07.09.2021  |  Klima, miljø og energi

Europas shippingbranche oser derudaf

EU's maritime sikkerhedsagentur, European Maritime Safety Agency (EMSA), har netop offentliggjort en ny rapport, der kortlægger shippingbranchens klimaaftryk i Europa. Eksisterende tiltag er langt fra nok til at neutralisere væksten i branchen.

I samarbejde med EEA står EMSA nu klar med European Maritime Transport Environmental Report – en analyse, der tager den aktuelle puls på shippingbranchens CO-udledninger og arbejde med at få minimeret denne klimapåvirkning.

Læs også: DN: Havbeskyttelse skal tænkes med i klimakampen

På trods af, at søfartstransporten de seneste år har iværksat tiltag for at afbøde sin miljøpåvirkning, er sektoren stadig en af de store klimasyndere. Blandt andet udgør den maritime sektors CO2-udledninger 13,5 procent af alle drivhusgasser i EU’s transportsektor – her kommer flybranchen op på en andenplads med 14,4 procent og vejtransport som nummer ét med hele 71 procent.

"Denne fælles rapport giver os et glimrende overblik over de aktuelle og fremtidige udfordringer, der knytter sig til søtransport. Budskabet er klart: Søtransport ventes at tage til i de kommende år, og hvis vi ikke handler nu, vil sektoren producere stadig større mængder drivhusgasser, luftforurenende stoffer og undervandsstøj. En smidig, men hurtig omstilling af sektoren er afgørende for at opfylde målene i den europæiske grønne pagt og bevæge sig i retning af kulstofneutralitet”, siger Virginijus Sinkevičius, EU-kommissær for miljø, hav og fiskeri.

Stadig store udfordringer
Luftforurening er yderligere et betydeligt problem for shippingbranchen. I 2019 udledte industrien 1,63 millioner tons svovldioxid og 4,46 millioner tons nitrogenoxid. Det svarer til 16 procent af den globale udledning af svovldioxid og 22 procent for nitrogenoxid.

"Vores strategi for bæredygtig og intelligent mobilitet gør det klart, at alle transportformer skal blive mere bæredygtige, mere intelligente og mere modstandsdygtige — herunder søtransporten. Selv om søtransporten har forbedret sit miljøaftryk i de seneste år, er der stadig store udfordringer i forhold til dekarbonisering og nedbringelse af forurening", siger Adina Vălean, EU-kommissær for transport.

Læs også: Dansk aftale sikrer Mærsk CO2-neutralt brændstof til containerskibe

Ifølge analysen kan shippingbranchens udledninger potentielt påvirke 40 procent af europæere, der bor i en radius af 50 kilometer fra havet samt bidrage til en forsuring af havet og ændringer i nærings- og iltniveauet i det undervandske miljø.

- HCL

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere