Supermarkeder i unikt fremstød for bæredygtige fisk

Hovedparten af landets supermarkeder sætter i denne uge fokus på bæredygtige fisk med en stor, fælles kampagne for MSC-mærket. Den danske kampagne er unik, fordi næsten alle konkurrerende kæder er med.

05.09.2012

Kirstine Høj og Lasse Andersen, CSR.dk

Når de danske forbrugere handler i supermarkedet i denne uge, vil de møde kampagnen ”De blå fisk”, som skal fremme salget af bæredygtige fisk, der bærer det blå MSC-mærke.

Om MSC-kampagnen

  • Coop (SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, LokalBrugsen, Kvickly, Irma og Fakta), Dansk Supermarked (Netto, Føtex og Bilka) og SuperGros (SuperBest, Spar og Kiwi), der til sammen dækker over 2400 butikker landet over, er gået sammen med Danske Fiskeres Producent Organisation (DFPO) og MSC om kampagnen "De blå fisk" i de danske supermarkeder.
  • Royal Greenland, Nordic Seafood, Thorfisk (Norway Seafoods), Glyngøre, Amanda Seafoods, Emborg (Uhrenholdt), Skagerak Pelagig A/S og Bornholms har sammen med DFPO støttet den landsdækkende outdoor-kampagne, der i uge 36 kan ses over hele landet.

Kampagnen kan ses i supermarkederne, på outdoorplakater og i tilbudsaviserne. Både Coop, Dansk Supermarked samt Supergros deltager, og dermed er stort set alle danske supermarkeder med i fremstødet.

Læs også: Miljømærke sikrer flere fisk i havene

Den brede tilslutning er ifølge MSC-mærkets kampagnekoordinator, Karoline Rahbek, ganske unik. MSC-mærket har kørt 30 lignende kampagner i andre lande, og Danmark er det land, hvor der er klart den største tilslutning blandt supermarkederne:

Forbrugere tænker bæredygtigt
”Der plejer kun at være én supermarkedskæde med. Så det er meget positivt, at supermarkedskæderne står så stærkt sammen her i Danmark,” siger Karoline Rahbek til csr.dk.

Hun vurderer, at det er den generelle fokus på bæredygtighed i Danmark, der gør udslaget.

”Danskerne går meget op i økologi, bæredygtighed og etisk handel, så der eksisterer et marked for den her slags produkter i forvejen. Derudover stiger antallet af MSC-certificerede fiskerier, så det er blevet nemmere for supermarkederne at præsentere de bæredygtige produkter for forbrugerne,” siger Karoline Rahbek og understreger at Danmark i øjeblikket er det MSC-marked, der vokser hurtigst.

Spørger i butikkerne
Hos Coop mærker man direkte, at forbrugerne spørger om de MSC-certificerede produkter ude i butikkerne.

”Kunderne spørger i stigende grad efter bæredygtige fisk og skaldyr ude i butikkerne. Derfor går vi nu sammen om at gøre det endnu nemmere at finde frem til de miljøvenlige alternativer. MSC-mærket er en effektiv måde at tage ansvar for havmiljøet på, når der er fisk på indkøbssedlen,” siger Sascha Amarasinha, der er kommunikations- og CSR-direktør i Coop.

Læs også: Miljømærkede fisk kontrolleres med DNA-tests

Kendskabet er lille
En ny undersøgelse viser, at 35 procent af danskerne genkender det blå MSC-logo med fisken og fluebenet, men kun syv procent ved, at mærket står for bæredygtigt fiskeri.

Derfor er målet med kampagnen at fremme antallet af MSC-produkter og kendskabet til det blå mærke. Karoline Rahbek mener, at der er gode chancer for at nå målet. Efter en lignende kampagne i Sverige steg salget af MSC-certificerede produkter nemlig med mellem 200 og 500 procent i de efterfølgende uger.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

14.11.2025CSR.dk

Grøn strøm fra den rådne banan: Der skal være mere inddragelse

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense