Dansk aftale sikrer Mærsk CO2-neutralt brændstof til containerskibe

European Energy vil etablere et nyt e-metanolanlæg i Danmark og levere vedvarende energi til brændstof. Det får A.P Møller-Mærsk nu glæde af, der netop har indgået samarbejde med energiselskabet om levering af e-metanol til koncernens kommende, klimavenlige containerskibe.

Det e-metanoldrevne containerskib forventes at være på vandet i 2023. Arkivfoto..

23.08.2021

CSR.dk

A.P. Møller-Mærsk har nu identificeret den partner, der skal producere grønt brændstof til rederiets første e-metanoldrevne fartøj. Det bliver REintegrate, er et datterselskab af det danske, vedvarende energiselskab European Energy.

Siden containerrederiet i 2018 meldte ud, at man ønsker en CO2-neutral forretning i 2050, har der været fart på jagten efter nye energimuligheder. Det ser nu ud til være lykkes, med det første CO2-neutrale containerskib i pipelinen.

”Det er en betydelig udfordring at skaffe fremtidens brændstoffer, og vi er nødt til at kunne skalere produktionen i tide. Denne aftale med European Energy og REintegrate bringer os på rette vej til at leve op til vores ambition om at have verdens første containerskib drevet på CO2-neutral metanol på vandet i 2023”, siger Henriette Hallberg Thygesen, CEO for fleet & strategic brands hos A.P. Møller-Mærsk.

REintegrate og European Energy vil etablere et nyt, dansk anlæg, der kommer til at producere de cirka 10.000 tons e-metanol, som Mærsks første klimavenlige fartøj vil forbruge årligt. E-metanolanlægget vil bruge vedvarende energi og biogen CO2 til at producere brændstoffet. Produktionen forventes at starte i 2023.

En grøn milepæl
Den energi, der er nødvendig til power-to-metanol-produktionen, leveres af et solcelleanlæg i Kassø, Syddanmark.

”Vi er stolte over at være en del af den første store e-metanolproduktion i Danmark. Mens vedvarende energi bliver mere og mere almindelig i energimixet af elforbrug, er dette et af de første trin i den tunge transportsektor mod at bruge 100 procent vedvarende energi. Denne aftale markerer en milepæl i rejsen mod grøn omstilling i skibsfarten”, siger Knud Erik Andersen, administrerende direktør hos European Energy.

Mens den vedvarende energi vil blive produceret i Sønderjylland, er det endnu ikke besluttet, hvor i Danmark power-to-metanolanlægget skal placeres.

Rutinerede kræfter
Mærsk annoncerede dobbeltbrændselsfartøjet, den første i branchen, i februar 2021. I juni meddelte Mærsk, at Hyundai Mipo Dockyards vil bygge fartøjet, der får navnet 2100 TEU (Twenty Foot Equivalent) feeder.

Metanolfeederen bliver 172 meter lang, og vil sejle i netværket Sealand Europe, et Mærsk-datterselskab, på den baltiske sejlrute mellem Nordeuropa og den Botniske Bugt.

REintegrate har dokumenteret erfaring for produktion af grøn e-metanol med et testlaboratorium i Aalborg. Det nye anlæg bliver dets tredje e-metanolanlæg, da de også bygger et e-metanolanlæg i Skive med opstart 2022.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle