Sol er den bedste og billigste løsning for mange
Energikrisen har sat ekstra gang i etableringen af solcelleanlæg på egen matrikel. Det kan man godt forstå, for man slår to fluer med et smæk uden at skulle have penge op af lommen på forhånd.
Dansk erhvervslivs elregning stak af i 2022. Hvor virksomhederne i andet halvår af 2019 betalte 3,5 milliarder kr., viste en undersøgelse foretaget af Dansk Erhverv i august 2022, at man forventede at skulle aflevere op mod 20 mia. kr. for el i andet halvår af 2022.
Selvom priserne løjede noget af mod slutningen af 2022, så er det ikke mærkeligt, at virksomheder leder mere ihærdigt efter ikke blot måder at nedsætte forbruget, men også alternative forsyningsformer. Og hvis man tænker sig godt om, vælger man noget, der også bidrager til at reducere ens virksomheds CO2-udledninger.
Etablering af solcelleanlæg på egne faciliteter er en løsning, der både kan etablere forsyningssikkerhed til faste priser og reducere mængden af udledninger. Netop sådanne projekter hjælper virksomheden NRGreen, som er partner på CSR.dk, med at få fra idé til virkelighed.
”Det er helt enkelt. Hvordan kan man hurtigst og billigst få sikret og dækket noget af mit energiforbrug? Det kan man kun med solceller. De er billigst pr kWh at implementere holdt op mod vind og biomasse – og der er kun de tre at vælge mellem. Så der er ikke så mange muligheder, hvis man gerne vil holde det på egen matrikel,” siger Andrew Peck, der er partner og administrerende direktør i NRGreen.
”Derudover får du en forudsigelig pris på dele af din energi, og det er meget værd i dagens energimarked,” fortsætter han.
Kortere tilbagebetaling giver stigende efterspørgsel
Virksomheden har da også mærket en tydelig vækst i efterspørgslen i forbindelse med de stigende energipriser.
”Flere kigger i retning af løsninger som vores for at opnå selvforsyning. Den aktuelle krise har været en øjenåbner for mange, ift. hvor sårbar en virksomhed er over for udsving i energipriserne,” siger Andrew Peck.
”Opfattelsen af, hvad en fornuftig tilbagebetalingstid er på en investering i et solcelleanlæg, har ændret sig. For et par år siden mente mange, at de kunne investere deres penge bedre i f.eks. nyt produktionsudstyr end i energiforsyning, hvis tilbagebetalingstiden var mere end tre-fire år. Det har ændret sig, og det har tilbagebetalingstiderne også. Vi er gået fra måske 10 år til fem-seks år, på et anlæg der kan leve i 30 år,” siger Lasse Jensen, projektleder i NRGreen.
En one stop shop for selvforsyning
NRGreens kunder vælger typisk at få installeret et solcelleanlæg, der leverer mellem 25-50 procent af deres elforbrug. Fælles for alle kunder er, at samarbejdet begynder med udarbejdelsen af en energirapport, der viser CO2- og energibesparelser, investeringer og økonomi.
”Vi er en one stop shop. Forstået på den måde, at udover at designe projektet for kunden, så installerer vi og står for al myndighedskontakt i form af tilladelser og tilmelding osv. Vi tager ansvar for hele leverancen. Det eneste du skal gøre, er at åbne døren,” siger Lasse Jensen.
Det ansvar omfatter også finansiering af investeringen – hvis kunden ønsker det.
”Nogle kunder har finansieringen klar selv. Men mange vælger den model, hvor de betaler anlægget med de opnåede besparelser. Vi har gjort det til en del af vores tilbud til markedet, at man ikke selv skal regne økonomien ud,” siger Andrew Peck.
Så hvis man i dag har en udgift på 1.000 kr. til el, og denne med anlægget reduceres til 500 kr., så får NRGreen en andel af besparelsen i en aftalt periode. Resten beholder kunden, så de også kan mærke de lavere energiudgifter.
”Vi er meget optaget af at denne aftale er krystalklar. Alle skal vide, hvad de har at regne med, og man kan være sikker på, at den månedlige ydelse ikke er højere end besparelserne,” understreger Andrew Peck.
Tid er afgørende for virksomheders valg
At gå i gang med at få eget solcelleanlæg er dog stadig et stort projekt for de fleste virksomheder. Så de vil være sikre på, at de er parate, før de trykker på startknappen.
En del af opgaven som leverandør er derfor også at skabe klarhed om, hvad projektet kræver.
”Alle har meget travlt, og der kan frygtes for kompleksiteten, og at projektet bliver en rigtig tidsrøver, der stjæler tid fra at drive forretningen. Derfor er det meget vigtigt, at vi får kommunikeret, at kunden ikke behøver dedikere op til flere medarbejdere til projektet,” siger Andrew Peck.
Gode råd til at komme i gang med solenergi
NRGreen deler gerne ud af sine erfaringer med at beslutte sig for og gennemføre et solcelleanlægsprojekt. De er:
- Få hjælp til at se om solenergi er relevant for jer. Hos NRGreen begynder man med at få overblik over elforbruget og om sammensætningen af dette egner sig til et solcelleanlæg.
- Indhent konkrete tilbud og vær sikker på, at I kigger grundigt på, hvilke forudsætninger og valg, der ligger bag tilbuddet. F.eks. produktmærke og dets performancehistorik, hvilke garantier der er med og om der er taget hensyn til spændingsfald i ledningerne og skidt på panelerne i vurderingen af besparelsespotentialet.
- Sørg for at den øverste ledelse bliver involveret tidligt. NRGreens erfaring er, at paratheden til at gå i gang med et projekt stiger, jo højere oppe i ledelseshierarkiet ideen er født.
- Spørg! Det er lidt ligesom lån til boligkøb. Det ved de fleste ikke så meget om, så derfor spørger vi i banken og håber på, at vi får god rådgivning.
”Sådan et projekt har nogle bestemte faser, som vi kan udpege på forhånd og prøve at tidssætte. Men også at vi er afhængige af udefrakommende forhold som vi ikke er herrer over. Det skal italesættes, for så oplever vi, at kunden bliver helt rolig. Det handler om at afstemme forventningerne. Og vi gør os meget umage med ikke at love ikke noget, vi ikke kan holde,” siger Lasse Jensen.
Det stopper ikke her
NRGreen er helt sikre på, at fremtiden for deres virksomhed er lysere end nogensinde før.
I både internationale og nationale klimaplaner er solceller, biogas og vindmøller udpeget som nøgler i den grønne omstilling – inklusive den seneste energirapport fra den daværende regering fra april 2022. I den er ambitionen at firedoble den samlede produktion af energi fra sol og landvind.
”Behovet og incitamenterne for at investere i grønne energiløsninger bliver ikke mindre i fremtiden, hvilket vi allerede mærker nu. Et stort antal af virksomheder tilslutter sig den grønne omstilling, og det er vores stigende antal kunder et tydeligt tegn på. Flere virksomheder henvender sig fortsat, mens adskillige af vores allerede eksisterende kunder vælger at udvide deres anlæg,” afslutter Andrew Peck.
Eksempler på NRGreens projekter og kunder kan ses her.