Undersøgelse: Private ønsker mere bæredygtigt byggeri

Klimadebatten flytter også holdningen til byggeri. Stadig flere private tænker på bæredygtighed, når de vælger byggematerialer, viser ny undersøgelse blandt næsten 7.000 gør-det-selv håndværkere.

02.02.2022

CSR.dk

Oversvømmelser, skovbrande, smeltende gletsjere, COP 26 og grøn omstilling. Klimakrisen og den medfølgende debat er svær at komme uden om – også i byggeriet, hvor den øger interessen for bæredygtighed blandt gør-det-selv folket.

Byggecenterkæden STARK har stillet sine private kunder en række spørgsmål i sin årlige Bæredygtighedsundersøgelse. Næsten 7.000 deltog i undersøgelsen og svarede bl.a. på spørgsmålet, ’om den aktuelle klimadebat påvirker din holdning til bæredygtigt byggeri?’ Ja, lød det klare svar fra 66,2 procent af de adspurgte, der mener ’at byggeriet bør være mere bæredygtigt.’

Næsten lige så mange – 64,7 procent - ser mere bæredygtigt byggeri som ’en stor fordel for samfundet, miljøet og klimaet.’ En tydelig fremgang sammenlignet med sidste år, hvor 61,9 procent havde samme holdning.

”Det er en opmuntrende udvikling, der viser, at vores kunder følger godt med i samfundsdebatten og er interesserede i at gøre byggeriet mere bæredygtigt. Det har vi et ansvar for at hjælpe til med, fordi byggeriet står for 11 procent af verdens CO2-udledning og en tredjedel af alt affald i Danmark. Vores opgave som leverandør af byggematerialer er at tilbyde de gode løsninger og den kompetente rådgivning, så det bliver lettere at bygge mere bæredygtigt – og det er vi klar til,” siger adm. direktør i STARK Danmark Britta Korre Stenholt.

Læs også: Eksperter gør bæredygtighed i byggeriet forståeligt

Vil udvise ansvarlighed
Der er også i stigende grad handling bag kundernes klimavenlige intentioner: Næsten halvdelen – 46,6 procent – af STARKs private kunder tænker ofte, meget ofte eller altid bæredygtighed ind i deres køb af byggematerialer.

Social og miljømæssig ansvarlighed står også højt på listen over, hvilke fordele kunderne ser ved at gøre byggeriet mindre miljøbelastende.

”Klimaet er rykket højt op på agendaen, og mange af vores kunder ønsker at gøre en forskel. Her spiller det også ind, at en mere bæredygtig bolig fortæller en positiv historie om boligejeren, og det er også med til at øge interessen for mere miljøvenlige byggeløsninger,” fortæller bæredygtighedschef i STARK Kristian Fribo.

Han ser tre andre tydelige tendenser i årets Bæredygtighedsundersøgelse:

  • Kunderne vælger i stigende grad mere miljøvenlige produkter, når de handler byggematerialer.
  • De lader sig mere end nogensinde vejlede af miljømærker som fx Svanemærket, EU-blomsten og FSC-mærket træ.
  • Endelig forbinder forbrugerne mere end noget andet bæredygtighed med genanvendelse af materialer. Det gælder for 57,3 procent af de adspurgte i undersøgelsen mod 52,8 procent sidste år.

”Det er alt sammen gode nyheder. Der sælges flere bæredygtige produkter, miljømærkerne giver sikkerhed for at træffe mere miljøvenlige valg, og endelig er genanvendelse det absolut bedste man kan gøre, hvis man vil spare ressourcer og skåne miljøet. Vi ser det med vores eget GENTRÆ-koncept, hvor vi indsamler og genbruger midlertidigt træ – især krydsfinér - fra byggepladser. Det er en populær vare, som kunderne bruger til alt fra udhuse til skaterramper,” siger Kristian Fribo.

Kunder ønsker mere viden
Selv om interessen for at bygge mere bæredygtigt stiger, er der dog fortsat udfordringer for den ’grønne omstilling’ af byggeriet. I lighed med tidligere resultater af STARKs Bæredygtighedsundersøgelse, efterlyser mange af kunderne fortsat viden om, hvordan man bygger mere bæredygtigt; det gælder for 65,4 procent af deltagerne i undersøgelsen.

”Det er vi klar over, og derfor arbejder vi hele tiden på at tilbyde vores kunder kompetent rådgivning, hvad enten de er professionelle håndværkere eller private gør-det-selv folk. Vi uddanner løbende stadig flere bæredygtighedsambassadører, der kan hjælpe kunderne med indgående viden om alt fra valg af mere bæredygtige materialer til den nødvendige dokumentation. Målet er, at du som kunde altid kan spørge en bæredygtighedsambassadør til råds i dit lokale STARK byggecenter. Det ser vi stærkt stigende behov for, og det er vores ambition at være de bedste i branchen på rådgivning om og salg af mere bæredygtige byggematerialer,” fortæller Kristian Fribo.

Det er fjerde år i træk, at STARK gennemfører sin Bæredygtighedsundersøgelse for både professionelle og private kunder. Også hos de professionelle kunder stiger interessen for at udvise miljømæssig ansvarlighed: I den aktuelle undersøgelse mener 64,7 procent af STARKs professionelle kunder således, at byggeriet bør være mere bæredygtigt.

- MTN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

22.05.2025CSR.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

20.05.2025Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Kaffens værdi overstiger langt fra det den koster

20.05.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Den 4-dobbelte bundlinje

16.05.2025CSR.dk

Danica skruer bissen på overfor energisektoren

16.05.2025CSR.dk

Ny AI skal nudge dig til at spise grønnere

16.05.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis er udvalgt til Børsen Bæredygtig for tredje år i træk med fokus på genanvendte tekstiler

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

SUSTAINX ApS
Webinar
Strategisk ESG kommunikation: Har du dokumentationen på plads?

Vær med når vores senior ESG-rådgiver, Oscar Haumann tirsdag d. 27. maj kl. 13.05 giver sine anbefalinger til, hvordan I sikrer forretningsværdien af jeres bæredygtighedsarbejde gennem veldokumenteret og lovgivningsmæssigt funderet ESG-kommunikation.

Dato

27.05.2025

Tid

13:05

Sted

Online

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

28.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Annual Conference 2025: Navigating Sustainability in Uncertain Times

We are living in a time of rapid change and uncertainty. Whilst sustainability continues to be a priority for businesses globally, it is currently facing disruptions and challenges from both shifting geopolitical landscapes, regulation and more.

Dato

28.05.2025

Tid

10:00

Sted

Gammel Venlighedsvej 14, 2970 Hørsholm, Denmark