Dansk aftale sikrer Mærsk CO2-neutralt brændstof til containerskibe
European Energy vil etablere et nyt e-metanolanlæg i Danmark og levere vedvarende energi til brændstof. Det får A.P Møller-Mærsk nu glæde af, der netop har indgået samarbejde med energiselskabet om levering af e-metanol til koncernens kommende, klimavenlige containerskibe.
A.P. Møller-Mærsk har nu identificeret den partner, der skal producere grønt brændstof til rederiets første e-metanoldrevne fartøj. Det bliver REintegrate, er et datterselskab af det danske, vedvarende energiselskab European Energy.
Siden containerrederiet i 2018 meldte ud, at man ønsker en CO2-neutral forretning i 2050, har der været fart på jagten efter nye energimuligheder. Det ser nu ud til være lykkes, med det første CO2-neutrale containerskib i pipelinen.
”Det er en betydelig udfordring at skaffe fremtidens brændstoffer, og vi er nødt til at kunne skalere produktionen i tide. Denne aftale med European Energy og REintegrate bringer os på rette vej til at leve op til vores ambition om at have verdens første containerskib drevet på CO2-neutral metanol på vandet i 2023”, siger Henriette Hallberg Thygesen, CEO for fleet & strategic brands hos A.P. Møller-Mærsk.
REintegrate og European Energy vil etablere et nyt, dansk anlæg, der kommer til at producere de cirka 10.000 tons e-metanol, som Mærsks første klimavenlige fartøj vil forbruge årligt. E-metanolanlægget vil bruge vedvarende energi og biogen CO2 til at producere brændstoffet. Produktionen forventes at starte i 2023.
En grøn milepæl
Den energi, der er nødvendig til power-to-metanol-produktionen, leveres af et solcelleanlæg i Kassø, Syddanmark.
”Vi er stolte over at være en del af den første store e-metanolproduktion i Danmark. Mens vedvarende energi bliver mere og mere almindelig i energimixet af elforbrug, er dette et af de første trin i den tunge transportsektor mod at bruge 100 procent vedvarende energi. Denne aftale markerer en milepæl i rejsen mod grøn omstilling i skibsfarten”, siger Knud Erik Andersen, administrerende direktør hos European Energy.
Mens den vedvarende energi vil blive produceret i Sønderjylland, er det endnu ikke besluttet, hvor i Danmark power-to-metanolanlægget skal placeres.
Rutinerede kræfter
Mærsk annoncerede dobbeltbrændselsfartøjet, den første i branchen, i februar 2021. I juni meddelte Mærsk, at Hyundai Mipo Dockyards vil bygge fartøjet, der får navnet 2100 TEU (Twenty Foot Equivalent) feeder.
Metanolfeederen bliver 172 meter lang, og vil sejle i netværket Sealand Europe, et Mærsk-datterselskab, på den baltiske sejlrute mellem Nordeuropa og den Botniske Bugt.
REintegrate har dokumenteret erfaring for produktion af grøn e-metanol med et testlaboratorium i Aalborg. Det nye anlæg bliver dets tredje e-metanolanlæg, da de også bygger et e-metanolanlæg i Skive med opstart 2022.
- HCL