22.03.2023 | Klima, miljø og energi
Største aktører inden for fiskeri- og akvakultur indgår i forpligtende alliance
Indhold fra partner Hvad er dette?
Etisk Handel Danmark lancerer i samarbejde med fødevareproducenter, NGO’er, virksomheder, dagligvarehandlen, brancheforeninger og uddannelsesinstitutioner ny forpligtende indsats for at sikre mere bæredygtige stande af havets dyr og planteliv.
Danmark er stadig en af EU’s største fiskerinationer med 8500 kilometer kystlinje og landinger for en værdi af ca. 3,5 mia. kr. Men flere fisk i de danske farvande har det svært, og biodiversiteten under overfladen er presset. Det skyldes bl.a. klimaforandringer, årtiers overfiskeri og udledning af næringsstoffer og affald, som skader miljøforholdene for livet under vandet. Samtidig mangler danskerne viden og mod til at prøve nye arter - den såkaldte blå dannelse. Det betyder, at vi skal have øjnene op for at spise de mange typer fisk, skaldyr og tang, der landes fra de danske farvande og akvakultur.
For at sætte mere fart i udviklingen hen mod en bæredygtig branche inden for fiskeri og akvakultur, er parterne indenfor fødevareproducenter, dansk dagligvarehandel, organisationer m.fl. gået sammen og lancerer Dansk Alliance for Bæredygtigt Fiskeri og Akvakultur.
Ambitiøs alliance forpligter
Alliancen er et forpligtende samarbejde med en fælles vision. Den skal arbejde for at sikre bæredygtig produktion, biodiversitet, jobs og dyrevelfærd, så der også er blå mad til de fremtidige generationer. Et formål, som også læner sig op ad Verdensmål 14:
”Vi har sammen med fiskeriets og havets vigtigste spillere varmet op i et par år, og nu er vi klar til at offentliggøre vores ambitiøse alliance. Vi tror på, at alliancen, der favner brancheorganisationer, fødevareproducenter, dagligvarehandelen og organisationerne kan være til at sikre et mere bæredygtigt fiskeri til glæde for også fremtidige generationer” siger Nanna Callisen Bang, Direktør i Etisk Handel Danmark, og understreger at alliancen gerne vil have flere med, der deler samme vision.
Siden 2018 har Etisk Handel Danmark, i samarbejde med NORION og med støtte fra VELUX FONDEN, samlet alle dem, som har viden og erfaringer med at skabe et mere bæredygtigt fiskeri i Danmark, og nu er de klar til at indgå i et forpligtende samarbejde med en fælles vision (link til vision).
Medlemmer af alliancen: Danmarks Fiskeriforening, WWF, Dyrenes Beskyttelse, MSC, Lidl, Havhøst, Fiskerikajen, De Samvirkende Købmænd, Foreningen Netværk for økologisk akvakultur, COOP, Polar Sea Food, Pelagisk producentorganisation, Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri, Rema1000, Compass Group og Hotel – og restaurantskolen.
Fakta:
- Alliancen finansieres af Etisk Handel Danmark, deltagerne og VELUX FONDEN, og er fortsættelsen af et partnerskab, der har eksisteret siden 2018. Etisk Handel Danmark er sekretariat for alliancen og samarbejder med NORION.
- Eksempel på hvad partnerskabet (før det blev en alliance) har udarbejdet i fællesskab: En guide, der fremmer bæredygtigt fiskeri blandt fiskeriets aktører, herunder producenter, indkøbere og køkkenprofessionelle, og er udviklet i samarbejde mellem både virksomheder, organisationer og vidensinstitutioner på området.
Etisk Handel Danmark
- Etisk Handel Danmark er den danske platform for virksomheder og organisationer, der arbejder for ansvarlig og bæredygtig handel. Organisationen samler erhvervs- og brancheorganisationer, virksomheder, fagbevægelsen, civilsamfundsorganisationer, offentlige institutioner og fonde, der vil styrke hensynet til klima, miljø og menneskerettigheder i globale værdikæder.
- Etisk Handel Danmark står bag det danske videncenter for bæredygtige værdikæder, akademi for etisk handel, netværk og en række multi-stakeholder partnerskaber og alliancer.
- I bestyrelsen sidder Folkekirkens Nødhjælp, FSC, Dansk Erhverv, De samvirkende Købmænd, Coop, Rema1000, Københavns Kommune, EKF, 3F og HK.
- Etisk Handel Danmark blev etableret som forening i 2008, og har søsterorganisationer i England (1998), Norge (2000), og Sverige (2019).
Samfund

10 år efter Rana Plaza
Den 24. april 2013 kollapsede en ni-etagers høj fabriksbygning midt i arbejdstiden. Mere end 1.100 tekstilarbejdere døde, mens 2.600 blev såret, mange af dem mistede evnen til at arbejde. En tragedie, som stadig er en af tekstilindustriens største ulykker. Nu er det ti år siden, og vi har derfor stillet et par spørgsmål til Jesper Nielsen, Leder af international afdeling hos 3F, som er medlem af Etisk Handel Danmark.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Tøj koster mere end penge
Vi danskere elsker at købe tøj. Faktisk køber vi i gennemsnittet tre gange mere tøj end resten af verden. Men vores forbrug har en pris, og vi skal undgå, at det er klimaet, miljøet og tekstilarbejderne, der betaler regningen. Derfor sætter Etisk Handel Danmark fokus på at fremme et mere ansvarligt forbrug og produktion af tøj.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ny dansk alliance arbejder for at sikre kaffens fremtid
I 2045 risikerer du at mangle din sædvanlige morgenkaffe. Det kan blive realiteterne, hvis de nuværende vilkår i kaffesektoren fortsætter. Derfor vil en ny dansk alliance for ansvarlig kaffe hos Etisk Handel Danmark arbejde for at sikre en mere bæredygtig kaffe og forbedre livet for de mennesker, der dyrker vores kaffe.
Indhold fra partner
Supply chain

Sådan styrker du dit arbejde med samfundsansvar i værdikæden
Etisk Handel Danmark har udgivet en guide, hvor de har samlet gode råd ti arbejdet med ansvar i værdikæden. Få et sneak peak her.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Verdens Bedste Indkøber 2022 – stem på de nominerede nu!
Nu kan du stemme på de tre finalister til prisen Verdens Bedste Indkøber 2022. De har alle gjort en særlig indsats for at bidrage til ét eller flere af verdensmålene gennem deres indkøb og et tæt samarbejde med leverandører.
Indhold fra partner
Supply chain

Ansvarlig virksomhedsadfærd er snart en hygiejnefaktor
Kriser, nye lovkrav fra EU - og stigende forventninger til samfundsansvar medfører, at flere virksomheder efterspørger konkret hjælp til at drive ansvarlig forretning.
Indhold fra partner