Tværfagligt samarbejde skal sikre virksomheder mere arbejdskraft
Kommunernes Landsforening har netop udgivet et inspirationskatalog, der giver eksempler på, hvordan kommuner arbejder tæt sammen med blandt andet virksomheder og uddannelsesinstitutioner for at afhjælpe efterspørgslen på arbejdskraft. Et samarbejde der allerede kan begynde i folkeskolen, mener ekspert.
Flere af landets virksomheder efterspørger i stigende grad arbejdskraft. I den forbindelse har Kommunernes Landsforening (KL) udgivet et nyt inspirationskatalog med 22 konkrete eksempler på, hvordan kommuner samarbejder med bl.a. virksomheder og uddannelsesinstitutioner for at understøtte virksomhedernes behov.
Læs også: Regeringen vil sætte ind mod stress på arbejdspladsen
Her beskriver eksempler fra Ballerup, Aalborg, Viborg og Hvidovre Kommune, hvordan samarbejdet mellem virksomheder og uddannelsessystemet allerede begynder i folkeskolen. Ifølge seniorkonsulent hos Cabi, Jesper Pedersen, giver det god mening at starte et tidligt samarbejde.
”Vi ved, at erhvervslivet mangler faglærte både nu og i fremtiden, så vi skal have flere unge til at vælge erhvervsskolerne. Samtidig har mange skoleelever behov for at finde motivation gennem mere praktiskrettet undervisning, som både anerkender og styrker elevernes praktiske kompetencer. Her kan erhvervslivet spille en vigtig rolle,” siger han.
Skoleelever skal have mere erhvervsrettede kompetencer
I efteråret offentliggjorde VFSA - Virksomhedsforum for Socialt Ansvar sammen med en række samarbejdspartnere en række konkrete anbefalinger til, hvordan folkeskoler, virksomheder, kommuner og erhvervsskoler kan arbejde bedre og tættere sammen – bl.a. om at styrke folkeskoleelevers praktiske og erhvervsrettede kompetencer. Det kan især komme de elever til gode, som ellers har det svært i uddannelsessystemet, mener Jesper Pedersen.
Læs også: Kan man lancere en bevægelse, som allerede er i gang?
”Virksomhederne kan gøre en væsentlig forskel i skolerne, især over for de unge, som har det svært i skolen. Nogle unge har bare brug for en mere praktisk læringsstil end skolerne typisk tilbyder. Når det kommer til unge, som ikke er uddannelsesparate, er det nødvendigt i højere grad at tage udgangspunkt i den unge. Fx gennem et virksomhedsforløb kombineret med skolegang,” siger han.
-JJK