10.06.2022  |  Strategi & ledelse

Stark vil tage bæredygtigt ansvar uden for forretningen

Starks uddannelse af bæredygtighedsambassadører skal skabe værdi for hele branchen, ikke kun bundlinjen, mener virksomheden. At leverandører til byggeriet tager ansvar for den grønne omstilling, er afgørende, lyder det fra brancheorganisationer.

Gennem det sidste års tid er der blevet uddannet mere end 150 bæredygtighedsambassadører hos Stark, der skal hjælpe kunderne med at bygge mere bæredygtigt.

Derfor bliver ambassadørerne klædt på med den seneste viden inden for blandt andet svanemærket byggeri og dokumentation af byggematerialer på et kursus, der strækker sig over halvanden måned.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

For bæredygtighedschef Kristian Fribo er det vigtigt, at ambassadørerne ikke kun bliver klædt på til at have fokus på Starks egen drift, men også til at tage ansvar for at få hele branchen i en grønnere retning.

Læs også: Undersøgelse: Private ønsker mere bæredygtigt byggeri

”Det handler også om at tage ansvar ud over sin egen drift. Derfor klæder vi vores ambassadører på til at tage det ansvar. De lærer selvfølgelig om svanemærket byggeri, dokumentation, affaldshåndtering, ressourceforbrug på byggepladsen, materialevalg, miljømærkninger og meget mere. De får en bred viden, men vi kan ikke lære dem alt, fordi området udvikler sig så meget. Men de ved, hvor de skal søge viden, når vores kunder har behov for hjælp”, siger han.

Inddrager branchen
Som en del af uddannelsen bliver en række aktører i branchen inddraget. Det er endnu et eksempel på, at uddannelsen ikke kun har fokus på Starks egen forretning, men på at skabe værdi i hele branchen mener Kristian Fribo.

”Vi har i 15 år arbejdet med at gøre byggeriet grønnere, så vi har en dyb viden og erfaring på området. Og vi vil hele tiden være bedre. Derfor sørger vi for at få den nyeste viden med ude fra branchen. Vi inviterer specialister ind, og vi inviterer kunder til at dele deres erfaringer. Vi faciliterer sparring og læring på tværs af vores ambassadører, så vi sikrer, at gode idéer og perspektiver bliver delt. Og vores ambassadører deler vores viden ved at undervise kunder, leverandører og elever på erhvervsskoler. Vi bidrager til hele værdikæden, ikke kun til vores egen drift”, siger han.

En af de specialister, der indgår i Starks uddannelsesprogram for bæredygtighedsambassadører, er repræsentanter fra FSC Danmark.

Læs også: Arkitekter etablerer ny afdeling med fokus på social bæredygtighed

”At Stark og andre leverandører af byggematerialer løbende lancerer nye tiltag, der skal klæde kunderne på til at bygge mere bæredygtigt og leve op til kundernes bæredygtighedskrav, er helt afgørende for, at vi lykkes med den grønne omstilling i byggeriet”, siger Søren Dürr Grue, direktør hos FSC Danmark.

Bæredygtighedsambassadørerne får også besøg fra Miljømærkning Danmark, der står for Svanemærket og EU-Blomsten i Danmark, under deres uddannelse.

”Vi er glade for, at Stark sætter fokus på svanemærket byggeri i deres uddannelse, for interessen for svanemærket byggeri vokser markant i disse år, og mange materialevalg bliver taget direkte hos byggevaredistributøren. Og det er meget positivt, at vi får mulighed for at dele denne viden med repræsentanter fra STARK, for der er ingen tvivl om, at byggecentrenes vejledning og niveau af kompetence spiller en vigtig rolle for at få accelereret den grønne omstilling”, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

- HCL

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere