Skift i vognpark fra diesel til biogas giver stor CO2-reduktion
Tallet 179 får ifølge Iveco stor betydning for den danske transportsektors fremtid. Det henviser nemlig ikke kun til antallet af Folketingsmedlemmer, men også til den procentvise CO2-reduktion ved at omstille vognparken fra diesel til biogas.
Da EU i december vedtog et nyt direktiv for vedvarende energi, hvori EU-landene er enige om at reducere CO2-udslippet fra biler og varebiler med 35 procent frem mod 2030, var det samtidig et afgørende rygstød til biodrivmidlernes fremmarch i transportsektoren.
I det nye EU-direktiv 2018/2001, der afløser det hidtidige direktiv 2009/28, fremgår det således, at en udskiftning af vognparken fra dieselmodeller til varebiler på biogas vil reducere CO2-udslippet med hele 179 procent. Det høje tal opnås, fordi biogas også skærer CO2 fra i landbruget – dvs. der sker en samtidig reduktion i to regnskaber, så at sige.
”179 bliver et af de vigtigste tal at forholde sig til fremover, når det gælder grøn omstilling inden for transport. Tallene viser, at intet andet drivmiddel er så CO2-effektivt og bæredygtigt som biogas fremstillet af husdyrgødning. Det skyldes, at det både gavner naturen og landbruget, samtidigt med at det fortrænger fossile brændsler”, siger Morten Iversen, der er Nordic Sustainability Manager hos Iveco.
Morten Iversen understreger, at når vi snakker om en udskiftning af dieselmodellerne til nye varebiler på biogas, så er det først og fremmest en politisk beslutning. Teknologien er nemlig klar til at blive rullet ud i stor skala, og Iveco har selv lanceret en gasvariant af sin Daily Blue Power-varebil.
”CO2-reduktionen ved at skifte fra diesel til biogas betyder groft sagt, at du kan fjerne næsten to dieselvarebiler fra CO2-regnskabet for hver eneste biogasvarebil, der lukkes ud på vejene. Det vil Folketingets 179 medlemmer, som beslutter rammerne for dansk erhvervsliv, også skulle forholde sig til”, siger Morten Iversen.
Teknologien er på plads
Samtidig er infrastrukturen til biogasvarebiler i transportsektoren kraftigt på vej frem. Danmarks 179 biogasanlæg, som er fordelt over hele landet, producerer omkring 179 mio. Nm3 biogas (ca. 6,5 PetaJoule), hvilket kan drive omkring 37.000 store varebiler 40.000 km om året pr. bil.
De nuværende 17 biogastankstationer i Danmark viser samtidig, at biogasleverandørerne er godt i gang, selv om der stadig er et stykke op til resten af EU, hvor markedet i mange år har været et kendt alternativ til diesel og benzin.
”Lige nu kommer efterspørgslen i Danmark primært fra kommuner og virksomheder, der byder ind på kommunale transportopgaver. Flere og flere ønsker imidlertid at kunne bruge teknologier, der udgør et bæredygtigt alternativ, og her er ingen andre tæt på at give de samme fordele som biogas”, siger Morten Iversen og uddyber:
Læs også: Eksperter: Biogas kan bane vejen for grøn transport
”For ud over de meget store CO2-reduktioner opnår man bl.a. samme ydeevne og korte optankningstid, som man kender fra diesel. Samtidig opleves motorstøjen som halveret i forhold til diesel, hvilket er til stor gavn for lydmiljøet i byen, slutter han af”.
- JMA