22.06.2020 | Klima, miljø og energi
Topchef: Stigende onlinehandel presser miljøet
Ifølge Jesper Bove-Nielsen skal nethandel og klimavenlig levering tænkes som en samlet pakke. Som modellen er nu, mener Vigo-chefen nemlig ikke, at klimaet vil kunne klare onlinehandlens stigende popularitet.
Da levering fra onlinehandel fortsat vil stige de kommende år, mener Jesper Bove-Nielsen, at dette kan skabe problemer for klimaet.
Jesper Bove-Nielsen, administrerende direktør hos indkøbs- og udbringningsløsningen Vigo.dk, pointerer i et indlæg på Finans.dk, at nethandel klart er kommet i fokus som følge af coronakrisen.
Læs også: Usikkerhed om brændstoffer hæmmer transportens grønne omstilling
Han mener, at selvom industrien er kommet i rivende udvikling, hvilket er godt og en demokratisering af valgmuligheder for forbrugerne, kan dette samtidig være med til at skabe problemer for selve leveringen og klimaet i fremtiden.
”World Economic Forum udgav i januar en rapport, der måske blev glemt lidt midt i coronakrisen. Det er skræmmende læsning. Rapporten kigger udelukkende på verdens 100 største byer. Og her er konklusionen blandt andet, at i 2030 vil udledninger fra ”last mile”-leveringer – det vil sige sidste kørsel ud til kunden – stige med mere end 30 procent. Derudover vil trafikken på grund af nethandel stige med 21 procent, hvilket vil skabe yderligere trængsel og dermed en gennemsnitlig øget transporttid på 11 minutter pr. borger”, skriver han på Finans.dk.
Ifølge Jesper Bove-Nielsen bliver der på trods af initiativer med klimavenlige transportløsninger som el-lastbiler, samlede pakker fra forskellige leverandører og miljøvenlig emballage stadig primært brugt distributionsformer drevet af diesel og benzin i takt med den stigende trafik på vejene. Derfor skal der tænkes anderledes, så nethandlen ikke kommer til at overskygge den klimamæssige agenda.
Læs også: Transportens klimaudfordring skal løses hos lastbilerne
”Coronakrisen har vist, at nethandel for mange kan være et nødvendigt supplement til at handle i den fysiske butik. Men samtidig bør den stigende nethandel give anledning til at se på de digitale forretningsmodeller i et nyt og mere klimavenligt lys. Vi skal bringe de muligheder i spil, som digitaliseringen allerede rummer i dag, så Danmark efter coronakrisen kan blive frontløber og vise, hvordan nethandel og klimaet ikke nødvendigvis er hinandens modsætninger”, skriver han på Finans.dk.
- HCL
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Klima, miljø og energi

Apple lancerer fond der skal støtte skovbrugsprojekter
Som et led i Apples egen klimastrategi lancerer koncernen nu en ny fond, der gennem blandt andet genoprettelse af ødelagte naturområder, skal opsamle store mængder CO2 fra atmosfæren.
Klima, miljø og energi

Nyt partnerskab vil bidrage med flere grønne gigawatts
Solcelle- og vindmølleparker skal have jord at stå på. Den vil et nyt partnerskab købe af landmænd og leje til energiproducenter. Og måske samtidig finde noget nyt at bruge de meget omtalte lavbundsjorde til.
Klima, miljø og energi

Bæredygtighed i byggeriet uden ekstra kompleksitet
Et færdigt byggeri står langt fra altid mål med visionen fra begyndelsen af projektet. Heller ikke når det kommer til bæredygtighed. Et dansk-udviklet digitalt værktøj holder snor i projektet, reducerer omkostningerne og har lige fået et kapitalindskud, der skal sikre større udbredelse.
Samfund

Flere danskere handler brugt for at bekæmpe overforbrug
43 procent af danskerne handler brugt for at mindske overforbrug. For bare fem år siden var det tal blot 18 procent. Det meddeler Danmarks største markedsplads, DBA i det årlige genbrugsindeks, der afdækker den danske genbrugsøkonomi, vaner og tendenser.
Klima, miljø og energi

Nyt projekt skal hjælpe SMV’er med at blive klimaklar
Særligt for SMV'erne kan det være en udfordring at skabe sig et overblik over virksomhedens samlede klimapåvirkning. Det får 50 virksomheder nu eksperthjælp til at lægge en plan for.
Klima, miljø og energi

Frankrig vil forbyde indenrigs flyruter for at reducere CO2
Nedlægning af flyruter til fordel for tog vil medføre anseelige CO2-reduktioner. Men det vil også få menneskelige omkostninger i form af jobtab, mener Frankrigs socialistiske parti, PS.