Topchef: Stigende onlinehandel presser miljøet
Ifølge Jesper Bove-Nielsen skal nethandel og klimavenlig levering tænkes som en samlet pakke. Som modellen er nu, mener Vigo-chefen nemlig ikke, at klimaet vil kunne klare onlinehandlens stigende popularitet.
Jesper Bove-Nielsen, administrerende direktør hos indkøbs- og udbringningsløsningen Vigo.dk, pointerer i et indlæg på Finans.dk, at nethandel klart er kommet i fokus som følge af coronakrisen.
Læs også: Usikkerhed om brændstoffer hæmmer transportens grønne omstilling
Han mener, at selvom industrien er kommet i rivende udvikling, hvilket er godt og en demokratisering af valgmuligheder for forbrugerne, kan dette samtidig være med til at skabe problemer for selve leveringen og klimaet i fremtiden.
”World Economic Forum udgav i januar en rapport, der måske blev glemt lidt midt i coronakrisen. Det er skræmmende læsning. Rapporten kigger udelukkende på verdens 100 største byer. Og her er konklusionen blandt andet, at i 2030 vil udledninger fra ”last mile”-leveringer – det vil sige sidste kørsel ud til kunden – stige med mere end 30 procent. Derudover vil trafikken på grund af nethandel stige med 21 procent, hvilket vil skabe yderligere trængsel og dermed en gennemsnitlig øget transporttid på 11 minutter pr. borger”, skriver han på Finans.dk.
Ifølge Jesper Bove-Nielsen bliver der på trods af initiativer med klimavenlige transportløsninger som el-lastbiler, samlede pakker fra forskellige leverandører og miljøvenlig emballage stadig primært brugt distributionsformer drevet af diesel og benzin i takt med den stigende trafik på vejene. Derfor skal der tænkes anderledes, så nethandlen ikke kommer til at overskygge den klimamæssige agenda.
Læs også: Transportens klimaudfordring skal løses hos lastbilerne
”Coronakrisen har vist, at nethandel for mange kan være et nødvendigt supplement til at handle i den fysiske butik. Men samtidig bør den stigende nethandel give anledning til at se på de digitale forretningsmodeller i et nyt og mere klimavenligt lys. Vi skal bringe de muligheder i spil, som digitaliseringen allerede rummer i dag, så Danmark efter coronakrisen kan blive frontløber og vise, hvordan nethandel og klimaet ikke nødvendigvis er hinandens modsætninger”, skriver han på Finans.dk.
- HCL