23.08.2021  |  Klima, miljø og energi

Dansk aftale sikrer Mærsk CO2-neutralt brændstof til containerskibe

European Energy vil etablere et nyt e-metanolanlæg i Danmark og levere vedvarende energi til brændstof. Det får A.P Møller-Mærsk nu glæde af, der netop har indgået samarbejde med energiselskabet om levering af e-metanol til koncernens kommende, klimavenlige containerskibe.

A.P. Møller-Mærsk har nu identificeret den partner, der skal producere grønt brændstof til rederiets første e-metanoldrevne fartøj. Det bliver REintegrate, er et datterselskab af det danske, vedvarende energiselskab European Energy.

Siden containerrederiet i 2018 meldte ud, at man ønsker en CO2-neutral forretning i 2050, har der været fart på jagten efter nye energimuligheder. Det ser nu ud til være lykkes, med det første CO2-neutrale containerskib i pipelinen.

”Det er en betydelig udfordring at skaffe fremtidens brændstoffer, og vi er nødt til at kunne skalere produktionen i tide. Denne aftale med European Energy og REintegrate bringer os på rette vej til at leve op til vores ambition om at have verdens første containerskib drevet på CO2-neutral metanol på vandet i 2023”, siger Henriette Hallberg Thygesen, CEO for fleet & strategic brands hos A.P. Møller-Mærsk.

REintegrate og European Energy vil etablere et nyt, dansk anlæg, der kommer til at producere de cirka 10.000 tons e-metanol, som Mærsks første klimavenlige fartøj vil forbruge årligt. E-metanolanlægget vil bruge vedvarende energi og biogen CO2 til at producere brændstoffet. Produktionen forventes at starte i 2023.

En grøn milepæl
Den energi, der er nødvendig til power-to-metanol-produktionen, leveres af et solcelleanlæg i Kassø, Syddanmark.

”Vi er stolte over at være en del af den første store e-metanolproduktion i Danmark. Mens vedvarende energi bliver mere og mere almindelig i energimixet af elforbrug, er dette et af de første trin i den tunge transportsektor mod at bruge 100 procent vedvarende energi. Denne aftale markerer en milepæl i rejsen mod grøn omstilling i skibsfarten”, siger Knud Erik Andersen, administrerende direktør hos European Energy.

Mens den vedvarende energi vil blive produceret i Sønderjylland, er det endnu ikke besluttet, hvor i Danmark power-to-metanolanlægget skal placeres.

Rutinerede kræfter
Mærsk annoncerede dobbeltbrændselsfartøjet, den første i branchen, i februar 2021. I juni meddelte Mærsk, at Hyundai Mipo Dockyards vil bygge fartøjet, der får navnet 2100 TEU (Twenty Foot Equivalent) feeder.

Metanolfeederen bliver 172 meter lang, og vil sejle i netværket Sealand Europe, et Mærsk-datterselskab, på den baltiske sejlrute mellem Nordeuropa og den Botniske Bugt.

REintegrate har dokumenteret erfaring for produktion af grøn e-metanol med et testlaboratorium i Aalborg. Det nye anlæg bliver dets tredje e-metanolanlæg, da de også bygger et e-metanolanlæg i Skive med opstart 2022.

- HCL

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere