Singapore og Rotterdam vil etablere grøn shippingkorridor
De to havne Maritime and Port Authority of Singapore og Port of Rotterdam går sammen om at skabe en korridor, der både skal være effektiv og klimavenlig.
Med ønsket om at fremme en CO2-fri skibsfart har Maritime and Port Authority of Singapore og Port of Rotterdam slået sig sammen om at etablere en grøn og digital shippingrute mellem Asien og Europa.
Det skriver ShippingWatch.
Læs også: Ny motor kan sætte skub i shippingbranchens grønne omstilling
De to parter har netop underskrevet en hensigtserklæring, der inddrager en række samarbejdspartnere, og som skal gøre det muligt at få de første skibe sejlet gennem korridoren i 2027.
Blandt disse samarbejdspartnere ser man blandt andet MSV, Mærsk og CMA CGM samt Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero-Carbon Shipping.
”Ved at forene parter på tværs af forsyningskæderne langs en af verdens største handelsruter kan vi gøre rederier i stand til at skifte til nuludledningsbrændstoffer og fremskynde overgangen til mere bæredygtig skibsfart”, siger Allard Castelein, der er administrerende direktør for Port of Rotterdam, i en pressemeddelelse ifølge ShippingWatch.
Læs også: Europas shippingbranche oser derudaf
Initiativet har udover at fremskynde overgangen til bæredygtige brændstoffer, også til hensigt at optimere effektivitet, sikkerhed og transparens i forhold til fragt af varer.
Det skal gøres gennem digitalisering, hvor dokumentation og standarder vil blive delt elektronisk.
- HCL