Tung transport har brug for ambitiøse grønne mål

Last- og varebiler er helt afhængige af diesel, og tusindvis af tunge køretøjer skal gøres fossilfrie ved hjælp af el eller brint.

16.02.2022

CSR.dk

10.000 lastbiler og 150.000 varebiler skal køre på grøn brint og el i 2030. Det svarer til, at alle nye varebiler og mindst halvdelen af lastbilerne, der sælges i Danmark, skal være nulemissionskøretøjer om bare otte år.

Sådan lyder hovedkonklusionen på rapporten ”El og brint i fremtidens vare- og lastbiler”, udgivet af Dansk Energi og Dansk e-Mobilitet i samarbejde med 36 centrale aktører fra hele værdikæden, som blev overrakt til regeringen i begyndelsen af februar 2022. 

”Der er ingen tvivl om, at vi har brug for at forcere den grønne udvikling af tung vejtransport for at nå vores klimamål, og derfor er det vigtigt, at regeringen lægger en strategi for, hvordan lastbilerne og varebilerne bliver grønne”, siger Kamilla Thingvad, markedsdirektør, Dansk Energi.

”Den tunge transport er et konkurrenceudsat erhverv, og det er derfor også vigtigt, at omstillingen tager dette hensyn, så danske leverandører af transportydelser ikke stilles dårligere i konkurrencen.  Nu giver vi fem klare anbefalinger på, hvad der skal til, for at det kan ske”, siger hun.

Det er med udgangspunkt i disse hovedkonklusioner, de fem klare anbefalinger til regeringens kommende strategi for grøn omstilling af tung transport er udformet.

Læs også: Hollandske miljøzoner fremtvinger fossilfri fragt fra 2025

Ikke mindst skal forsyningen af grøn el og brint udbygges kraftigt. Men andre anbefalinger findes i afdelingen, der gør det dyrere at køre og tanke fossilt og billigere at køre og tanke grønt. Og så skal der udbygges tank- og ladeinfrastruktur.

”Mere grøn strøm gør det ikke alene. Danmark mangler tankstationer, hvor lastbilerne kan tanke brint. Der skal flere elladestandere, og der skal en økonomisk håndsrækning til de firstmovers, der investerer i de grønne køretøjer. Og så skal der designes en incitamentsstruktur, så kunderne rent faktisk vil købe grøn transport, der jo i starten vil være dyrere”, siger Kamilla Thingvad.

For at opnå det sidste anbefaler Dansk Energi blandt andet at pålægge køretøjer en vejafgift, der bl.a. afspejler CO2-udledningen samt at oprette nulemissionszoner for de tunge køretøjer i de større byer.

”På den måde vil grøn omstilling af den tunge vejtransport næsten finansiere sig selv – ved at de køretøjer, der bruger de fossile brændsler, betaler for, at de grønne brændsler kan skalere op i mængde og ned i pris, fordi de efterspørges. Med andre ord er det forureneren, der betaler”, siger Kamilla Thingvad.

- KCP

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

08.09.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Miljøkonferencen 2025 sætter retning for fremtidens miljølovgivning

05.09.2025CSR.dk

Østjyllands største solcellepark sætter skub i STARKs grønne omstilling

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Schneider Electric
Kursus
Bliv en ægte ekspert på EcoStruxure Machine Expert PLC'er og softwaren bag

Er du automatiktekniker, ingeniør, systemintegrator, eller har du blot en interesse i at programmere PLC? Så bør du sætte kryds i kalenderen.

Dato

15.09.2025

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar September 15, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

15.09.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense