14.09.2023 | Strategi & ledelse
Undersøgelse: Knap halvdelen af ledere er uenige i virksomhedsstrategien
Hele 46 procent af lederne i en rundspørge fra CBS giver udtryk for, at de er uenige i den strategi, deres virksomhed har vedtaget.
Ifølge undersøgelsens medforfatter kan undersøgelsens resultater forklares med de komplekse tider, vi lever i. Arkivfoto.
Tiden er præget af usikkerheder. Ruslands krig i Ukraine, inflation og klimakrise er på dagsordenen i danske virksomheder, og derfor er det vigtigt at stå sammen om en klar strategi.
Men tunge ledelsesdilemmaer skaber uenighed på ledelsesgangene, viser en spørgeskemaundersøgelse fra CBS foretaget blandt 670 medlemmer i netværket Dansk Selskab for Virksomhedsledelse (VL).
Det skriver Børsen.
Læs også: Tænketank: Rollemodeller resulterer ikke i flere kvindelige ledere
To ud af tre ledere svarer, at deres virksomhed ofte står overfor strategiske dilemmaer – men det er knap halvdelen, der er mere negative end positive over for de implementerede strategier. 40 procent er uenige på enkelte områder.
Og det er chokerende resultater, mener Thomas Ritter, professor i markedsstrategi og forretningsudvikling ved CBS samt en af forfatterne til undersøgelsen.
Han påpeger, at tendensen kan afspejle den stadig mere komplekse tid, vi lever i.
“Alt bliver mere og mere sort-hvidt, og det er svært at navigere i. De beslutninger, du træffer som virksomhed, bliver mere kontroversielle. Før i tiden kunne en forkert strategi betyde, at væksten endte på 9 procent frem for 15 procent. I dag kan det betyde, at du taber et par milliarder eller har hele verden imod dig. Moderne ledelse skal kunne håndtere den type dilemmaer,” siger han til Børsen.
Læs også: Folkemødet: Topledere laver grøn ønskeseddel
I undersøgelsen fortæller de adspurgte ledere også, at de grundlæggende føler sig rustet til at identificere dilemmaer. Til gengæld er det kun halvdelen, der er tilfredse med virksomhedens evne til at kommunikere og implementere dem.
Ifølge Sanna Suvanto-Haarsae, professionelt bestyrelsesmedlem, er det godt med uenighed, så længe det er konstruktivt.
Hun mener nemlig, at konstruktiv uenighed kan give god sparring og værdifulde perspektiver. Uenigheden bliver først ukonstruktiv, når nogle holder fast i egne synspunkter og direkte modarbejder strategien.
- HCL
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Menneskerettigheder

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Strategi & ledelse

Purung teknologivirksomhed bliver del af international bæredygtighedsstandard
Den unge teknologivirksomhed Upström er netop blevet certificeret med ansvarligheds-certificeringen, B Corp, som de første i elektronikbranchen i Nordeuropa.