Trehjertet dyrevelfærd i kartonerne

Nu er der tre statslige dyrevelfærdshjerter på både skummet, mini, let og sød fra Naturmælk og Øllingegaard. Tre ud af fire mælkeleverandører lever allerede op til kravene, og målet er at kunne levere trehjertede produkter til alle mejeriets kunder.

Køer med tre dyrevelfærdsmærker skal bl.a. have adgang til græsarealer. Foto: Naturmælk.

28.05.2021

CSR.dk

I løbet af efteråret 2021 vil ni ud af ti leverandører af mælk til de økologiske mejerier Naturmælk og Øllingegaard leve op til kravene til det statslige dyrevelfærdsmærkes maksimale tre hjerter

Det statslige dyrevelfærdsmærke blev introduceret i 2017 af det daværende Miljø- og Fødevareministerie, som i første omgang kunne ses på kød fra gris. I efteråret 2018 blev mærket udvidet til også at omfatte kød fra kyllinger. I januar 2020 blev mærket udvidet endnu engang til også at omfatte kalve- og oksekød samt mejeriprodukter.

Landmændene, som leverer til de to mejerier, er i forvejen certificerede økologer og officielt anbefalet af Dyrenes Beskyttelse. Nu tager hele organisationen det næste vigtige skridt på rejsen imod et mere bæredygtigt mejeribrug.

”Når vi om nogle måneder kan sætte tre dyrevelfærdshjerter på stort set alle vores produkter, er det ikke nogen revolution i Naturmælk,” fortæller direktør for Naturmælk og Øllingegaard, Leif Friis Jørgensen.

”Det er det næste naturlige skridt i den udvikling, som vi i mere end 30 år beslutsomt og målrettet har skubbet fremad. Jeg er selvfølgelig utroligt stolt over, at vi fortsat kan være spydspids indenfor dyrevelfærd, og at vi som nogle af de første opnår, at mælken er både økomærket, anbefalet af Dyrenes Beskyttelse og kvalificeret til statens tre hjerter. Men mærkerne er ikke noget mål i sig selv; de er milepæle på rejsen, og vores arbejde med at flytte grænserne er kun lige begyndt,” fortsætter han.

Naturmælk og Øllingegaard sender de første fire produkter med alle tre mærker, en skummet-, en mini-, en let- og en sødmælk, på markedet i uge 21. De trehjertede Øllingegaard-mælk forhandles hos Meny, Spar og Min Købmand; Naturmælk-udgaverne hos Føtex og Bilka, via Løgismose i Netto. Ifølge en pressemeddelelse fra Lidl sætter kæden sig dog i førersædet for tre-hjertet mælk i Danmark, da al Lidls økologiske basismælk i eget mærke nu er på tre hjerter – som den første dagligvarekæde i Danmark.

Af Naturmælk- og Øllingegaard-kartonernes sidepanel fremgår det, at det store fokus på dyrevelfærd ikke får lov til at stå alene. Forbrugerne kan læse, at Naturmælks og Øllingegaards mælkebønder også går forrest i arbejdet med at stimulere gårdenes biodiversitet med etablering af stendiger, hegn og vandhuller, såning af blomsterfrø og bevarelse af gamle træer. Ligesom der samtidig arbejdes målrettet for at reducere mejeriernes klimabelastning, blandt andet ved at 100 procent af alle mælkeleverandørernes strømforbrug nu kommer fra grøn energi.

- EHS

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

09.10.2025CSR.dk

Norwegian vinder udbud om grøn indenrigsrute: Skal flyve på mindst 40 procent bæredygtigt brændstof

09.10.2025CSR.dk

Affaldsvirksomhed på Mors får skarp kritik og flere påbud for ulovlig affaldshåndtering

08.10.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Facilities Mgt leverer på Bæredygtighed

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online