11.03.2014  |  Strategi & ledelse

Unge mangler tillid til modevirksomheders CSR-arbejde

Indhold fra partner Hvad er dette?

Undersøgelse blandt studerende viser, at de unge forbrugere har svært ved at se sammenhængen mellem bæredygtighed og mode. Deres køb af bæredygtigt tøj er mere styret af tilfældigheder end bevidste valg.

Mens de bæredygtige initiativer i modeindustrien bliver flere og flere, er det stadig en udfordring at skabe tillid og kendskab til modevirksomhedernes indsats blandt unge forbrugere. Det er en af konklusionerne på en rundspørge blandt studerende på Copenhagen Business School, som viser, at de unge enten ikke kan se sammenhængen mellem bæredygtighed og mode eller mener, at modeindustriens forsøg på at tage samfundsansvar ligefrem er hyklerisk.

En af konsekvenserne ved den manglende tillid til modebranchen er, at de unge ikke aktivt er på udkig efter bæredygtigt tøj, når de shopper. For mens 6 ud af 10 svarer ja til, at de ejer tøj, der er økologisk eller certificeret efter for eksempel Blomsten eller Svanen, så er det kun 10 %, der bevidst går efter bæredygtige produkter, når de shopper tøj. Pointen understreges yderligere ved, at størstedelen af de adspurgte selv påpeger, at de bæredygtige tøjkøb mest af alt bygger på tilfældigheder.

Som Deloittes Modeanalyse 2014 viser, står mere transparens og bedre indsigt i modeindustrien står højt på forbrugernes agenda. Resultaterne af rundspørgen blandt de studerende tyder også på, at det stadig er en stor udfordring for modevirksomhederne. Udover at de unge ikke ser sammenhæng mellem bæredygtighed og mode, viser rundspørgen nemlig også, at deres associationer i høj grad er styret af hvilke historier, der bringes i medierne. Problematikker som dårlige arbejdsforhold, børnearbejde og ulykken i Bangladesh er blandt det, de unge ofte knytter til samfundsansvar i modeindustrien - eller mangel på samme.

Bæredygtighedsagendaen i modeindustrien er åbenlyst i udvikling, men rundspørgen tydeliggør, at der er lidt vej igen, før forbrugerne forstår, hvordan modeindustrien arbejder med bæredygtighed. Et vigtigt skridt for branchen er derfor i højere grad at engagere og involvere forbrugerne i arbejdet med bæredygtighed. Ellers bliver det svært at komme den manglende tillid og kendskab til livs.

Rundspørgen er foretaget blandt studerende på Copenhagen Business School i forbindelse med CBS Case Competition i uge 9, hvor Deloitte satte fokus på bæredygtighed i modeindustrien.

Vil du vide mere? Kontakt Bahare Haghshenas, bahahag@deloitte.dk

Tags: Deloitte

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere