TerraCycle sætter vækst over profit
For det venture-finansierede TerraCycle er vækst vigtigere end profit, og virksomhedens forretningsområde er genanvendelse. Det startede i USA, men har nu bredt sig til 17 lande, senest Danmark.
Et genbrugsprojekt, hvor tynd plast bliver til tasker, notesbøger eller noget helt tredje i stedet for at ende sine dage i forbrændingsovnen, er nu også kommet til Danmark, selv om det endnu er på et beskedent niveau. Indtil videre er Kraft Foods den eneste samarbejdspartner.
Kristina Gamst fra TerraCycle Danmark er dog overbevist om, at det vil vokse sig større. Hun understreger dog, at TerraCycle aldrig vil gå ind og konkurrere med kommunale plastindsamlings-ordninger.
Vi vil være et supplement, men vi regner med, at flere samarbejdspartnere vil melde sig, siger hun.
I Danmark starter samarbejdet mellem Kraft Foods og TerraCycle med Tassimo, en ny kapselmaskine til kaffe og andre varme drikke, og indsamling af mærkets kapsler og foliepakker. Tassimo er netop blevet lanceret på det danske marked, og samarbejdet resulterer i, at Tassimos kapsler og foliopakker ikke ender som affald på forbrændingsanlæg.
Kraft Foods har forudbetalt porto for forbrugere for at opfordre til så stor deltagelse som muligt og giver for hvert stykke indsendt emballage ti øre til Rainforest Alliance. Indsamlingsprogrammet (også kaldet Tassimo-brigaden) er designet, så det er let for forbrugere at hjælpe med at reducere mængden af affald, der bliver smidt ud, samtidig med at TerraCycle forbedrer forbrugeres kendskab til genbrug og genanvendelse.
I Danmark er man kun lige akkurat begyndt, men på internationalt plan medvirker TerraCycle til at skabe arbejdspladser i byområder med høj arbejdsløshed, sikre indsamling af penge til velgørenhed og inspirere forbrugere til at gøre en forskel - lokalt og globalt.