Udspil til grøn skattereform møder kritik fra klimaeksperter og økonomer

Regeringen præsenterer i dag udspil til en grøn skattereform. Udspillet møder dog allerede bred kritik – særligt effekten af reformen lever ikke op til forventningerne, mener mange eksperter.

23.11.2020

CSR.dk

På et pressemøde i dag mandag lancerer skatteminister Morten Bødskov (S) og klimaminister Dan Jørgensen (S) det længe ventede udspil til en grøn skattereform. Forud for pressemødet har man løftet sløret for hovedtrækkene i reformen.

Det skriver Børsen.

Reformen lægger som udgangspunkt op til, at der skal pålægges højere energiafgifter for industrien, landbruget, cementproducenter og teglværker. Altså ikke en ensartet CO2-afgift som eksperter og økonomer vurderer altafgørende, hvis Danmark skal nå sine klimamål.

Almindelige processer i industrien skal stige fra 4,5 kr. til 10,5 kr. pr. gigajoule, landbrug og gartnerier skal stige fra 1,5 kr. til 7,5 kr. og endelig skal cementproducenter og teglværker stige fra 0 kr. til 6 kr. pr. gigajoule.

Som kompensation for de øgede afgifter lægger regeringen op til en fradragsordning, der giver de involverede parter mulighed for at investere i nye maskiner med et 116 procents skattefradrag. Investeringsvinduet skal gå forud for de øgede energiafgifter og være med til at forberede erhvervslivet på de øgede afgifter, og samtidig være med til at sætte skub i den grønne omstilling. 

“Hvis vi kun gav forhøjelser af afgifter, men ikke havde den anden del af modellen med om kompensation, så er der stor risiko for, at virksomhederne vil nedbringe deres produktion i Danmark og flytte det til andre lande. Det vil hverken være godt for danske arbejdspladser, for dansk økonomi eller for den sags skyld for klimaet,” siger Dan Jørgensen.

Udspillet møder dog allerede bred kritik – særligt effekten af reformen lever ikke op til forventningerne, mener mange eksperter. Man estimerer at reformen vil reducere CO2-udledningen med 0,5 mio. ton frem mod 2025, hvilket synes meget lidt set op imod de i alt 20 millioner ton, der skal reduceres for at opnå regeringens mål om en 70 procents reduktion inden 2030.

”Det er alt for lidt”, mener Enhedslisten.

Heller ikke Klimarådets formand, Peter Møllgaard er begejstret:

“Regeringens forslag bygger på gode og fornuftige principper, men disse føres kun ud i livet i for lille omfang og for langsomt.”

Morten Bødskov giver svar på tiltale.

“Vi har forsøgt at gøre noget, der er praktisk implementerbart. Vi fremlægger noget, som vi ved, der kan komme til at virke, og så er der et udviklingsarbejde i gang, som skal sikre, at næste skridt også kommer til at virke. Virkeligheden er, at vi har ikke grundlaget for at lave en ensartet CO2-afgift for dansk erhvervsliv. Der er store dele af dansk erhvervsliv, hvor vi ikke aner, hvad vi skulle beskatte ud fra. Alternativet er jo at vente i år på udviklingen, og det mener regeringen ikke er en farbar vej.”

Udviklingsarbejdet består konkret af, at en række embedsmænd i Skatteministeriet er blevet sat til at udvikle en model for en ensartet CO2-afgift. Morten Bødskov tør dog ikke sætte en deadline på hvornår man kan have en ensartet CO2-afgift klar i Danmark.

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle