Stigende inflation sætter skub i indsatsen mod madspild

De stigende fødevarepriser har vækket danskernes interesse for at reducere madspild, bekræfter Too Good To Go.

20.06.2022

CSR.dk

Fødevarer er nu 10% dyrere, end de var på samme tid sidste år. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Og det smitter af på forbrugernes adfærd.

Analysevirksomheden Epinion har netop gennemført en undersøgelse af danskernes forbrugsvaner som følge af den stigende inflation, og den er - i det mindste - godt nyt for indsatsen mod madspild.

Ifølge undersøgelsen forventer 46% af de 1.010 adspurgte respondenter, at de vil reducere deres madspild i løbet af de kommende måneder, og 46% har planer om at købe flere datovarer.

Tendensen bakkes op af Too Good To Go, der bekæmper madspild via en app, som forbinder forbrugere med forhandlere, der har mad i overskud.

Flere køber og ønsker inspiration

De seneste fem inflationsprægede måneder har Too Good To Go oplevet markant stigning i interessen for at bekæmpe madspild. Antallet af nye betalende brugere i Danmark er steget med hele 25%, og der bliver generelt reddet mere af den overskudsmad, der bliver udbudt. Derudover mærker virksomheden øget efterspørgsel på tips og tricks til at reducere madspild i husholdningen.

Tendensen er - ifølge Heidi Boye, der er landechef for Too Good To Go og ph.d. i forbrugeradfærd - et udtryk for, at de stigende priser gør os mere bevidste om vores indkøb og forbrug.

Fakta om madspild

  • 814.000 tons spiselige fødevarer går hver år til spilde i Danmark (Kilde: Miljøstyrelsen, juni 2021).
  • På verdensplan går næsten 40% af al mad til spilde (Kilde: WWF).
  • 10% af de globale drivhusgasser stammer fra madspild (Kilde: UNEP Food Waste Index Report 2021).
  • I foråret 2020 anbefalede den globale klima-tænketank Project Drawdown 76 indsatsområder, der ville kunne reducere udledningen af CO2e med op til 87 procent over de kommende årtier. Reducering af madspild lå på førstepladsen.

“Når priserne stiger så markant, som de gør i øjeblikket, bliver vi som forbrugere nødt til at forholde os til, hvordan vi får mest værdi for pengene, og hvordan vi kan få vores indkøb til at række længere. Og det smitter positivt af på både forbrugernes og forhandlernes madspild. For det får os blandt andet til at købe flere overskuds- og datovarer. Og den mad, vi er tvunget til at betale ekstra for, har vi mindre lyst til at kassere. Rent mentalt tillægger vi simpelthen fødevarerne større oplevet værdi end før inflationen. Så selvom der er mange dårlige ting at sige om de stigende priser, er det trods alt positivt, og at de har øget vores respekt for mad og får os til at smide mindre ud,” siger Heidi Boye.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

29.10.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Mad & drikke som strategisk bæredygtighedsværktøj på møder og konferencer

28.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus