Ny motor kan sætte skub i shippingbranchens grønne omstilling

Nu kan der være gode udsigter til, at den globale shippingbranche kan blive en smule grønnere – alt der skal til, er tilsyneladende lidt hjælp fra en motor lavet af en virksomhed i Randers. En fuldstændig fossilfri branche må man dog stadig se langt efter.

Shippingbranchen står for hele 3 procent af verdens samlede CO2-udledning. Arkivfoto..

21.09.2021

CSR.dk

Søtransporten er en af de helt store klimasyndere og står for omkring 3 procent af den globale CO2-udledning. En udledning, der er svær at nedbringe, da sektoren har brug for store dieselmotorer til drift.

Det problem kan den østjyske virksomhed Nordhavn muligvis afhjælpe. De har nemlig udviklet en motor, der kører på metanol, som indtil videre er det tætteste man kan komme på en fuldstændig CO2-neutral brændstofløsning. Det skriver DR.dk.

Det er en tiltrængt løsning i en branche, der ikke har forpligtet sig til mere end en halvering CO2-udledningerne i 2050, mener professor i miljøvidenskab fra Aarhus Universitet, Mikael Skou Andersen.

Læs også: Europas shippingbranche oser derudaf

”De her skibe har en levetid på 25-30 år, så det er klart, at hvis man vil have nogle mål opnået i 2050, så handler det om, hvad man investerer i, også hen mod slutningen af 2020’erne. Så der skal til at ske noget meget snart”, siger han til DR.

Kulstoffri er stadig en by i Rusland
Mærsk meddelte i august i år, at de vil bygge skibe, der kører med metanol-motorer, og de er velkomne til at banke på Nordhavns dør, siger salgsdirektør Jørk Rudolph:

”Vi kan allerede levere løsninger nu. Ringer Mærsk og siger, at de skal bruge generator-anlæg baseret på metanol, så er vi klar til at sætte i gang med det samme. Det varer ikke længe, før vi ser en indvirkning på tingene”.

Selvom metanol efterhånden er blevet en driftssikker teknologi, må man øjensynligt se længe efter en fuldstændig grøn omstilling i shippingbranchen. På linje med regeringens udspil har Molslinjen fx forpligtet sig til at nedbringe sin udledning med 70 procent i 2030.

Læs også: Nyt initiativ skal samle shippingbranchen om at nå målene i Paris-aftalen

Men i stedet for metanol fokuserer færgelinjen på ammoniak – en teknologi, som ikke er fuldt udviklet endnu. Til spørgsmålet om, hvornår færgerne konrekt kommer til at sejle med ammoniak, siger administrerende direktør, Carsten Jensen således til DR:

”Det kan jeg af gode grunde ikke (sige red.), fordi teknologierne er i fuld udvikling i øjeblikket, men vi har en horisont, som hedder, at når det hedder 2026-2028, så begynder der for alvor at ske noget”.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

02.06.2025CSR.dk

Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia