikke er forpligtet til at udføre den løsning, som ligger til grund for beregningerne, er det vores forventning, at spildevandsforsyningen ofte gennemfører netop de projekter, som har ligget til grund for beregningerne. Kommunerne og spildevandsforsyningerne har derfor stor mulighed for i fællesskab at finde gode løsninger.
Hvem skal være med?
Når parterne ser på relevante løsningstiltag, bør de være opmærksomme på, om de enkelte løsninger kræver deltagelse fra andre parter, før de kan blive til virkelighed. Det kan give udfordringer, hvis en løsning kræver, at nogen medvirker frivilligt. Det kan fx være private grundejere, hvis arealer indgår i løsningen.
Hvis løsningen fx involverer åbne render i private fællesveje eller bassiner på private grunde, vil det i praksis kræve frivillige aftaler herom, hvis der ikke er hjemmel til ekspropriation. Det risikerer at blive en væsentlig barriere for at opnå den tilsigtede klimatilpasning.
Irrelevante løsninger
Kommunen skal foretage en genberegning af serviceniveauet, når der sker en ændring af forudsætningerne. Det fremgår ikke, hvornår det er tilfældet. Hvis spildevandsforsyningen ikke kan gennemføre den løsning, som lå til grund for fastsættelsen af serviceniveauet, og alternativet fx er en meget dyrere traditionel løsning, bør spildevandsforsyningen og kommunen gå i dialog om eventuelt at genberegne serviceniveauet.
Klima, miljø og energi

Husk at tænke natur og miljø ind i udbudsprocessen
Udbud af kommunale bygge- og anlægsprojekter kræver planlægning for at komme godt i mål. Det gælder ikke mindst kortlægning af plan-, natur- og miljøforhold, som kan få store konsekvenser for projektets økonomi og fremdrift senere i processen.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Kan arbejdsgiver pålægges strafansvar for at overtræde arbejdsmiljøloven?
Der har de seneste år været øget fokus på arbejdsgivers eventuelle strafferetlige ansvar for at overtræde arbejdsmiljølovens bestemmelser.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Investeringer i udvikling af energisystemet
Få overblik over de juridiske udfordringer forsyningsvirksomheder kan støde ind i, når de vil investere i ny teknologi inden for CO2-fangst, pyrolyse og Power-to-X.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Abonnementsordninger for fjernvarme
For at sikre en samfundsøkonomisk optimal grøn omstilling skal fjernvarmeværker i deres forsyningsområder kunne konkurrere med individuelle varmepumper.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

PFAS-forurening og miljømyndighedernes situation
For tiden er der fokus på PFAS-forurening. De danske miljømyndigheder står over for en stor opgave, da der flere steder i Danmark har vist sig høje koncentrationer af PFAS, som skal håndteres.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Håndhævelse: Konstaterende og konstitutive forvaltningsakter
Håndhævelse på miljørettens område tager udgangspunkt i, om der foreligger et ulovligt forhold, som kræver indgreb. Rækkevidden af det ulovlige forhold påvirker den juridiske karakter af det påbud eller forbud, der kan meddeles.
Indhold fra partner