Udvikling af grønt brændstof bliver holdt nede af høje afgifter
Når Mærsk i 2023 søsætter det første metanol-drevne containerskib, bliver det til en pris, der er langt fra rentabel
2023 er året hvor verdens første containerskib skal sejle på grøn metanol. Det er rederigiganten Mærsk, der sender skibet på havet.
Brændstoffet skal produceres via den såkaldte power-to-x teknologi, der bruger grøn energi til fremstillingen.Det er partneren European Energy, der står bag den solcellepark, der skal bidrage til udvindingen af metanolen. Solcelleparken ligger 10 kilometer fra Aabenraa og planen var, at opføre et testanlæg på havnen i Aabenraa, der kunne producere brændstoffet. På den måde ville man undgå, at skulle betale de såkaldte transmissionstariffer, som er den afgift, der betales for at benytte elnettet til at transportere strøm rundt i Danmark.
Men sådan bliver det ikke, skriver Børsen Bæredygtig.
Ansøgningen om at opføre et anlæg på havnen i Aabenraa er nemlig blevet afvist. I stedet må metanolen nu produceres i Kassø, hvor solcelleparken også ligger. Det betyder, at der skal betales transmissionstariffer, og prisen på metanolen bliver derfor langt højere end forventet. Ifølge European Energy er udgiften til at producere grøn metanol under nuværende forhold cirka 50 procent for høj til at være en rentabel forretning. Tarifferne gør derudover de nye brændstoffer to til tre gange dyrere end de nuværende fossile brændstoffer.
Det stopper dog ikke Mærsk i at gennemføre planen om at få det første metanol-drevne skib på havet i 2023.
“Vi fortsætter projektet, fordi det er godt og den helt rigtige måde at lave det grønne metanol på. Men det er uheldigt, at vi ender i en åbenlys situation, hvor vi kan se, at rammevilkårene for ptx ikke er så smidige, som de burde være for at fremme den her type projekter for Danmark,” siger Simon Bergulf, esg-politisk og regulatorisk chef hos A.P. Møller-Mærsk.
Læs også: Ny motor kan sætte skub i shippingbranchens grønne omstilling
Myndighederne er opmærksomme på problematikken, og regeringen foreslog i december i et forhandlingsudspil, at der skal være “mulighed for lavere tariffer, når store elforbrugere, som ptx-producenter, etablerer sig hensigtsmæssigt i elnettet – for eksempel tæt på vindmølleparker eller solcelleanlæg”.
Problemet er dog, at ændringerne formentlig først vil indtræffe om flere år. Det er alt for sent, mener Mærsk og European Energy.
“Det er rigtig godt, at politikerne kigger på at gøre det mere smidigt. Men vi har en aftale med Mærsk om at forsyne dem i 2023, og vi bliver nødt til at tage en investeringsbeslutning nu. Vi har en lovgivning, som er to-tre år forsinket i forhold til os, der allerede er i gang. Det skaber nogle suboptimale løsninger for de virksomheder, der gerne vil gå forrest,” siger siger European Energy's ptx-chef Emil Vikjær-Andresen.
Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) omtaler problematikken i følgende vendinger:
“Den grønne omstilling er en kæmpe forandring af samfundet, som vi skal have på plads på relativt få år. Vi handler med samme hast, som afspejler, at krisen er en af vores tids største – derfor har vi slået fast, at alle væsentlige beslutninger skal være truffet senest i 2025."
- MTN