23.09.2015  |  Klima, miljø og energi

Spiller multinationale selskaber dobbeltspil med klimaet?

Næsten halvdelen af verdens 100 største virksomheder bruger deres indflydelse til at modarbejde lovgivning der skal bekæmpe klimaforandringer.

En ny rapport rangordner 100 multinationale selskaber efter deres indsats over for politiske tiltag for at bekæmpe klimaforandringer. Mærsk Gruppen er det eneste danske selskab i undersøgelsen og er placeret i midten af listen.

Rapporten er udgivet som optakt til både FNs vedtagelse af verdensmål for bæredygtighed i slutningen af denne måned og klimatopmødet i Paris i december. Bag udgivelsen og undersøgelsen står en ny britisk NGO – InfluenceMap.

Læs mere: Resume af undersøgelsens resultater og adgang til den fulde liste

Opgørelsen viser at 45 procent af verdens 100 største brands arbejder for at blokere klimalovgivning gennem lobbying, reklame og anden brug af deres indflydelse. En lang række af verdens største energiselskaber er placeret som de mest genstridige, og placerer BP som den stærkeste modstander som har bekæmpet endog små forhøjelser af prisen på carbon.

Arbejdsfordeling beskytter virksomhedernes brand

Ranglisten er udarbejdet udfra en metode som en amerikansk gruppe kaldet ”Union of Concerned Scientists”, og har vurderet budskaber som er dissemineret gennem websites og sociale medier – både de 100 virksomheders egne og gennem 30 brancheorganisationer.

Det sidste er vigtigt, da der ifølge en talsmand fra Union of Concerned Scientists, som også har været rådgiver på undersøgelsen, er en voksende tendens til at virksomhederne lægger de mere upopulære holdninger i deres brancheorganisationer, mens virksomhedernes egne udmeldinger kan handle om reduktion af CO2 fra egen drift.

Google. Unilever  NV og Cisco Systems Inc ligger øverst på listen, som de virksomheder der har mest positiv indflydelse ud af de 100 virksomheder i undersøgelsen.  

Mere fra Eva

Eva Harpøth Skjoldborg

Redaktør, CSR.dk

Uddannelse: cand.merc.int, Copenhagen Business School 2001. Diverse efteruddannelsesforløb i journalistik ved Danmarks Journalisthøjskole. Tidligere job: Freelanceskribent med fokus på CSR, rapportering for Maersk Gruppen, ISS, LEGO, Dansk Supermarked og Carlsberg, publikationer for Novo Nordisk. Journalist og kommunikationsmedarbejder, Novo Nordisk, fokus på CSR. Projekt…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere